Poul Christian Tapdrup/Tafdrups bopæl m.m. i 1850-1855

Startet af Søren Tafdrup, 12 Maj 2014 - 11:59

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Oldefar Poul Christian Tafdrup brød op fra Viborg og bosatte sig, stiftede familie og gjorde karriere som skræddermester I København. Ifølge FT-1880 flyttede han til København i 1855 (men jeg har en mistanke om, at det kan være sket lidt tidligere). Undervejs ændrede han navn til Tafdrup, hvilket siden har været identifikation for familien. Jeg har fået rigtig meget hjælp fra Gitte Johansen og andre på dette site til at finde fakta om Poul Christians første kone, Antonette, og hans søster Ane Marie. Tilbage er nogle spørgsmål om den definerende tid i 1850'erne, som det endnu ikke er lykkedes mig at finde svar på.

1. Hvor bor Poul Christian Tapdrup/Tafdrup ved FT-1850 (det må et sted i Viborg) og FT-1855 (kan være i Viborg eller København)? Poul Christian er 'sidst set' ved FT-1845 som 18-årig skrædderlærling hos sin mester Lauritz Bertelsen (FT-1845, Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, St. Mogensgade 62, C0551).

2. Poul Christian bliver gift med Antonette Frandsen. Hun er ugift tjenestepige i Viborg i 1850. 25. februar 1856 dør "Antonette Taftrup födt Frandsen" på Frederiks Hospital (kirkebogen København, Sokkelund, Helligånd, 1853-1861, opslag 109 nr. 27). Poul Christian og Antonette bliver således gift i perioden 1850-1855, men hvor og hvornår?

3. Poul Christians søster, Ane Marie Tapdrup/Tafdrup, bor i 1850 (19 år gammel) som ugift tjenestepige hos Jens Christian Hedegaard i Viborg (Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, 5. Qvarter, St. Mathiasgade, 240 og 241-F6, FT-1850, D3025). 10 år senere bor hun som husbestyrerinde sammen med Poul Christian i Kompagnistræde i København (København, Snarens Kvarter, Compagnistræde, matr. 72, nr. 24, 521, FT-1860). Men hvor bor hun i 1855?

Stor tak, hvis nogen kan hjælpe.
Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Bente Aaris

Name: Poul Christian Andersen Tapdrup 
  Spouse's Name: Antonette Frantzen 
  Event Date: 03 Jun 1855 
Event Place: Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark 

Vielsen kan du se på AO Garnisons KB opslagnr:165

En skræddermester Larsen og en Kitelsen var forlovere!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Søren Tafdrup

Fantastisk, Bente. Tak!!

Som forlovere:
Står der C. Larsen, Skræddermester?
Og C. Kitelsen, ...(hvad)...?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Bente Aaris

Du kan jo prøve at lægge den ud i gruppen - hjælp til tydning:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/board,4.0.html

Måske står der Kitelsen er Hanskemager - men er usikker!

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Eva Morfiadakis


Hej,
1855 bor han i Møntergade 54 enl. Krak.

Eva M
Eva M

Søren Tafdrup

Hej Eva,

Tak for din oplysning. Jeg har nu kikkert Møntergade igennem i FT-1855, - men jeg kan ikke finde ham. Kan du forklare lidt nærmere (så sådan en som mig kan forstå det), hvor du har fundet din oplysning?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

#7
Hej

Den skræddermester Taftrup, der i 1855 bor i Myntergade har forbogstaverne E. A. og han står som Taftrup, ikke Tafdrup, så det er nok ikke ham du søger.

Denne E. A. Taftrup bor fortsat i Myntergade i 1860, her står nummeret som 29 (54 *) og han står uden erhverv. I FT står han til at hedde Egert Andersen Taftrup.

I 1860 er der også en Skrædermester Tafdrup (med d ikke t) med forbogstaverne P. C. A.  på adressen Compagnistr. 24 (72). Så det er jo "din" Tafdrup.  Men den oplysning har du jo nok allerede.

I 1870 er der et Skrædermesterfirma Tafdrup, C og Co. på adressen Silkegade 8, og privat bor Skrædermester P. C. A. Tafdrup, Silkegade 5.

Hilsen Inge


Søren Tafdrup

Fornemt, Inge. Tak! Det er et rigtigt sjovt krydderi på historien. Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Der er stadig en eller to 'brikker', jeg rigtig gerne vil finde:

1. Hvor bor Poul Christian Andersen Tapdrup ved FT-1855? Han blev gift med Antonette Frandsen i København 3. juni 1855. Ifølge FT-1880 flyttede han til København fra Viborg i 1855. Og hvis folketællingen blev lavet omkring 1. februar, kan bopælen i FT-1855 være i Viborg. Men hvis den er i København, kunne det være i Kompagnistræde. Året efter - i februar 1856 - dør hans kone Antonette på Frederiks Hospital (kirkebogen København, Sokkelund, Helligånd, 1853-1861, opslag 109 nr. 27). Her er adressen Kompagnistræde 72 (eller måske 12?) anført. Men jeg har ikke kunnet finde ham/dem i Kompagnistræde ved FT-1855.

2. Poul Christians søster, Ane Marie Tapdrup, bor i 1850 (19 år gammel) som ugift tjenestepige hos Jens Christian Hedegaard i Viborg (Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, 5. Qvarter, St. Mathiasgade, 240 og 241-F6, FT-1850, D3025). 10 år senere bor hun som husbestyrerinde sammen med Poul Christian i Kompagnistræde i København (København, Snarens Kvarter, Compagnistræde, matr. 72, nr. 24, 521, FT-1860). Men hvor bor hun i 1855?

Igen stor tak, hvis noget kan hjælpe med at knække også disse nødder.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Gitte Johansen

 FT1855, Viborg Købstad  er ikke renskrevet, så det er meget tænkeligt, at de er i Viborg.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Ft1855, Viborg, opslag 3, Antonette (hende har du heller ikke, vel?)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Jeg kunne ikke finde de andre 2, men derfor kan de sagtens være der.


Prøv at se på dette kort, hvor meget der mangler i Viborg Amt i 1855.

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/vibo1855.gif
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Tafdrup

Tak! Nej, Antonette FT-1855 havde jeg heller ikke. Tak for kortet. Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Kate Nielsen

Hej Søren

Har du prøvet at finde ham i lægsdrullen ?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Søren Tafdrup

Nej, jeg er ret meget nybegynder. Jeg kan (endnu) ikke navigere i lægdrullerne. Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Bente Aaris

Jeg tror nu du skal finde oplysninger om ham i Skrædderlavets arkiv på Stadsarkivet i København:

http://www.starbas.net/arkiv.php?arkiv_id=922

Han var Skræddersvend da han blev viet - som Mester bør der jo også stå nogle oplysninger om ham.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Søren Tafdrup

Tak for henvisningen. Den kan blive meget nyttig. Jeg har faktisk henvendt mig til Skrædderlauget (uden svar endnu). Jeg vidste ikke, at der var et sådant arkiv. Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com