Hvordan finder man hvornår folk døde på nbedste måde ?

Startet af Christian Løngaa, 20 Maj 2014 - 18:17

Forrige emne - Næste emne

Christian Løngaa

Hej allesammen.

Jeg har en masse forfædre som jeg har hvornår de er fødte, en del af dem ikke hvor de er født endnu, men nogle hvor jeg ved det.


Nu er spørgsmålet: Den nemmeste måde at finde ud af hvornår de dør og hvor ?

Normalt forsøger jeg at følge dem i folketællinger men det er bare svært når de flytter.

Ellers forsøger jeg at finde konfirmation, ægteskab og så se om jeg kan gå videre derfra.


Nogen der har forslag til en nemmere måde at finde dødsdag og lokation på ?

Christian Konstmann Autzen

Jeg bruger normalt folketællinger - hvor det er muligt, og så derfra at tjekke i kirkebøgerne. Men dog også at google, for der kunne jo være en eller anden, som også  havde interesse i pågældende person.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peter Kristiansen

Der er ikke rigtig nogle nemme måder til at finde folk døde. Det afhænger selvfølgelig af tid og sted - folk bliver mere mobile i slutningen af 1800-tallet, men der er også forskel på land- og byfolk.
Hvor langt kan man følge dem i folketællinger? - husk at folk i deres sidste år, måske bor hos et af børnene og så er flyttet til et andet sogn.
Bedsteforældre kan være faddere til deres børnebørn - der kan de være nævnt. Men ellers må man bare klø på.
M.v.h. Peter Kristiansen

John Nielsen

Hej Christian

Via gravstensprojekterne
Afskrevne kirkebøger

Lister med døde:
Avisårbogen
Den blå bog
Krak
Richter
Personalhistorisk tidsskrift
Stater og biografiske samlinger
Statstidende
Statshåndbogen (Hof og stat)
Årbøger generelt
Dødslister fra krigene

En stor del af disse er digitaliseret, men ikke nødvendigvis online.

Hilsen John Nielsen

Mikkel Eide Eriksen

Det er meget afhængigt af tid & sted hvilken fremgangsmåde der er den bedste.

John har mange rigtig gode forslag. Jeg vil elaborere mere specifikt: Hvis dødsfaldet er på Sjælland (især nær Kbh) og i nyere tid er det ofte jeg har fundet dødsnotitser i Politikens arkiv. Desuden har de for Kbh og Frederiksberg hver dag de døde der blev indberettet til skifteretten.

Hvis man har abonnement kan der søges på http://eavis.politiken.dk - det hjælper meget at afgrænse perioden så stramt som muligt og forsøge med anførselstegn: "fornavn efternavn" i forskellige stavemåder. Husk at kvinder oftest vil stå med mandens efternavn.

Mikkel

PS. Medlemmer af forum som ikke har Politiken-abonnement kan få hjælp i forummet "Opslag i bøger og på arkiver m.v." Ellers skriv evt. til mig, via kuverten til venstre for dette indlæg.

PPS. Eftersom det kostede penge at indrykke en notits er det ikke alle der er medtagne, men jeg har fundet langt de fleste af dem fra min slægt jeg har søgt, så længe min søgning har været "stram" nok.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986