Bemærkning i FT 1840 - får understøttelse af Varde Hospital

Startet af Laila Nørgaard Jensen, 28 Apr 2014 - 22:31

Forrige emne - Næste emne

Laila Nørgaard Jensen

I FT 1840 og 1850  for Sahl sogn, Ginding H. finder jeg Christiane Kjærulff/Kjerulff.
Ved FT 1840 er hun 52 år gl. og får understøttelse af Varde Hospital.
Ved FT 1850, ugift - født i Ørre - bemærkning: forstanden berøvet fra det fjerde år!

Kvinden hun bor hos Maren Christensdatter/Nielsdatter er sandsynligvis hendes svigerinde.
Christiane er datter af degnen i Sahl, Christian August Kjærulff ( kirkesanger og skolelærer i Sahl fra 1802 - 1832)

Er der nogen som kan hjælpe mig med en forklaring på, hvorfor hun får understøttelse af Hospitalet i Varde?
Kan det hænge sammen med sygdom/ulykke da hun var 4?
Er der en chance for at jeg kan finde noget om hende - og i så tilfælde hvor?

VH
Laila Nørgaard

Leif Thor Olsen

Hej.

Varde hospital er ikke et sygehus, det er en stiftelse. I 5. udgave af Trap står der, at "der nu bor 5 kvinder, hvoraf 3 har fribolig, og 2 betaler en beskeden husleje".

Du kan sikkert google dig frem til yderligere forklaringer eller du kan få lokal hjælp.

Mvh. Leif

Inger Buchard

Jeg mener at kunne huske, at kilderne er afleveret til Statens arkiver - se www.sa.dk og skriv Varde hospital i søgefeltet
Læs og se huset
http://www.bevarvarde.dk/hus/vestergade27a/historie/

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Laila Nørgaard Jensen

Tak til Inger og Leif
Jeg vil prøve at kontakte Varde - men jeg har ikke indtryk af at Kristiane har boet i huset.
Har netop fundet hende  i FT 1801 i Ryde sogn, nabo sogn til Sahl - der er hun 13 år gammel og bor hos forældrene.

Interessen var også af mere generel karakter (hun er ikke min ane) - faldt over oplysningen i FT og blev nysgerrig på hvilken skæbne der lå bag!

VH
Laila