Jørgen Christian Møller og Andrea Nielsen (Nielsdatter)

Startet af Kim Bramming, 04 Mar 2014 - 18:16

Forrige emne - Næste emne

Kim Bramming

Jeg har brug for hjælp

Jørgen Christian Møller og Andrea Nielsen bliver gift i Nørre Sundby Kirke den 6. januar 1859 og kommer til Ulstrup, Valsgård Sogn, hvor de er i folketællingen med 2 børn, den ældste er ikke født i Valsgård, men hvor ??? og hvor er de fra brylluppet til 1870, jeg har søgt sønnen (Jens) i Valsgård under konfirmeret og døde uden held, jeg vil godt vide hvor de har været og der må være flere børn.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Ligger et par link:

data/folketaelling/FT1870/0049/01222.tif FT1870 Valsgård opslag 10

1856 - 1892, Nørre Sundby, Kær, Ålborg / data/kirkeboeger/C142/A/016/K01-12-A.Tif opslag 13


Inger Toudal


Ved FT-1880 oplyses det, at sønnen Niels skulle være født ca. 1868 i Hobro:

Aalborg, Hindsted, Valsgaard, Ulstrup, Hjerritsdal m.kort nr 0714 liste 7, gaard, 1, FT-1880, B9097
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jørgen Christian Møller    56    Gift    husfader, vejassistent, jordbrug       Fredericia
Andrea Nielsen    42    Gift    hans hustru       Nørresundby
Niels Møller    11    Ugift    barn       Hobro
Christiane Møller    9    Ugift    barn       Her i sognet
Caroline Henriette Møller    7    Ugift    barn       Her i sognet
Jørgen Georg Møller    4    Ugift    barn       Her i sognet
Erik Møller    2    Ugift    barn       Her i sognet
Ane Kirstine Møller Født Troelsen    79    Enke    husfaders, moder der forsørges af ham       Middelfart
Ane Kristine Dorthea Mathiasen    17    Ugift    Læreinde       Gjøl
Anders Jensen    29    Ugift    tjenestefolk       Ove
Jacobbine Andersen    17    Ugift    tjenestefolk       Her i sognet

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kim Bramming

Hej Inger

Tak for dit svar, men jeg har dem fra 1870 og frem, problemet er fra de bliver gift og til 1860 i Valsgaard.

Inger Toudal

#3
Hej Kim

Jeg læser Jens' fødested som Ribe i FT-1870 for Valsgaard sogn.

Som vejassistent/vejbetjent er faderen åbenbart kommet vidt omkring.

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad 1ste Kvarter, Badstuegade 51, 60 F2, FT-1860, D5502
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jørg Chr. Møller    36    Gift    Veibetjent       Fredericia
Anne Møller    23    Gift    hans Kone       Nørre Sundby
Elise Kj. Møller    1    Ugift    deres Datter       Ribe

Kjersten Tranberg    60    Ugift    Vaskekone       Varde

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kim Bramming

Hej Inger

Hvilket sogn hører de så til - Ribe Domsogn eller Ribe Sankt Katharine ?

Kim Bramming

Jeg har fundet dem i Ribe med 2 børn, jeg takker - nu kan jeg komme videre, nu skal jeg bare finde ud af hvornår de kommer til Valsgaard

Inge Kristensen

Hej,

Jørgen Christian er bror til en af min mands aner, så jeg vil lige høre, om du har noget mere på familien. Især tænker jeg på fødested for Jørgens forældre Anne Kirstine og Jens.

I FT 1880 står Annes som Middelfart, mens jeg et andet sted har set Fredericia, og på Jens har jeg Skanderborg uden dog at have fundet ham i kirkebøger o.lign.

Håber at høre fra dig.

Mvh
Inge Kristensen
Inge Kristensen

Kim Bramming

Hej Inge

Hvem er din mands ane ??

Jens Jørgensen Møller født 1799 i Skanderborg, har ikke kunnet finde ham i Kirkebøgerne

Kommer fra Skanderborg til Taulov i 1818

Bliver gift med Kirstine Jørgensen den 9. maj 1823 i Fredericia Trinitatis Kirke og får 4 børn som jeg har kunnet finde, Jørgen Christian (1823), Alexander Nicoleus Emiel (1827), Johannes (1838) og Caroline Mariane (1843), der må være nogle flere børn.

De bor i Taulov fra 1834 - 1845, fra 1845 - 1850 i Aalborg på 2 adresser og fra 1855 til 1870 i Sønder Trandes Sogn, Jens Jørgensen dør i december 1873 i Valsgård Sogn Hos sin søn Jørgen Christian Møller

Kristine er født i februar 1801 døbt den 20. februar i Middelfart kirke, datter af Truels Jørgensen og Karen Rasmusdatter, hun dør den 17. juni 1894 i Ulstrup og bliver begravet fra Valsgård Kirke den 24. juni 1894.

Jeg har begge hendes forældre og bedsteforældre

Truels Jørgensen - søn af Jørgen Truelsen og Helene Pedersdatter

Karen Rasmusdatter - datter af Rasmus Laursen og Kirsten Nielsdatter

Så har du lidt at arbejde videre med.

Mvh Kim

Inge Kristensen

Hej Kim,

Tak for dit fyldige svar. Det gav mig noget at arbejde videre på - især i Middelfart. Var alle de gamle kirkebøger bare skrevet med lige så fin skrift som disse, var det ingen sag!

Johannes Møller er min mands tipoldefar, idet hans oldemor Johanne Marie Møller f. 4.2.1863 var uægte barn af Johannes og Ane Sofie Sørensdatter, men fik lov til at blive døbt Møller.

Jeg har fundet en del på Johannes Møller, der efter at have været i militæret i mange år endte som  toldoppebørselskontrollør i Taarnby.

Hvis du skulle være interesseret i noget af dette, så vend tilbage.


Mvh

Inge
Inge Kristensen