Manglende side i Hyllinge sogn 1766

Startet af Jette Mejnertsen, 17 Apr 2012 - 17:40

Forrige emne - Næste emne

Jette Mejnertsen


Det her er en lidt speciel efterlysning, for det drejer sig om en manglende side i AO.

Det drejer sig om side 2 på opslag 14. Sorø amt, Hyllinge sogn 1760 - 1797.

Det jeg tænker på er, om nogen har en anden udgave af KB på mikrofiche (hedder det vist), og vil være så venlig, at se efter, om der skulle være en Karen datter af en Niels døbt der.

Jeg søger Karen Nielsdatters fødsel. Hun er født  1765- 1769.
Hun bliver gift med Anders Jørgensen 07 sep 1793 i Karrebæk kirke. Grunden til, at jeg søger hende i Hyllinge er, at hun nævnes, som født der ved FT 1845.

mvh
Jette Mejnertsen
4340 Tølløse

Kaare Grodal

Hej Jette

Kan du ikke bruge Niels Knudsens Karen døbt 21 trin 1767 ops 16.

Holbæk Stadsarkiv har microkortene og jeg gir dig ret i at opslagene omkring ops 14 ser mærkelige ud.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen

#2
Hej Kåre.

Jeg har selv kigget på Niels Knudsen, men jeg kan jo ikke være sikker, når jeg ikke ved, onm der er en Karen mere.

Karens børn hedder: Johanne (det hed Niels Knudsens kone vist også)

                             Jesper (svigerfaderen hed Jørgen Jespersen)

De 2 sidste hedder Søren og Maren, hvorfor ved jeg ikke.
De brugte måske ikke så meget opkald, for der er jo heller ikke en Niels.

Jeg må jo nok lade karen hvile, der står heller ikke noget ved hendes død i 1845, udover, at hun var 78 år.

mvh Jette


Kaare Grodal

Hej Jette

Den første Karen Nielsdatter jeg finder konf. er i 1786 ops 11 og hun er af Hyllinge. Det må være hende her:

Sorø, Øster Flakkebjerg, Hyllinge, Havnskov, , 26, FT-1787, B6047
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Jensen 30  Gift Mand Bonde, Gaardbeboer 
Ane Nielsdatter 31  Gift Hustru   
Dorthe [Hansdatter] 3  Ugift [deres Børn]   
Maren [Hansdatter] 1  Ugift [deres Børn]   
Lars Jensen 26  Ugift [Tienestefolk] National Rytter 
Karen Nielsdatter 19  Ugift [Tienestefolk]

For Niels Knudsen har ikke nogen hjemmeboende datter Karen i FT 1787.

Har du ledt efter en begravet Karen Nielsdatter inden 1787?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Hej igen.
Nej jeg har ikke set efter begravede, men jeg har ledt efter konfirmerede i både Hyllinge og Karrebæk, jeg stoppede dog i 1785.
Jeg fandt heller ikke nogen.

Men så er der denne her:
FT 1787
Sorø, Øster Flakkebjerg, Karrebæk, Gumperup, , 96, FT-1787
Niels Jespersen 58  Gift Hosbond Gaardbeboer 
Ane Hansdatter 48  Gift Madmoder   
Karen Nielsdatter 23  Ugift deres Datter   
Ander Jørgensen 20  Ugift [Tyenstefolk]  ]   
Jens Larsen 17  Ugift [Tyenstefolk]

Anders Jørgensen er Karens mand. Jeg ved dog helt sikkert, at denne Karen N.D ikke er fra Hyllinge.

Ved vielsen står dette. Det kan betyde 2 ting.  Hun tjener i Gumpereup eller er flyttet dertil som barn.

Karrebæk kirkebog opslag 253 . Copul. Ungkarl Anders Jørgensen og pigen Karen Nielsdatter, begge af Gumperup.

Hvis der bare var nogle tilgængelige skifteprotokoller, så var der måske noget der.

Synes du ikke, at der er  en risiko ved at antage , at Karen er datter af Niels Knudsen på det nuværende grundlag?

mvh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Jeg ledte efter vielsen i den anden kirkebog 1735-1807, der er vielsen ops 31 og forloverne er Rasmus Hansen og Niels Jespersen ibid (Grumperup) Der kan være fejl i FT,

Ved du hvem der havde skiftemyndighed i Hyllinge og Karrebæk, FS' side fungerer jo ikke mere.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen

#6
Godmorgen Kaare.

Dit fund peger jo på, at hun kan være Niels Jespersens datter - også fordi han står sidst.

Ang. skifteprotokoller er jeg ikke sikker, men der er flere godser i området bl.a. Holsteinborg, Saltø, Fuglebjerg og Gavnø.

På opslag 100 (1735-1807) døbes en Karen Nielsdatter. Dom 23 p. Trin døbt Hmd i Gumperup Niels J e(a)... hans datter Karen.
Det er i 1763, så det er måske et par år for tidligt ?

mvh Jette

Judith Olsen

Godmorgen Jette

Den gamle søgeside i FS virker stadig, det tager bare lidt tid at komme "derind".

Her er fra FS de godser, som dækker de to sogne:

Hyllinge, Sorø Amt:

Skifteprotokoller, 1661-1808 Danmark. Øster Flakkebjerg herreds provsti (Sorø)
Skifteprotokoller, 1719-1843 Danmark. Trudsholm gods (Holbæk, Sorø, og København)
Skifteprotokoller, 1729-1853 Danmark. Ryegård gods
Skifteprotokoller, 1732-1879 Danmark. Bregentved gods (Sorø, Præstø, og København)
Skifteprotokoller, 1764-1850 Danmark. Førslevgård gods (Sorø)
Skifteprotokoller, 1765-1850 Danmark. Saltø gods (Sorø)
Skifteprotokoller, 1769-1850 Danmark. Universitetets gods (Holbæk og Sorø)
Skifteprotokoller, 1790-1850 Danmark. Universitetets gods (Korsør, Sorø)
Skifteprotokoller, 1799-1806 Danmark. Marvede præstekalds annexgård (Sorø)
Skifteprotokoller, 1819-1866 Danmark. Herredsret (Øster Flakkebjerg herred)

Karrebæk:
Skifteprotokoller, 1652-1738 Danmark. Vallø gods (Præstø, København, og Sorø)
Skifteprotokoller, 1661-1808 Danmark. Øster Flakkebjerg herreds provsti (Sorø)
Skifteprotokoller, 1701-1850 Danmark. Holsteinborg grevskab (Sorø)
Skifteprotokoller, 1719-1867 Danmark. Gavnø gods (Præstø og Sorø)
Skifteprotokoller, 1732-1879 Danmark. Bregentved gods (Sorø, Præstø, og København)
Skifteprotokoller, 1736-1829 Danmark. Juellinge gods (Præstø og Sorø)
Skifteprotokoller, 1738-1866 Danmark. Vallø stifts gods (Præstø, København, Sorø, og Holbæk)
Skifteprotokoller, 1764-1850 Danmark. Førslevgård gods (Sorø)
Skifteprotokoller, 1765-1850 Danmark. Saltø gods (Sorø)
Skifteprotokoller, 1819-1866 Danmark. Herredsret (Øster Flakkebjerg herred)

Jeg tror dog, at der i Hyllinge er sket en sammenblanding med Kirke Hyllinge i Hornsherred (Trudsholm og Ryegård).

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kaare Grodal

#8
Hej Jette

Efter jeg har tænkt mig om og ledt lidt mere på FS, hælder jeg til den teori, at Niels og Jørgen Jespersen er brødre. FS har både en Niels Jespersen f. 1733 og 2 Jørgen Jespersen, sidste f. 1739 i Marvede, far Jesper Jørgensen.

Hvis min teori holder stik, og Karen var datter af Niels Jespersen, var det et fætter kusine ægteskab, og det krævede vist også kgl. tilladelse den gang, og det behøvede Karen og Anders tilsyneladende ikke.

Endvidere er det ret beset usansynligt, at Karen har oplyst forkert fødested, hvis hun hele livet har levet i Karrebæk.

Jette >:( udskyld Judith

Hvordan fandt du skifterne?

Jeg har tidliger brugt siden http://www.familysearch.org/Eng/Library/fhlcatalog/supermainframeset.asp?display=localitysearch&columns=*,0,0 men nu kommer der denne fejlmælding "An error occurred on the server when processing the URL. Please contact the system administrator." når jes søger som tidligere.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen

Hej Judith.

Jeg er igang med at undesøge, hvor mange af de nævnte skifter, der er på nettet.
Aurelia Clemons har ingen brugbare i dette tilfælde.
AO har en masse fra Holsteinborg, det viltage lidt tid.
Jeg hælder også til Ø.Flakkebjerg herred, det kræver vist en tur til staden.

Hej Kaare.

Jeg tror, at fætter-kusine ægteskaber var tilladt i 1700-tallet. jeg har set det en del i min mandsfamilie.Måske de ikke var tilladt, måske de bare gjorde det.

Det må jo være hende selv, der giver oplysninger om fødested i 1845, så du har ret, de må være rigtige.

Så det er bare at gå videre med de umulige kirkebøger.

Jeg kan heller ikke komme ind på dit link. Har lige prøvet for første gang, men fik samme svar, som dig.

mvh Jette   

Jette Mejnertsen


Nu har jeg fundet Karen Nielsdatter i Ø.Flakkebjergs skigteprotokol. Der stod, at hun var fra Gumperup, men det havde jeg nu også forventet.

mvh Jette

Jette Mejnertsen


Er sidste mail en fælde eller hvad. Den ser da mystisk ud uden afsender.

mvh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Jeg har spurgt moderator om det er spam.

Med hensyn til Karen Nielsdatter er der jo 2 i Karrebæk 1801, den anden gift med Rasmus Mortensen, som af alder bedst passer med Niels Jespersens datter, er viet i Fuglebjerg 1791 ops 157, begge forlovere var fra Gumperup, Rasmus Christensen, og Rasmus Hansen.

Rasmus Hansens hustru 1787 var Maren Andersdatter på 36, Hun kan være datter af Jørgen Jespersens hustru Maren Andersdatter af første ægteskab med Anders Olsen
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jette Mejnertsen


Hej Kaare.

Det har nok været spam, nu er det væk.

Hvis Karen Nielsdatter gift i 1791 er datter af Niels Jespersen, er det mærkeligt, at han ikke er forlover ved brylluppet, når han dog lever. Han er jo forlover i 1793 ved min Karens bryllup.

mvh Jette

Jette Mejnertsen

Hej Judith.

Nu kan jeg også komme ind, jeg har udfyldt forkert første gan, jeg skrev nemlig Danmark.

mvh
Jette

Jette Mejnertsen


Nu tror jeg, at jeg er kommet så langt, at jeg tør sætte Niels Knudsen og Johanne Poulsdatter i Hyllinge på som forældre til Karen Nielsdatter.

Det skyldes dels, at alderen passer, at det er Hyllinge, men vigtigst af alt, at ved ældste barn Johannes dåb i 1793 var fadderne følgende:

kirkebog, Karrebæk opslag 250, Johanne Andersdatters hjemmedaab. Faderen ? Anders Jørgensen i Gumperup.
Gmd. Niels Jespersens kone Ane Hansdatter bar barnet ?? Jacob Nielsens hustru Ane i Hyllinge gik hos. Fadderne var ? Hans Andersen, Niels Hansen begge i Gumperup, ?? Niels Hansen i Træstrup/Præstrup.

Karen Niels datter født 1768 i Hyllinge havde en lillebror ved navn Jacob.

At familien så også har været knyttet til Niels Jespersen på en eller anden led, er sikkert rigtigt, men det får hvile.

Er det for enkelt?

mvh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Ja og i den anden kirkebog ops 206 aller sidst står at Johanne er født 9 nov om aftenen kl 7.

Hej Judith

Så har jeg fået rette linket til FS siden så den igen virker, Tak!
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Marie Brinch

Hej Jette,

Jeg har netop i denne weekend siddet og bakset med Karen Nielsdatter. Jeg har ligeledes været dybt forvirret over slægtskabet til Niels Jespersen, samt angivelsen af fødesognet i FT1845 til Hyllinge.

Jeg ved, det er længe siden denne tråd blev oprettet, men har du eventuelt fundet flere beviser på hvem Karen Nielsdatter er?

:)

Med venlig hilsen
Marie