Anne Marie Laursdatter født 1803 i Vrejlev, Hjørring Amt

Startet af Ingrid Brandt, 06 Maj 2014 - 18:48

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Brandt

Jeg kan ikke finde Anne Marie Laursdatter / Larsdatter født eller konfirmeret. Hun er datter af Laurs / Lars Christiansen og Anne Nielsdatter.

Jeg har hendes forældre i FT 1801, begge 35 år, med 3 børn på 10, 7 og 1 år, og i 1834 med en datter på 39 år, men har ikke kunnet finde dem før eller senere.

Jeg har ledt efter forældrenes bryllup, børnenes fødsler og konfirmationer, uden at kunne finde noget.

Hun bliver gift med Jens Christensen 25. april 1828, og hendes alder oplyses da til 25 år (Hjørring Amt, Børglum Herred, Vrejlev 1814-1830, opslag 159 nr. 5). De flytter fra Vrejlev til Jerslev 1828 (Hjørring Amt, Børglum Herred, Jerslev 1815-1849, opslag 149 nr. 1 i 1828).

Ved deres første barns dåb i 1833 er hendes far og hendes bror faddere, og ved andet barns dåb er hendes søster blandt fadderne, alle oplyses at bo i Vrejlev sogn.

Jeg har styr på hende fra brylluppet til hun dør i 1843 (Hjørring Amt, Børglum Herred, Jerslev 1815-1849, opslag 287 nr. 4).

Kan de have "løst sognebånd" til et andet sogn?
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej,

Anne Marie Laursdatters storesøster Kirsten,
kan du følge i FT 1845 og FT 1850 Vrejlev S.

Hjørring, Børglum, Vrejlev, Fuglsang, et Huus, 324, FT-1850, D2948
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:

Jens Christian Sørensen 45 Gift  Huusmand, Huusfader her i Sognet 
Kirsten Larsdatter 56 Gift  hans Kone Jerslev Sogn, Hjørring Amt 
Ane Nielsdatter 86 Enke  Huusfaders Svigermoder, forsørges af ham Taars Sogn, Hjørring Amt

Deres moder Ane(Anne) Nielsdatter lever stadigvæk i 1850.
Kirsten er født i Jerslev Sogn.

Mit bud på Anne Marie Laursdatters fødsel :

KB 1802-1816  Jerslev S, Hjørring A.
Opslag 7,  Ditto (11. April 1803)
(nr. 4 fra oven)


venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Ingrid Brandt

#2
Hej Henning.

Tak for det, så er der da lidt at gå videre med. Jeg kan se, at Kirsten også er født i Jerslev, så nu vil jeg lede efter resten der også.

Jeg har nu set på Ane Maries dåb, og er enig i, at det er den. Men skriften er ikke let at læse. Jeg ved ikke. om jeg skal starte i ny tråd i "Tydning", eller om det går her. Jeg læser følgende:

d. 11. April. Døbt et Ægtebarn Ane Marie. Lars Christiansen og Ane Nielsdr, i Kratte-
ting. Test: Jens i ?huset, Niels i Svennum, Søren
Nielsen og Christen Nielsen i ?sted, ? Datter i Kratteting.

Mvh.

Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ingrid Brandt

Jeg har nu fundet Ane Marie og hendes 3 søskendes fødsler i Jerslev, samt forældrenes bryllup samme sted, men har store problemer med skriften, der desværre er den samme, hele vejen fra forældrenes trolovelse i 1790 til Ane Maries fødsel i 1803.

Ane Maries fødsel står, som Henning fandt, i KB Jerslev 1802-1816, opslag 7, nr. 4 fra oven. Jeg har i mit forrige svar skrevet, hvad jeg kan tyde.

De øvrige er indført i KB Jerslev 1684-1801, men dem sender jeg til tydning i rette forum.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ingrid Brandt

Jeg har nu fået et par tydninger i mine andre tråde, der har løst nogle af mine spørgsmålstegn. Teksten er nu:

d. 11. April. Døbt et Ægtebarn Ane Marie. Laurs Christiansen og Ane Nielsdr i Krat-
teting. Tests: Jens i Lunderhuset, Niels i Svennum, Søren
Nielsen og Kirsten Nielsdr i Mudsted, ? Datter i Kratteting.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt