Anmærkninger - St. Andreas, Kbh. 1900

Startet af Anne Karatas, 15 Okt 2010 - 10:01

Forrige emne - Næste emne

Anne Karatas

Hej med jer  ;)

I min søgen efter min slægt er jeg stødt på denne anmærkning i kirkebog.

Sankt Andreas, sokkelund, københavn 1896-1901 F. opslag 351. nr. 46

April  15  1900 : Ebba Emma Marie Johanna Petersson,  under anmærkninger,

den øverste er faderes fødsted. Kalmar Sverige.
den næste er deres vielses dato i Helligkors Kirke.

Hvad er den 3.  det starter med A........? : A 50 osv.   er der nogen som kan knække koden ?

Mvh Anne
f. Petersson

Christel Pierson

Der står Afnoteret
Du kan sammenligne med opsl. 350 nr. 42 - nederst i højre hjørne af siden.

Jeg ved ikke hvad A50 osv. betyder, men det er i øvrigt nøjagtigt det samme der står i de to opsl., henholdsvis dateret 23. og 25. maj 1900.

I begge tilfælde er der tale om en svensk far. Måske drejer det sig om en berigtigelse af de svenske oplysninger.
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Anne Karatas

Hej

Tusind tak for svar - har virkeligt brudt min hjerne med det. Alle hints/spor skal jo bruges.
Det kunne godt være en mulighed. Tjekker op på det.

Mvh Anne

Thomas Kryhlmand

#3
Rigtig god idé at blade rundt i kirkebogen for at opsøge beslægtede noteringer.

Blader man længe nok, dukker en delvis afklaring op. Nemlig, at A 50 plus yderligere tal udgør journalnummeret i Københavns Magistrat.

Man gætter næppe galt ved at sigte mod den 'fødehjemstedsret', der er nævnt øverst oppe. Søger du på ordet 'fødehjemstedsret' i DET GAMLE FORUM, dukker at utal af indlæg op, hvor fænomenet har været behandlet, klik her http://www.dis-danmark.dk/forum/search.php?7,search=f%F8dehjemstedsret,page=1,match_type=ALL,match_dates=0,match_forum=ALL

Helt enkelt handler fødehjemstedsretten om barnets ret til forsørgelse i en økonomisk trængt situation. Bedste kendt i tydningsforummet på de situationer, hvor moderens opholdssted på timånedsdagen før nedkomsten er noteret.

Men helt konkret vel der jo være muligt at opsøge den aktuelle sag. På Landsarkivet, formoder jeg.

VH Thomas

rettet tastefejl, derfor redigeringen

Anne Karatas

#4
Hej Thomas

Tusind tak for svar. Jeg fik først øje på det nu. Skulle have holdt bedre øje.
Jeg skal derind i denne uge, og vil forsøge at finde oplysningerne under A 50.....

Jeg er bliver klogere hver dag, Tak.

Mvh Anne

P.s. Jeg kan ikke komme ind på link - den melder fejl.