Udlagt barnefader i 1872 Rasmus Klausen Sørensen af Tryggelev, Svendborg

Startet af Heidi Ilsoee, 17 Nov 2013 - 21:26

Forrige emne - Næste emne

Heidi Ilsoee

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde Rasmus fødsel og forældre?

Han bliver udlagt barnefader til Niels Hansen født 20.03.1872 i Marstal, Svendborg (AO opslag 56)
Niels Hansen bliver gift 02.04.1896 i Klakring, Vejle (AO opslag 137) med Ane Elisabeth Katrine Jensdatter (hendes forældre har jeg styr på)

Begge steder står der søn af ugift Ellen Margrethe Hansen og udlagt barnefader Rasmus Klausen Sørensen af Tryggelev.

Heidi

Poul Eriksen

Jeg har ikke noget svar til dig, blot en præcisering:
Det er rigtigt, at Klakring KB skriver Rasmus Klausen Sørensen, men Marstal KB skriver tydeligt Rasmus Hansen Sørensen - præsten skriver stort H med en tværpind på den vandrette bjælke.
Niels' moder Ellen Margrethe Hansen og hendes forældre kan ses i FT-1870 for Marstal Landdistrikt (opslag 27).
Venlig hilsen,
Poul

Heidi Ilsoee

Så prøver jeg at kigge efter Rasmus Hansen Sørensen og tilsidesætter Klausen lidt. Vil dog stadig gerne bede om oplysninger, hvis der er nogen der falder over ham.

Heidi

Heidi Ilsoee

Leder stadig efter Rasmus Hansen Sørensen fra Tryggelev, som blev udlagt barnefader i 1872. Nogen der har idéer til hvor jeg kan finde ham???

Heidi

Svend Mølgaard

Hej.

Kunne det være ham her:


Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Langelands Sønder, Humble, Nye Kjædebye Skoledistrikt, Kjædebye, Et Huus, 200, FT-1860, B7038

Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:

Anders Hansen 66 Gift Huusfader. Huusmand  her i Sognet 
Nicoline Ane Marie Nielsdatter 65 Gift hans Kone  her i Sognet 
Marthe Kirstine Andersen 28 Ugift deres datter. Sypige  her i Sognet 
Rasmus Hansen Sørensen 10 Ugift deres Pleiebørn  her i Sognet 
Christen Andersen Hansen 4 Ugift deres Pleiebørn  her i Sognet 

Født: Humble 1838-58  ops. 62 nr. 5

Hilsen Svend

Svend Mølgaard


Heidi Ilsoee

Tak Svend, ham kigger jeg nærmere på. Er ikke så kendt i det område.

Heidi

Svend Mølgaard

Undskyld Heidi.

Jeg er heller ikke så kendt i området, Tryggelev er nabosogn til Humble.

Svend

Poul Eriksen

Ud fra FT-1860 søgte jeg Rasmus i lægdsrullerne, og jeg fandt i Lægdsrullen 1867 (3.udskr.kreds, lægd nr.89#2) : Rasmus Hansen Sørensen, f.14.01.1851 i Kjædebye, søn af Karoline Andersdatter (og 64 1/4 tomme høj!)- han overførtes til lægd nr.201 i 1882, og her står hans moder angivet som "ugift".
Dette er givetvis den samme Rasmus som i FT-1860, men om det er ham, der udlægges som barnefader i Marstal, tør jeg ikke garantere 100% for - men i øvrigt anfører lægdsrullen i 1867, at han i 1874 kom til søværnet, og det kunne vel forklare en forbindelse til Ærø (og forresten er der kun ganske kort fra Humble/Kædeby over vandet til Marstal).
Kædeby ligger lige nord for Humble og Tryggelev lidt syd for, men Kædeby hører til Humble sogn, og dér er han ganske rigtigt døbt: KB Humble 1838-58 opslag 62. Han moder er Karoline Andersdatter i Kjædebye og den udlagte barnefader "Søren Rasmussen, Soldat ved Hæren".
Venlig hilsen,
Poul