Hvem var Marie Nielsdatters forældre, og er hun fra Kalvehave sogn?

Startet af Helle Rau Hartmann, 01 Maj 2014 - 13:06

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Det drejer sig om mit anepar i Kalvehave Sogn, Peder Christiansen og Marie Nielsdatter.

Jeg mener at have fundet faderen og farfaderen til husmanden Peder Christiansen:
Christian Olesen i Kalvehave, og Oluf Knudsen Kurvemager i Skovhuse (Kalvehave Sogn).

Her er Peder Christiansens dåbsindførsel:
CitatKalvehave sogn, Anno 1751, Dom: 4 post Trinit: Fer: 3 Pent: Peder. Christian Olsøns Inderstes Barn af Kallehave, baaren af hans Søster Anne Cathrine, tienende i Rødsbiergaard.
Faddere: Oluf Kurvemager i Skovhuuse, Christen Løber og 2de Døtre, Birte og Kirsten i Langebeck. Friderich Olsøn i Langebecks=Møllen.

Her bliver Marie Nielsdatter viet til Peder Christiansen:
CitatAO 1748-1783, Kalvehave, Bårse, Præstø, opslag 154:
Den 16. oktober 1782
Kalvehave Kirke.
Bleve Enkemand Peder Christiansen og Pigen Marie Nielsdatter i Rösbierggaardhuset copulerede.

Peder Christiansen var først gift med Maren Jensdatter, som døde ung i Røsbjerghuset, kort efter at deres ca. 1 år gamle datter Kirsten også var død, i 1782.

Jeg stammer fra Peder Christiansens anden hustru, Marie eller Maria Nielsdatter.

Hvor er hun fra, og hvem er hendes forældre?


Parret får følgende børn i Kalvehave:

1. Christian Pedersen, 1783, Røsbjerghuset. Båret af Hans Løbers Hustru, Ane i Viemose.
Faddere: Christen Erichsen, Rasmus Nielsen, Johannes Madsen, alle i Viemose, samt Niels Hansen i Røsbjerggaarden (Niels Hansen Røsbjerg).

2. Magrethe Pedersdatter (min ane), 1786, Røsbjerghuset.
Båret af Kirsten Nielsdatter i Langebæk.
Faddere: Niels Hansen, Hans Rasmussen i Løbergaarden, Christen Erichsen og Rasmus Nielsen i Viemose.

3. Niels Pedersen, 1789, Kalvehave. Båret af Christen Erichsens Hustrue, Maren Hansdatter, datter af Hans Stæhr.
Faddere: Rasmus Stage, Jens Løber, samt Hans Stæhr og Jens Hemmingsen i Viemose.
(Jens Hemmingsen var gift med Ane Rasmusdatter)

4. Kirsten Pedersdatter, 1792, Kalvehave.
Båret af Lars Gottrups Hustrue Malene.
(Måske er han identisk med Lars Espensen i Nørre Viemose, gift med Malene Ohlsdatter).
Faddere: Jens Hemmingsen, Peder Jyde, Anders Wilradt (han var gift med Marie Hansdatter), Jens Stage.

5. Hans Pedersen, 1796, Kalvehave, båret af Maren Hansdatter (Stæhr), faddere Jens Hemmingsen, Anders Wilbradt, Morten Michelsen, Jens Stage.

Ud fra faddernes navne kunne man tro, at Niels Hansen Røsbjerg er Marie Nielsdatters far, men jeg har ikke kunnet finde noget der tyder på det.

Her ses i folketællingerne, at Marie Nielsdatter opnår en høj alder. Desværre opgives hendes fødesogn ikke:

Præstø, Baarse, Kalvehave, Kallehauge, husmand, 33.fam., FT-1801, B2141
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Per Christiansen   52    Gift   husbonde   husmand med vænge og daglejer   
Marie Niels Datter   48    Gift   hans kone       
Magrethe Pers Datter   15    Ugift   deres børn       
Hans Persen   5    Ugift   deres børn

Præstø, Baarse, Kalvehave, Kallehauge Skov, nr.15, et hus, 15.fam., FT-1840, B4540
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Hans Pedersen   44    Gift       husmand   
Kirsten Niels Datter   42    Gift       hans kone   
Marie Niels Datter   83    Enke(mand)       mandens moder   

Hvis Marie Nielsdatter er født i Kalvehave sogn, så kunne hun fx være hende her (1757):

CitatMaria, Niels Jensøns Barn af Nørre Viemose. Baaren af Hans Larsøns Hustru af Kindwig. Faddere: Hans Stæhr, Hans Mortensen, Jens Christophersens Hustrue i Wiemose, Christopher Jensøns Hustrue i Balle,

Det er i hvert fald den dåbsindførsel som umiddelbart ser mest passende ud - her er linket:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33505-8800-80?cc=2078555&wc=M5KZ-4WL:357517501,359241901,359478701,359488401

Er der nogen der kan hjælpe lidt med at udrede Maria/Marie Nielsdatters familieforhold?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Faktisk fandt jeg lige vielsen mellem Niels Hansen Røsbjerg og Maren Henrichsdatter, som var enke efter Niels Hemmingsen i Røsbjerggaarden:

CitatDen 16 Febr: (1753) troloves Niels Hansøn fra Kallehave og Maren Henriksdaatter, Niels Hemmingsøns Enke i Rødsberggaarden. Forlovere ere Morten Boesøn og Hans Larsøn af Kallehave.

Her ses de som ældre par:

CitatPræstø, Baarse, Kalvehave, Rÿsberggaarden, gårdmænd, 1, FT-1787, B1114

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Hansen    67    Gift    husbonde    bonde og gårdbeboer    
Maren Hendricks Datter    80    Gift    madmoder       
Lars Madsen    22    Ugift    tjenestekarl       
Jens Larsen    20    Ugift    tjenestekarl       
Peder Hansen    16    Ugift    tjenestedreng       
Kirsten Niels Datter    24    Ugift    tjenestepige       
Karen Christens Datter    17    Ugift    tjenestepige

Måske kunne de alligevel være forældre til min Marie Nielsdatter?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

#2
Hej Helle

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe dog: http://aneopslag.dk/alle/per00319.htm#22
Det er i hvert fald den omtalte Maren Henrichsdatter der ses der.

Hvis Maren blev gift med Niels Hansen i 1753 - vil hun jf. FKT 1787 være født 1707 og være omkring 46 år da hun bliver gift,

Spørgsmålet er så om hun får nogen børn med Niels Hansen - i en så fremskreden alder.

Peder Christiansen og Hustru Marie Nielsdatter finder du her: http://aneopslag.dk/alle/per00842.htm#16
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Ja det ville vist være lige på falderebet, i så fald.

Jeg hælder nu også mest til, at hvis Marie Nielsdatter er født i Kalvehave sogn, så må Niels Jensen i Nørre Viemose være den mest sandsynlige far. Også fordi Hans Stæhr nævnes i dåbsindførslen - og han går jo igen som fadder ved Marie Nielsdatters børns dåb i Kalvehave. Eller måske en yngre Hans Stæhr, men dog familie.

Jeg ville også gerne vide, hvorledes Hans Stæhr er relateret til Marie Nielsdatter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Ja - det kan jeg ikke svare dig på.
Men du kunne jo se om der evt. findes et skifte for Niels Jensen hvor hun er nævnt
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lis B. Jensen

Hej Helle

Jeg tror der er en fejl i Kirkebogen.
Christen Erichsen er gift med Maren Pedersdatter i 1775 - hun er datter af Peder Pedersen Muche. Hans enke gifter sig i 1759 - med Hans Rasmussen i Løbergaarden.

Jeg har ikke i 1787 fundet andre Christen Erichsen i Kalvehave og omegn.

Ved Niels Pedersen's Dåb er det ikke angivet at Maren Hansdatter er en datter af Hans Stæhr - det må være noget du antager?

1789 -
Fest Precationis
Niels
Huusmand Peder Xstians barn i Kallehauge Niels

Baaren af Xsten Erichsen hustru i Wiemose Maren Hansdatter
faddere Rasmus Stage i Kallehauge, Hans Løber i Løbergaarden, Hans Stær i Wiem: og Jens Hemmingsen i Kallehauge
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Det undrede mig også at Christen Erichsen skulle have været gift med Maren Hansdatter (Stæhr?).

Men det ser umiddelbart sådan ud.
Med mindre det er en fejl i kirkebogen.

Jeg er dog ikke længere sikker på at den Maren Hansdatter der nævnes som hustru til Christen Erichsen nu også var identisk med den Maren Hansdatter Stæhr, der senere optræder som gudmor ved et af de yngre børn.

Her er lidt mere af teksten fra Marie Nielsdatters børns dåbsindførsler i Kalvehave:

1783:
CitatChristian. Peder Christiansens Barn i Røsbjerghuset, baaren af Hans Løvers Hustrue Ane. Faddere: Christen Erichsen, Rasmus Nielsen, og Johannes Madsen, alle i Wiemose, Niels Hansen i Røsbjerggaarden.

1783:
CitatHuusmand Peder Christiansens Barn i Røsberghuuset Magrethe, baaren af Kersten Nielsdatter i Langebæk. Fadderne: Niels Hansen, Hans Rasmussen i Løbergaarden. Christen Eriksen og Rasmus Nielsen, begge i Wiemose.

1789:
CitatHuusmand Peder Christiansens Barn i Kallehauge, Niels. Baaren af Christen Erichsens Hustrue i Wiemose, Maren Hansdatter. Faddere: Rasmus Stage i Kallehauge, Jens Løber i Løbergaarden, Hans Stær i Wiemose og Jens Hemmingsen i Kallehauge.

1792:
CitatPeder Christiansens Barn i Kallehauge, Kirsten. Baaren af Lars Gotrups Hustrue Malene. Faddere: Jens Hemmingsen, Peder Jyde, Anders Wilbrad og Jens Stage, alle i Kallehauge.

1796:
CitatHans, Barn af Forældrene i Kallehauge, Huusmand Per Christiansen og Marie Nielsdatter. Baaren af Maren Hansdatter, Hans Stæhrs Datter i Wiemose. Faddere: Jens Hemmingsen, Anders Vilbrad, Morten Michelsen og Jens Stage.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#7
Men der må vel næsten være tale om en fejl i kirkebogen, vedr. Christen Erichsen og hustru Maren Hansdatter, som der helt tydeligt står. For her ses han jo med hustruen Maren Pedersdatter:

CitatPræstø, Baarse, Kalvehave, Nörre Wiemose Bÿe, gårdfolk, 8, FT-1787, B1114

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christen Erichsen    39    Gift    husbonde       
Maren Peders Datter    37    Gift    madmoder       
Peder Gregorius    26    Ugift    tjenestefolk       
Peder Pedersen    18    Ugift    tjenestefolk       
Lars Pedersen    13    Ugift    tjenestefolk       
Kirsten Lars Datter    16    Ugift    tjenestefolk       
Karen Michels Datter    11    Ugift    tjenestefolk

Den Maren Hansdatter (Stæhr) som nævnes ved dåben i 1796, kunne det mon være hende her:

CitatPræstø, Baarse, Kalvehave, Nörre Viemose, husmand, 42.fam., FT-1801, B2141

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Hans Nielsen    27    Gift    husbonde    hus med vænge og skræder    
Maren Hans Datter    22    Gift    hans kone       
Kirsten Hans Datter    1    Ugift    deres datter

CitatPræstø, Baarse, Kalvehave, Nörre Wiemose Bÿe, husmænd, 35, FT-1787, B1114

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christian Pedersen    64    Gift    mand    husmand og murer for bønder    
Luzie Bohls Datter    69    Gift    konen       
Maren Hans Datter    8    Ugift    konens søster datter, ægte født    hendes forældre er døde
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Helle

Der er mange fejl i de indtastede folketællinger i området - så du bør tjekke dem.
Der er til gengæld ingen tvivl om der står Maren Hansdatter ved dåb'ene.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lis B. Jensen

Hej Helle

Dette er Hans Andersen Stæhr:

Viemose 1787:
Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Nr. ægteskab, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,
Hans Andersen Aab:, 49, M, Gift, 1. ægteskab, husbonde, bonde og gårdbeboer,
Ane Catharine Hans Datter, 45, K, Gift, 1. ægteskab, madmoder,
Hans Hansen, 21, M, Ugift, deres børn,
Peder Hansen, 17, M, Ugift, deres børn,
Rasmus Hansen, 11, M, Ugift, deres børn,
Jens Hansen, 9, M, Ugift, deres børn,
Maren Hans Datter, 14, K, Ugift, deres børn,
Ane Kirstine Hans Datter, 6, K, Ugift, deres børn,
Karen Hans Datter, 4, K, Ugift, deres børn,
Ellen Hans Datter, 1, K, Ugift, deres børn,
Maren Ohls Datter, 22, K, Ugift, tjenestepige,

og  Søndre Viemose 1801
Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Nr. ægteskab, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,
Hans Andersen Stæhr, 62, M, Gift, 1, husbonde, bonde og gårdbruger,
Ane Catrine Hans Datter, 57, K, Gift, 1, hans kone, 
Per Hansen, 31,  M, Ugift, deres børn, 
Jens Hansen, 22, M, Ugift, deres børn, nationalsoldat,
Rasmus Hansen, 24, M, Ugift, deres børn,
Ane Kirstine Hans Datter, 21, K, Ugift, deres børn, ,
Karen Hans Datter, 19, K, Ugift, deres børn,
Ellen Hans Datter, 15, K, Ugift,  deres børn,

Set ud fra dette kan det ikke være hende der er gift med Christen Erichsen. som i øvrigt findes trolovet 1775 - opslag 135 og viet opslag 151
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Jeg synes der er meget der tyder på, at mit anepar, husmand i Kalvehave Peder Christiansen (1751-1833) og Marie Nielsdatter (formentlig 1757-1844) begge mistede i hvert fald deres fædre meget tidligt.

Det kunne se ud til at Peder Christiansens far, Christian Olesen, døde i Kalvehave sogn allerede i 1758, mens Marie Nielsdatters formentlige far, Niels Jensen af Nørre Viemose, allerede døde i Viemose 1764.

Jeg har p.t. kig på, om Christian Olesen i Langebæk var gift med en Anne Christensdatter (datter af Christen Løber i Langebæk), og om Niels Jensen i Nørre Viemose var gift med en Magrethe Olesdatter......
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Tro du ikke Rasmus Nielsen kan være en broder til Marie Nielsdatter.

Det må være ham der findes her:

Husstand: Præstø, Baarse, Kalvehave, 1787, 11, Nörre Wiemose Bÿe, gårdfolk
Kildenavn, Køn, Alder, Civilstand, Nr. ægteskab, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,

Rasmus Nielsen, 35, Gift, 1, husbonde, bonde og gårdbeboer,
Kirsten Peders Datter, 32, Gift, 1, madmoder,
Niels Rasmussen, 7, Ugift, deres i ægteskabet avlede børn,
Jens Rasmussen, 5, Ugift, deres i ægteskabet avlede børn,
Christen Rasmussen, 1, Ugift, deres i ægteskabet avlede børn,
Wolborg Rasmus Datter, 3, Ugift, deres i ægteskabet avlede børn,
Jeppe Pedersen, 22, Ugift, deres tjenestefolk,
Niels Povelsen, 14, Ugift, deres tjenestefolk,
Trine Lars Datter, 18, Ugift, deres tjenestefolk,
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Hej Lis, det ser da spændende ud - slet ikke umuligt!

Så vidt jeg hurtigt kan se på aneopslag.dk, så vil Marie Nielsdatters og Rasmus Nielsens forældre i så fald være:
Niels Jensen Skinder (Schinder) og Margrethe Rasmusdatter.
Det ville jo umiddelbart passe ganske udmærket, eftersom Marie Nielsdatter får en datter der hedder Margrethe.

Jeg har vist haft fat i denne familie før, for længe siden, men kunne ikke rigtig få Skinder-familien til at passe ind. Jeg tror måske det var på en anden af mine mange slægtsgrene på egnen her.

Men her kunne det bestemt være et godt bud.
Det vil jeg dykke dybere ned i.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Så håber jeg at høre fra dig hvis du finder en konklusion.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

#15
Det kan du tro. Foreløbig ser jeg at Margrethe Rasmusdatter jo er en Stæhr, og at hendes mor, Maren Hansdatter, har været gift med TO hr. Stæhr! Den ene var en Hans Stæhr.
Så det ser ganske interessant ud.

En af fadderne som jeg har nævnt, var Hans Rasmussen i Løbergaarden.

1783: Huusmand Peder Christiansens Barn i Røsberghuuset Magrethe, baaren af Kersten Nielsdatter i Langebæk. Fadderne: Niels Hansen, Hans Rasmussen i Løbergaarden. Christen Eriksen og Rasmus Nielsen, begge i Wiemose.

Det kunne være den Hans Rasmussen Løber, som var søn af Rasmus Andersen Stæhr og den Maren Hansdatter, som var mor til Margrethe Rasmusdatter (Stæhr) - SOM måske var mor til min Marie Nielsdatter....

Med andre ord, så ville Hans Rasmussen Løber altså være morbror til min Marie Nielsdatter.
Det begynder bestemt at ligne noget, der kan bruges.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

....og søreme om ikke Niels Jensen Skinder døde i Viemose netop i 1764, hvor jeg jo i forvejen havde fundet min Niels Jensen død.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#17
Lis, indtil videre ser det vældig fornuftigt ud. Faktisk er jeg nu ret sikker på at vi har fat i den rigtige familie.

Her er dåbsindførslen for Rasmus Nielsen (Skinder). Han er i hvert fald søn af den samme Niels Jensen som jeg i forvejen antog var far til min Maria Nielsdatter (som så åbenbart også er en Skinder):

Citat1751, Kalvehave sogn, Dend 5 May.
Rasmus, Niels Jensøns Barn i Wiemose, baaren af Hans Stærs Hustrue ibidem.
Faddere var Peder Pedersøn, Jens Christophersøn, Hans Stærs Søn, Hans, Niels Poulsøns og Peder Jenssøns Hustruer.

Og her er min Maria Nielsdatters dåb:

CitatMaria, Niels Jensøns Barn af Nørre Viemose. Baaren af Hans Larsøns Hustru af Kindwig. Faddere: Hans Stæhr, Hans Mortensen, Jens Christophersens Hustrue i Wiemose, Christopher Jensøns Hustrue i Balle.

Den Hans Løbers hustru Ane, som nævnes ved en af Maria Nielsdatters børns dåb, er Ane Michelsdatter. Hans Løber er så Hans Rasmussen Løber, som er bror til Maria Nielsdatters mor, Margrethe Rasmusdatter (gift med Niels Jensen Skinder).

Niels Jensen Skinder blev gift med Margrethe Rasmusdatter i Kalvehave i 1746.
Deres barnebarn, Margrethe Pedersdatter (min ane, Maria Nielsdatters datter, født 1786, og ikke i 1783 som jeg fejlagtigt kom til at skrive et sted herover), er altså opkaldt efter sin mormor.

Og her kommer så søsteren til Rasmus Nielsen Skinder og Maria Nielsdatter Skinder, Kirsten, som kommer til at bære Maria Nielsdatters datter Margrethe i 1786. Her Kirstens dåb i 1762:

CitatKirsten, Niels Schinders Datter, baaren til Daaben til Datter af Hans Stæhrs Datter ibid. Wiem: Faddere H. Mortensen, H. Pers: Ped. Schinder og Michel Schinder, Mort. Pedersens Hustr. alle af Viemose.

Ja det er skrevet lidt underligt, men sådan står der altså.

Men hov, nej der kommer endnu en kirsten, i 1763, så det er HENDE, der bærer Margrethe i 1786:

Citat1763, Kalvehave sogn, Festo Michaelis, Kirsten, Niels Jensens Barn i Wiemose Kirsten, Hans Stæhrs Datter Anna bar hende, Fadderne vare Hans Rasmussen i Løbergaarden, Anders Trelleborg og Jens Christophersen i Balle, Johan Smeds og Jens Christophersens Hustruer i Wiemose.

Vi kan vist godt konkludere nu, at min Maria Nielsdatter er Maria Nielsdatter Skinder, datter af Niels Jensen Skinder og Margrethe Rasmusdatter i Viemose, Kalvehave sogn.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#18
Margrethe Rasmusssen (Stæhr) var jo mor til Maria Nielsdatter (Skinder).
Margrethe var datter af Rasmus Andersen Stæhr i Viemose og hans hustru Maren Hansdatter, som jeg mener var datter af Hans Jensen Trave i Langebæk (hans kone dør i Langebæk i 1720, og begraves den 23. maj).

Rasmus Andersen Stæhr var søn af rytterbonden Anders Rasmussen Stæhr.

Niels Jensen Skinder (1706-1764) var søn af Jens Lauritsen Skinder (1670-1729) og Dorthe Rasmusdatter (1670-1709), hvor Dorthe Rasmusdatter var datter af Rasmus Rasmussen Baad (1651-1715).

Niels Jensen Skinders bror: Rasmus Jensen Skinder (født 1701).

Margrethe Rasmussens bror, Hans Rasmussen Stæhr/Løber i Løbergaarden, og hans hustru Ane/Anna Michelsdatter havde en datter Ane Hansdatter (født 1760), som blev gift med Peder Pedersen Brems (?).

Anna Michelsdatter var datter af Michel Geertsen Trave (1691-1771) i Røsbjerggaarden og hustru Marie Jeppesdatter (død 1734), som igen var datter af Jeppe Jensen Trave og Maren Hemmingsdatter.

Michel Geertsen Trave var søn af Geert Mortensen Røsbjerg (1658-1711).

Anna Michelsdatter var også gift med Peder Pedersen på Løbergården, også kaldet Ellebrudsgården, i Kalvehave.



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Niels Jensen Skinders bror, Rasmus Jensen Skinder, bliver døbt i Kalvehave 1701:

Citat1701, Kalvehave, Rasmus. Jens Skinders Barn af Wiemose. hvilked Anna Oles? bar til Daaben ?. Faddere: Laurs Skinder, Niels Skinder, Unge Rasmus Baad, Jens Kiøbmand, Peter Tobiasen, Kirsten Rasmusdatter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Lis, kan du finde dåbsindførslen i Kalvehave for Niels Jensen Skinder?
Det skulle være i 1706, men jeg kan ikke få øje på den.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#21
Ok Lis, jeg fandt den alligevel :-)

1706, Kalvehave:
CitatDhia 3 p Epiph. døbt Jens Lauritzen Skinders Barn af Viemose, kaldet Neels.
Oluf Jensens Kvinde bar det.
Faddere: Rasmus Baad, Neels Andersen, Neels Skonning, Jens Madsens Datter, Neels Skonnings Datter.

Og her er en bror, Oluf Jensen Skinder, Kalvehave 1708:
CitatDom: 11 Trinit: Døbt Jens Lauritzens Søn af Wiemose kaldet Oluf.
Anna Lauritz Pedersens bar det.
Fadderne: Peder Arentsen i Balle, Thomas Olufsen i Wiemose, Rasmus Michelsen, Gamle Rasmus Baad, begge af Wiemose. Sisse Jensdatter til Lauritz Jørgensen i Balle, Kirsten Olufsdatter i Wiemose.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#22
Nu finder jeg så i 1710, i Kalvehave, en dåb der undrer mig lidt, for jeg har en fornemmelse af at faderen er vores Jens Lauritsen Skinder i Viemose, far til bl.a. min Neels Jensen Skinder.

Men nu kaldes han pludselig for Jens Lauritsen Bormand!!!

Hvad er nu det for noget? Er det bare en betegnelse, boelsmand eller lignende? Eller et nyt tilnavn?

Se dåbsopslaget, 1710:
CitatDøbt Jens Lauritzens Bormands Søn af Wiemose kaldet Christopher. Niels Skonnings Kone i Wiemose bar det.
Fadderne: Peder Geertsen udi Balle, g. Rasmus Baad, ? Andersen, Niels Skonnings Daatter Bodil. Lauritz Pedersens Stiffdaatter Kirsten, begge af Wiemose

Morsomt nok begynder præsten også samtidig at kalde en anden af mine aner for Bormandt!

Citat(1709) Dom: 19 Trinit: Døbt Jens Stærs Bormands Søn af Kallehauge kaldet Niels.
Præstekonen bar det. Fadderne: Hans Tho?, Rasmus Olufsen ? Peder Olufsen. Sisse Pedersdatter ? Gertrud Jensdatter af Kallehauge.

Men denne Christopher Jensen (Skinder?) må vist være fra Jens Lauritzen Skinders andet ægteskab, med Kirsten Rasmusdatter. Måske en søster til den første hustru, Dorthe Rasmusdatter Baad? (altså døtre af Rasmus Baad og dennes hustru Kirsten).
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#23
....der står jo så nok Boemand, og ikke Bormand :-)

Jeg fandt også denne dåb, Kalvehave 1711:

CitatDom: 19 Trinit. Døbt Jens Skinders Daatter af Wiemose kaldet Dorthe. Niels Skonnings Kone sammesteds bar det. Fadderne: Rasmus Klant og Jens Kiøbmand af Kallehauge, Jens Stær sammesteds, Laurits Pedersens Stiffdaatter af Wiemose Kirsten, og Rasmus Baads Daatter sammesteds.

I øvrigt ser jeg nu, at 2 af mine slægtsgrene er ved at flyde sammen. Det drejer sig om familien Stæhr og familien Skinder. Jeg nævnte tidligere at jeg havde haft fat i Skinder'ne en gang før, for længe siden, men at jeg havde forkastet den igen, fordi jeg var for usikker på relationerne. Men nu viser det sig at den faktisk var god nok. Det var i forbindelse med en af mine grene i Øster Egesborg Sogn.

Det vender jeg nok tilbage til lidt senere, da jeg tror at dine aner også er indblandet, Lis.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Det ser alt sammen meget interessant ud.

Jeg kigger når jeg får mere tid
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Det lyder godt.
Jeg venter - giv dig bare god tid.

I mellemtiden slår jeg det op jeg finder relevant, så kan du altid kigge på det senere.

Her er en dåb mere:

Citat1715, Kalvehave - Dom: Cant: Døbt Jens Skinders Barn i Wiemose, kaldet Christopher.
Jens Stærs Kone i Kallehauge bar det.
Fadderne: Rasmus Klant, Oluf Michelsen, Anders Andersen, Peder Olufsens Daatter Mette, og Anders Stærs Piige Anne.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#26
Her er dåbsindførslen for Niels Jensen Skinders kone, min ane, Margrethe Rasmusdatter Stæhr - i Kalvehave 1724:

CitatRasmus Stærs Datter, Margreta, Mads: Kragelund bar hende, Fadd: Monsr. ? (Kock?), Monsr. Hofman, Jens Stær, Rasm: Pedersen i ?: Mads Boms Kone i Viem:

Mademoiselle Kragelund er nok præstens datter. Monsr. Hofman har forbindelse til færgemandens familie  i Kalvehave (Johan Christopher Thiim), samt med Polycarpus Hartmanns familie samme sted. Og det er da en lille smule interessant (for mig), fordi jeg i forvejen er meget interesseret i at vide, om jeg (jeg er en Hartmann) er i familie med Polycarpus' Hartmann-gren.

Men det må jeg nok bare se hen ad vejen, det kommer for langt ud til denne tråd :-)

Lige ovenover min ane, Margreta Rasmusdatter Stæhr, står dåbsindførslen for Jens Skinders datter Maren...

CitatJens Skinders D: Maren, i Viem: Peder Pedersens Kone bar hende. Faddere: Peder Nielsen, Jørgen Olsen, Lars Peders D: Ana, Peder ?s D: Pernille.

I 1726 kommer der en søster til min Margreta Rasmusdatter Stæhr:

CitatDom: 2da p: Epiph: Rasmus Stærs D: Ana, af Viemose, Kirsten Stærs bar hende, Fadd: Alberth Hofman, Niels Madsen Bom, Niels Povlsens Kone, Mads Jensens Kone.

Og igen:

1727, Kalvehave:
CitatRasmus Stærs D: Ana, i Viem: Kirsten Stær i Call: bar hende: Fadd: Hans Trave, Peder Klant, Povl Kryss (?), Mich ?: Kone, Jens Kryts (?)s Kone:
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#27
Endnu en bror (og en død tvilling) til min Margreta Rasmusdatter Stæhr, Kalvehave 1729:

CitatDom: 7 p: Trin: Rasmus Stærs Søn, Jens, af Viemose, /: hiemmedøbt af Degnen :/ Da overværende: Madtz hansens Kone, Hans Henrichsens Kone, Rasm: Biørnsens Kone, og Niels Povelsens Kone, alle af Viemose; ved Daabens confirmation vare Fadd: Anders Stær, Jens Stær, Madtz Skows Søn, Jens, Anders Nielsens Fæsteqv: Rasm: Pedersens Hust: i Langebæck: Dend anden Søn, som blev af Jordemoderen døbt, og kaldt Niels, døde strax efter Fødselen.

Og endnu en datter af Jens Skinder, på samme opslag i kirkebogen, 1729:

CitatH: Jens Skinders Datter Kirsten af Viemose, Anders Nielsens Hustrue bar hende: Fadd: Povl Nielsen, Rasm: Michels: Peder Pedersens Kone, og Lars Kl: Kone i Callehave. Christen Nielsens kone:
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Du finder godt nok mange gode oplysninger.

Jeg må se hvornår jeg kan få tid at kigge på det
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Tak skal du have.

Her er dåbsindførslen for Rasmus Andersen Stæhrs Søn, som blev kaldt for Hans Rasmussen Løber da han blev voksen:

Kalvehave 1732:
CitatDom: 3 p: Pasc: Rasmus Andersen Stæhrs Søn, Hans, i Viemose, baaren af Anders Neilsens Hustr: ibid: Fadd: Anders Stæhr, Jens Stæhrs Datter Gunild, Tobias Peitersesn i Balle (eller Kall:), Hans Thobiæs: i Viemose.

(denne dåbsindførsel står i øvrigt 2 gange på samme opslag i kirkebogen)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle