Morten Nielsen og Ellen Hansdatter, Frederiksborg Amt

Startet af Jens Rasmussen, 29 Apr 2014 - 14:49

Forrige emne - Næste emne

Jens Rasmussen

Hej,
Hvem kan hjælpe med oplysninger om ovennævnte?
De blev gift 16. november 1860 i Vejby Kirke (AO, Frederiksborg Amt, Vejby 1843-70, opslag 207).
Jeg har fundet ud af, at Ellen er født 16. marts 1841 i Holløse og døbt i Vejby Kirke 12. april 1841 (FS, Frederiksborg Amt, Vejby 1840-49, image 29), men jeg har ikke kunnet finde noget om Mortens fødsel.
Sammen får de i hvert fald 2 børn: Lars Peder Ole født 30.12.1861 i Ørby og døbt 23.2.1862 i Vejby Kirke (AO, Frederiksborg, Vejby 1843-70, opslag 43) og Hans Christian født 19.11.1963 i Holløse og døbt 3.1.1864 i Vejby Kirke (AO, Frederiksborg, Vejby 1843-70, opslag 50).
Jeg er interesseret i Mortens fødsel og Morten og Ellen død.
Mvh
Jens

Anne Mortensen

Hej

Her er sønner i FT 1880 - du har dem sikkert.

frederiksborg, Strø, Lille Lyngby, Store Lyngby By, En Gaard, 18, FT-1880, C6608
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Lars Christensen   59    Gift   Husfader, Gaardejer      Tibirke Sogn
Elle Kerstine Petersen   58    Gift   Husmoder      Melby Sogn
Jørgine Sidse Kerstine Kristensen   12    Ugift   Deres Barn      L. Lyngby Sogn
Krestine Kristensen   10    Ugift   Deres Barn      L. Lyngby Sogn
Sidse Magrethe Johanne Kristensen   8    Ugift   Deres Barn      L. Lyngby Sogn
Kresten Larsen   73    Enkemand   Aftægtsmand      København
Lars Peter Ole Nielsen   18    Ugift   Tjenestekarl      Vejby Sogn
Marie Kerstine Emilie Anna Maagensen   15    Ugift   Tjenestepige      L. Lyngby Sogn

---------------------------------------

frederiksborg, Strø, Tjæreby, Haarløse Overdrev og Tjæreby med Gadevangshuse, En Gaard, 13, FT-1880, C6611
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Ane Margrethe Larsen   48    Enke   Gaardejerske      Her i Sognet
Lars Jørgen Søren Larsen   18    Ugift   Hendes Søn, Gaardbestyrer      Ramløse Sogn Frederiksborg Amt
Maren Johanne Larsen   20    Ugift   Hendes Barn      Ramløse Sogn Frederiksborg Amt
Karen Margrethe Larsen   14    Ugift   Hendes Barn      Her i Sognet
Anna Larsen   7    Ugift   Hendes Barn      Her i Sognet
Søren Larsen   3    Ugift   Hendes Barn      Her i Sognet
Hans Lauritz Hansen   17    Ugift   Tjenestekarl      Alsønderup Sogn Frederiksborg Amt
Hans Christian Nielsen   16    Ugift   Tjenestedreng      Vejby Sogn Frederiksborg Amt
Jens Peder Frederiksen   14    Ugift   Tjenestedreng      Her i Sognet
Johanne Margrethe Nielsen   20    Ugift   Tjenestepige      Melby Sogn Frederiksborg Amt
Niels Jørgensen   54    Ugift   Slægtning, Lever af egne Midler      Her i Sognet
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Rasmussen

Hej Anne,
Tak for dit svar. Ja, jeg havde fundet sønnerne i forbindelse med deres dåb.
Det er primært info om deres forældre, jeg søger.
Hilsen
Jens

Anne Mortensen

Hej

Ja jeg er klar over hvad du søger - har prøvet at finde sønners konf. i de sogne de nu tjener - men der var de ikke -  så hvor forældrene bor ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Lars Peter Ole Nielsen

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1953569&searchname=polit_adv
------------------------
Er stadig klar over hvad du søger - men her kan måske findes en ledetråd hvis du finder vielsen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lisbet Rønningsbakk

Jeg har vært på jakt etter informasjon om Morten Nielsen og Ellen Hansdtr i lang tid uten å lykkes. Det kan virke som om de blir "borte". Min mann er oldebarn av sønnen Hans Christian. Det kan se ut til at  Hans Christian vokste opp hos sine morforeldre, Hans Olsen (1811-1877) og Christine Larsdtr (1812-1877) i Holløse, Vejby. Han er i alle fall registrert der i FT1870 før han dukker opp i Strø, Tjæreby i FT1880. Dette kan tyde på at hans foreldre av en eller annen grunn ikke kunne ta seg av ham. Kanskje de var syke, døde eller hadde arbeid som førte dem hjemmefra. Jeg har lett og lett etter dem i kirkebøker og folketellinger uten å finne dem. Jeg har imidlertid en arbeidsmann Morten Nielsen som fadder til et av Hans Christians barn i 1898. Det kan være tilfeldig, men det kan jo også hende at dette kanskje er farfar?

Jeg har litt informasjon om Ellens slekt bakover. Ellen har stabil tilknytning til familier fra Holløse by/ Holløse og Ørby så langt tilbake jeg har kunnet finne i kildene. Morten Nielsen har jeg lett og lett etter uten å lykkes. Det er problemer med kildene fra Vejby. Kirkebøkene er tapt eller uleselige så det er lite jeg har klart å finne fra dette området i den aktuelle perioden. Den eneste referansen er fra giftemålet i Vejby kirke 1860 - der det står at Morten er født i Ørby i Vejby i 1834 og døpt i Vejby kirke samme år.

Jeg blir veldig glad hvis noen kan bidra med nytt om dette paret. Hva skjedde med Morten og Ellen? Hvorfor vokste sønnen Hans Christian opp hos sine besteforeldre i Holløse? Og hvem var Mortens foreldre? Vi er også interessert i å få vite mer om etterslekten etter dette paret - min manns tippoldeforeldre.

Hilsen Lisbetr

Jens Rasmussen

Hej Anne,
Tak for dine input. Jeg vil også forsøge at finde sønnernes konfirmation. Jeg ved ikke så meget om forældrene - blot står der ved deres vielse i 1860, at Ellen er fra Holløse og Morten fra Ørby (han må være født ca. 1834).
Det var interessant, at  du har fundet Hans Peder Ole Nielsen i Politiets Registerblade.  Så må jeg prøve at finde hans vielse med Maren Christensen. Når han er frameldt i 1896, betyder det så ikke, at han er flyttet fra København?

Hej Lisbeth,
Også tak til dig for dit indlæg. Det er interessant, at du har ledt efter Morten Nielsen og Ellen Hansdatter i længere tid.
Jeg har lige forsøgt at finde Morten Nielsen via Dansk Demografisk Database. Det gav et par interessante muligheder. Der er en Morten Nielsen, 1 år, i FT1834, der bor med sine forældre (Niels Mortensen og Karen Nielsdatter) i et hus i Strø, Kregme (Carlsgave) - samt en Morten Nielsen, 7 år, i FT-1840, der bor med sine forældre (Niels Hemmingsen og Sidse Mortensdatter) i et hus i Strø, Tjæreby, Ebberholby Dam.
Jeg vil undersøge begge lidt nærmere, men førstnævnte er nok ikke den rigtige, da jeg tror, at det er den samme Morten Nielsen, der ved FT-1880 står som "ugift urmager, 46 år".
Jeg håber, at vi i fællesskab kan finde lidt mere om dem.

Mvh
Jens