Christina Svensdotter 1806 Landskrona

Startet af Hanne Bigum, 29 Apr 2014 - 19:32

Forrige emne - Næste emne

Hanne Bigum

Jeg leder efter Christina Svensdotters fødsel. Hun bor i Hven, Sankt Ibb i 1837 og er gift med John Neilsson, han dør i 1850. I Husforhörlängd 1853 - 1855 bild 15, står der hun er født i Landskrona 12-3-1806. Jeg kan bare ikke finde hende, er der en som er god til svenske kirkebøger.

Mvh Hanne

Eva Morfiadakis

Jag finner inte heller henne. Har tittat i Landskronas tre församlingar.

Eva M
Eva M

Hanne Bigum

Hej Eva
Tak for hjælpen. kan de have skrevet forkert i Husforhörslängden eller skal det forstås anderledes.

Mvh Hanne

Eva Morfiadakis

Jag tittade i tidigare husförhör. Det står samma födelsedatum. Hon är inflyttad 1831 från Landskrona.
Någonstans har det nog blivit fel.

Eva M
Eva M

Hanne Bigum

Hej Eva

Tak for hjælpen.. :)

Mvh Hanne

Hanne Elise Yndgaard

Et spor der måske er værd at forfølge.

Ifølge DD.SS.NU ,bliver Christina og John viet 24-11-1833 i Skt. Ibs. Her står hun anført som Christina Swensdotter Lundberg.

Ifølge DD.SS.NU får de 4 børn.

Christina døbt  01-11-1834, her er en af fadderne angivet som Fiskarn Sven Lundberg.
27-12-1837, Bothilda, mureren Lundbergs hustru Anna Johnsdatter bar hende.
16-12-1840 Pehr,fadder fiskeren Sven Lundberg.
25-03-1845, Kjersti,fadder muraren Sven Lundberg,  samt muraren Sven Lundbergs hustru.

Kunne det tænkes der var en famile forbindelse der? Måske er han en bror? Hvis han kunne findes i Husforhørne ,står der måske angivet hvor han kommer fra?Desværre har jeg ikke adgang til at kigge i  Husforhørene , men der er måske andre derude der kan hjælpe.

For Sven Lundberg og Anna Johnsdatter bliver viet i Skt. Ibs 30-11-1834 ifølge DD.SS.NU.
Sven og Anna får 4 børn, ved dåben af 3 af dem er enten John eller Christina eller begge faddere.

Venlig hilsen Hanne.
Venligst
Hanne Yndgaard.

Eva Morfiadakis

SvenLundberg var f. 16/9 1811 på Ven enl. hf. 1846-1852, s. 187.


Eva M
Eva M

Hanne Elise Yndgaard

Så er de desværre ikke søskende, Sven Lundberg er søn af Sven Niclasson Lundberg murer og cantor samt Johanna Pehrsdotter, de bliver først viet i 1808, Sct Ibbs og de får ingen døtre ved navn Christiana.

Ærgerligt jeg ikke kunne hjælpe, håber der er andre derude der kan finde frem til hende for dig.

Venligst Hanne

Venligst
Hanne Yndgaard.

Hanne Bigum

Hej Hanne

Mon ham Svend Lundberg har været gift før, og måske er Christinas far. Tak fordi du gav dig tid og hjælpe mig.
Mvh Hanne

Hanne Bigum

Hov der var lige lidt besvarelse jeg overså. Ærgerligt....

Eva Morfiadakis

#10
Hej,

Vigselboken ger inte någon antydan om att Sven Niclasson Lundberg varit gift tidigare. Han är murargesäll (=svend) och (anvärvad och till munstring) utkommenderad lantvärnskarl. Det är militärt. Han är f. 1782. Han dör 1834.

Familjen finns på No. 17 (s. 97 - 1825-1833). Sen är den överstruken utan hänvisning. Intressant kunde vara att se var han är född. I nästa hfl finn de inte på No. 17.

I nästa hfl finns de på No. 38 (s. 137). Det står inte var Sven N. Lundberg kom från.

Eva M
Eva M

Hanne Bigum

Hej Eva
Jeg så på ddss.nu at Christina og hendes mand er faddere ved en af Sven Lundbergs børn, så der er åbenbart forbindelse på en eller anden måde.

Eva Morfiadakis


Hej,

Ven är en liten plats/ö. Alla kände säkert alla. Jag har varit på Ven ett par gånger.

Om det finns släktskap också? Jag tittade igen i Landskronas stadsförsamling om en Christina Lundberg utflyttade 1831 men kunde inte finna någon. Garnisonsförsamlingen har inga utflyttningslängder. Lundberg skulle kunna vara ett soldatnamn.

Jag har tittat i inflyttningsattester 1831 men Christina Svensdotters attest finns inte kvar.
Jag misstänker att Sven N. Lundberg kan vara inflyttad. Det saknas inflyttningslängd mellan 1802-1808. Under den tiden bör han ha kommit, men det finns inflyttningsattester.

Sven N. Lundberg kan inte vara en farbror till Christina för hon heter också Svensdotter. En familj har inte två levande barn som heter Sven. Om det finns släktskap känns det närmast som att han kunde vara hennes far. Eller så är det en slump.

Eva M
Eva M

Hanne Bigum

Hej Eva

Det er utroligt det skal være så svært.
Jeg har en Sven Fur og Martha Håkansdotter der bor i Linneryd. I husforhørlængd. 1839 - 1845 i Vrångede norry Bild 347 / sid 331, kan du tyde hvor de er født.

Mvh Hanne

Eva Morfiadakis

Hej,

Orten heter Vrångebo Norregård No. 64.

Hustrun är född i Väckelsång. Prästen har förkortat ordet. Man ser det tydligare i föregående längd på s. 323.

Jag tror också Furs födelseort är förkortad att det är Hofmantorp. I dag stavas det Hovmantorp. Det syns tydligare i längden 1845-1851 s. 371.

Eva M
Eva M

Hanne Bigum

Hej Eva
Du skal have tusind tak, du har bare været så god hjælp. Jeg håber du kan bruge min hjælp en dag.

Mange hilsner Hanne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Øen Hven, i Øresund, , Tycho Brahe, Danmarks berømte astronom., Europas centrum for astronimisk forening 1576-1597. (Konge Frederik 2.)

mvh
lise Østerberg Bahr

Hanne Bigum

Jeg har fundet Sven Fuhr og Martha Håhansdotter viet i Nöbbele den 27-4-1800. 1777-1833 Bild 13 / sid 19. Jeg er ikke så god til det svenske er der nogen der kan læse hvor de er fra..
mvh Hanne

Eva Morfiadakis

#18
Ryttaren Sven Fur är från Fägerstad Orestgård och pigan Märtan Håkansdotter är från Wärnlanda Backstuga.

Fägerstad är Furuby församling. Wärnlanda stavas idag Värnlanda.

Eva M
Eva M

Hanne Bigum

Hej Eva

Tusind tak for hjælpen. Hvilken forsamling hører Värnlanda til.

Mvh Hanne

Eva Morfiadakis


Värnlanda är Nöbbele.

Här kan du läsa om vad en backstuga var.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Backstuga

Eva M
Eva M

Hanne Bigum

Jeg har fundet Sven Fuhrs indflytning i  Nöbbele i 1800 , han er nr 6 og jeg troe der står han kommer fra Hoffmantorp. Hvad hører Hoffmantorp til ???

Mvh Hanne

Eva Morfiadakis


Till Hovmantorp församling  i Kronobergs län.

Eva M
Eva M