Vilhelm Pagh Richter, forlægger, København omkr. 1906-11

Startet af Steffen Kjærulff, 05 Maj 2014 - 09:04

Forrige emne - Næste emne

Steffen Kjærulff

Vilhelm Pagh Richter, født. 3/10-1879 i København.
Jeg søger oplysninger om V.P.Richters samarbejde og bekendtskab med min morfar Wilhelm Brinkmann i perioden 1906 til 1916. De to startede i 1906 "Forlaget Brinkmann og Richter", der bl.a. producerede anskuelsesbilleder til skolerne. Richter udtrådte af samarbejdet i 1911 og dannede sit eget forlag, men overtog 1916 også Brinkmanns produktion af kort og plancher. På websitet www.boghandlereidanmark.dk er de nogle oplysninger om dem begge.

Fra folketællingerne og Krak har jeg de sparsomme, men vigtige oplysninger, der gives dér.
Danmarks Pædagogiske Bibliotek har for nyligt overtaget en stor samling af anskuelsesbilleder, deriblandt nogle produceret af Brinkmann og Richter.

(Se evt. også denne efterlysning: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,75847.0.html)

Såfremt efterkommere af Vilhelm Pagh Richter skulle være i besiddelse af kildemateriale, fotos, breve el.lign., der kunne belyse de to mænds forbindelse og samarbejde, vil jeg være taknemmelig for at høre om det. Send evt. en mail på st.kjaerulff@gmail.com.

Mvh.
Steffen Kjærulff
(født 1952)
København