Kirkebogen fra Herslev-Viuf Sogn (1790-1816), Brusk Herred, Vejle Amt

Startet af Frank Steven Dahl Andersen, 12 Maj 2014 - 14:21

Forrige emne - Næste emne

Frank Steven Dahl Andersen

Jeg er stødt ind i gevaldige problemer med at læse kirkebogen fra Herslev-Viuf Sogn (1790-1816), Brusk Herred, Vejle Amt. Jeg leder efter en Peder Høirup, som er født 1807 i Sognet, men det er mig simpelthen umuligt at tyde kravetæerne. Jeg tror det er omkring opslag 83-84, men jeg er ikke sikker.

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Det er for lidt at få at vide, at han hedder Peder Høirup. Navnet Høirup er taget fra en landsby af dette  navn, som ligger i sognet.

Det er vigtigt at vide, hvor du har set, at han kaldes sådan, og hvorfra du ved, at han skulle være født i 1807, samt hvad du med sikkerhed ved om ham, altså hvor han senere opholder sig, evt ægteskab, børn og død.
Det kunne være, at der andre steder står noget entydigt om ham, bla et patronym.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Frank Steven Dahl Andersen

Til hans begravelse i Smidstrup Sogn d. 6 maj 1871 i Smidstrup Sogn (opslag 181) fremgår det, at han er født i Herslev 64 år før. Jeg har dog også fundet Peder/Peter Høirup i flere folketællinger fra Smidstrup Sogn, hvor det fremgår, at han skulle være født omkring 1807 i Haderslev (Folketælling 1860 opsl. 22; Folketælling 1850 opsl. 35). Jeg har dog ikke kunne finde ham i Haderslev, så jeg tror på Herslev Kirkebog. Jeg kan desuden fortælle, at han var gift med Inger Maria Laugesdatter født d. 30. juni 1815 i Smidstrup. Alle deres børn fik efternavnet "Pedersen Høirup" fx datteren Sophie Pedersen Høirup født d. 10 marts 1852 i Smidstrup Sogn (opslag 158).




Jørgen Thue Pedersen

#4
Hej!

(Jeg har endnu ikke set dit sidste indlæg, men fandt dette):

Herslev kan godt være en høre/skrivefejl for Haderslev.

Prøv at se i KB 1802-17, Haderslev Vor Frue, opslag 121 øverst.
Der står "Peter Heurup", men det er vel det samme som "Høirup/ Høierup".

mvh

Jørgen

tilføjet:
nu har jeg set det dér: my heritage.
Pas på med at læne dig op ad det. Der kan være fejl i, som bliver hængende på nettet.



mvh
Jørgen

Frank Steven Dahl Andersen

Det ser interessant ud, Jørgen. Jeg prøver at kigge lidt nærmere på det. Tak for hjælpen. Jeg plejer at bruge diverse websteder til opslag, som er hurtige at kontrollere bagefteri originalkilderne bagefter.

Jørgen Thue Pedersen

#6
Hej!
Ja, jeg tror på det:

Født 18 Sept, døbt 20 Sept
Peter Heurup, des Hans Peter-
sen Heurup, Korporal beim Holst.
Regiment, und Gerdtrut geborne
Jacobst(ochte)r zu Strenhuus* in Jüt-
land, ehel. Sohn.

Gev(attern):
Hans Behrendsen
Jens G. Schmidt
Anna Cath. Madsen.

*måske = Strandhuse i Klakring sogn?

Der var vist også en datter der hed "Gjertrud". Hun kunne være opkaldt efter farmoderen.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen