Lægdsrullerne i Staden København af ældre tid (dvs før 1833)

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 08 Maj 2014 - 10:44

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Jeg leder efter Ingeman Andersen f. 1762, Gudman Svensen f. 1749 og Ole Enertsen/Eilertsen f. 1762 - alle 3 opholdte sig i KBH (sidst nævnt også fundet død i KBH) og i den forbindelse prøver jeg at opspore deres fødested. Men umiddelbart kan jeg ikke finde nogle lægdsruller for Staden i perioden før 1833.

Jeg læste noget om, der muligvis kan kunne være nogen reg. i Hvidovre - men her har jeg intet fundet (var meget begrænset med personer som opholdt sig i KBH i Hvidovre lægd)

Er rullerne gået tabt eller bare ikke lagt online? Kan nemlig heller ikke finde dem via Daisy!

Helmer Christiansen

Før 1848 omfattede værnepligten kun sønner af bondestanden. Derfor ingen lægdsrulle for Staden København. Tilflyttere af bondestand tll hovedstaden eller en købstad blev indført i lægdsrullen for nærmeste landsogn.

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning/hvem_var_varnepligtige

Købstæderne var oprindeligt udenfor lægdsinddelingen. Men eftersom mange værnepligtige fra landet flyttede til byen, blev købstæderne i 1843 selvstændige lægd.

Før dette år blev tilflyttere registreret i det tilgrænsende landlægd. Eks. blev værnepligtige i København indtil 1833 registreret i Københavns Amts 1. lægd (Hvidovre) og fra 1833-1843 hos krigskommissæren for 1. sjællandske distrikt.
Helmer Christiansen
2000 F

Jamie Jeanett Jaconelli

Sikke en uretfærdighed :( Well det er forklaringen på jeg ikke kunne finde nogen af de nævnte ej heller deres sønner.

Mange tak for hjælpen!

Egon Hansen

Københavns indbyggere var godt nok ikke værnepligtige i samme forstand som folk af bondestand, men en form for militærtjeneste (ud over marinen) fandes, idet alle som søgte borgerskab skulle melde sig til det "frivillige borgerværn " som ud over at skulle "forsvare" byen også deltog i brandvæsnet.
Så en forn for balance var der altså!
I mine papirer hvr jeg f.eks. en vis skrædermester som ved sit borgerbrev i 1722 også blev artellerist, og vel at mærke gjorde tjeneste som sådan, så længe han drev sin skrædderforretning
Mvh Egon