Marius Alfang, f 1878 i Grædstrup s. Hans forfædre i bl.a. Sverige efterlyses

Startet af Karen Greve Straarup, 04 Apr 2014 - 14:56

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

Eva M

PB

Hej eva,

Hvad er det for en database du leder i efter udvandrere ? Kan det tænkes den ikke er komplet?

Mvh Pia

Eva Morfiadakis

hej,

Jag har prenumeration på en databas som heter emiweb. I Sveriges finns det inte ett "centralt" utvandraregister.

Registret jag använder är baserat på kyrkböckernas utflyttningslängder. Folk har i "modern" tid gått genom sådana utflyttningslängder och registrerat folk som flyttade utomlands.

Problemet är att vissa kyrkoarkiv har brunnit upp. Ev. utvandrare i sådana församlingar blir följaktligen inte registrerade.

Sen finns det många utvandrare som "stack iväg" utan att ta ut flyttningsbetyg. De blev ju heller aldrig registrerade som utvandrade.

Det finns som synes en del luckor i registret.

Jag kan bara slå upp i registret. För att hitta den här personen måste man följa honom från födseln och framåt. Johan Peter J. är född i Skärstad församling och 1890 finns han hemma i Sverige:

Fam. nr 1 Johannesson, Johan Peter, f. 1833 i Skärstads, hem. egare
Johannesdtr, Anna Kristina, f. 1838 i Skärstads
Ida Kristina, f. 1864 i Skärstads 
Claes Victor, f. 1871 i Skärstads

De gifte sig 1863. Jag tittade i en husförhörslängd 1856-1860 (s. 161/s.121). Johan Peter är hemma.
Därför tror jag han kan uteslutas.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hej,

Som jag ser det måste man finna denne Johan Peter Johannesson i Danmark med en födelseort i Sverige. Johan Peter Johannesson är inte en helt ovanlig namnkombination.

Jag har kontrollerat Alfang i flera register. Ingen heter/har hetat så i Sverige. I mina svenska öron låter namnet inte svenskt. Jag har varit inne på om namnet kan ha blivit missuppfattat i Danmark.
Jag har sökt på enbart Johan Peter och ett födelseår med olika tidsintervall. Elfving var ett förslag.

Det måste mer till för att fånga honom. Uppgifter som måste hittas i Danmark.

Det känns att ärendet bara går runt. Ibland kommer man aldrig i mål, tyvärr.

Eva M
Eva M

Karen Greve Straarup

Hej Eva, Pia og Vivi.
I burde da have en udholdenhedsmedalje!
Tak for jeres ildhu!
Når Vivis fund også kunne udelukkes, er vi igen ret langt nede ved begyndelsen.
jeg har de sidste par dage kigget tilgangslisterne igennem igen for Gødvad sogn. Der kommer en del unge fra Nebelgaard. Jeg har også igen kigget afgangslisterne med samme resultat som Vivi.
Johan Peter Johannsson Alfang er der ikke.
Jeg er ikke meget for at opgive sagen og håber stadig på fattigvæsenet, men det ser unægtelig sort ud.
Tak for jeres store interesse og mange gode input.
Mange hilsener
Karen

Vivi Winther

Hej, ved flytningen tilbage til Gødvad er Maren alene med børn i FT 1870 ligeså. Ved hendes død 1872 står han som Bortrejst, ofte set når de er rejst til USA. I 1875 lever han i 1878 står han som død.

Mon der ligger en plejetilladelse på Nicolai, som er i pleje ved sin konfirmation der kan bringe lys over, hvor han er??
Pt. søger jeg ham i USA på de databaser jeg har købt adgang til der, men lidt svært, men det jeg vant til med min egen slægt, men den voksede fra oldemoders 3 børn til hendes 9 børn  ;), hun havde små børn anbragt på Fattiggård og boede i hus under 20km derfra, så alt er muligt.

God weekend derude i en dejlig solskins morgen med frost på hustage og biler

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"