Eftersøgning af Kirstine Marie Friis født i Slesvig/Stepping i omkring 1823/1824

Startet af Annette Agerup, 06 Apr 2014 - 19:48

Forrige emne - Næste emne

Annette Agerup

Vil være meget taknemmelig, om en kunne hjælpe mig med at komme nærmere kirkebogsregistreringer af Kirstine Marie Friis. Jeg har alene kunne finde hende, da hun vies til Lars/Laurids Agerup/Aggerup.

Vielse Lars Aggerup (Agerup) og Kirstine Marie Friis. Vielsen: http://www.danishfamilysearch.dk/kbid115135.

Jeg har søgt i Haderslev, Sønder Tyrstrup, Stepping for at finde Kirstines fødsel.

Hendes død er afsøgt i Kolding.

I KB 1822-1845 Haderslev, Sønder Tyrstrup, Stepping fødte opslag 8 og 10, har jeg fundet 2 med samme navn: http://www.danishfamilysearch.dk/sogn352/churchbook/source22625/opslag4590529 og
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn352/churchbook/source22625/opslag4590529
Kirsten Marie Friis og prøvet at komme nærmere, om det kunne være den Kirstine Marie Friis jeg søger.

Jeg har i en folketælling Haderslev, Gram, Sommersted fundet denne:

http://www.danishfamilysearch.dk/cid3471625 som måske kunne være hende - angivet som plejedatter.

Har ikke kunne finde Kirstine Marie Friis konfirmeret i  hverken Sommersted, Stepping eller Kolding

Jeg har gennemgået tilgængelige tilgangslister i Kolding også uden held, men alene fundet Laurids Agerup.

Min ane Lars/Laurids Agerup/Aggerup fødes i Fredericia og parret lever deres liv og børn fødes og konfirmeres i Kolding, Sct. Nicolai sogn. Senest ved ældste overlevende datter, Termine Agerups konfirmation i Kolding, Sct. Nicolai i 1873. Termines konfirmation i 1873 https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33663-14421-75?cc=2078555&wc=M94Q-4SZ:n568973303

Flere af deres børn flytter til København og jeg har også prøvet mig lidt frem i Kbh. om jeg har kunne finde parret døde der (Trinitatis, Skt. Johannes), men uden held. Men må medgive, at dette er en håbløs opgave, måske nogen har et bud på hvordan en afsøgning skal gribes an ? - hvilket vil være mere end velkommen :-) . Har en vielse af sønnen Peder Pedersen Agerup i Kbn, Sokkelund, Trinitatis nr. 198, men hvor den anførte Laurids formentlig er Lars/Laurids Agerups søn af samme navn:
http://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn678/churchlisting25358/opslag5123361

Jeg har Lars Agerup i folketællingerne 1834, 1840, 1845, 1850, 1860.

Folketællling 1850 sammen med Kirstine Marie Friis:

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Kolding Kiøbstad, Rakkerstræde, Barakker tilhørende No. 191, 2, 3, 290, FT-1850, C0770
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Lauritz Agerup   27    Gift      Smedsvend og Huusfader   Frederitzia
Kirstine Marie Friis   25    Gift      Hans Kone   Slesvig.

Seneste folketælling, hvor jeg har dem er i 1860:
Vejle, Brusk, Kolding Købstad, 1ste Fjerding, 369 E, 53-F1, FT-1860, D6137

Navn:    Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv  Fødested:
Lauritz Peter Agerup           38   Gift   Smed. Huusfader Fredericia
Kirstine Marie Friis           36   Gift   hans Kone         Stepping
Peter Petersen Agerup   10   Ugift   deres Børn      Kolding
Eline Magrethe Agerup   8   Ugift   deres Børn      Kolding
Lauritz Petersen Agerup   6   Ugift   deres Børn      Kolding
Christian Petersen Agerup   4   Ugift   deres Børn      Kolding
Tommine Petersen Agerup   2   Ugift   deres Børn      Kolding

Jeg vil være taknemmelig for enhver ide til, hvordan jeg kan komme videre med at finde oplysninger om Kirstine Marie Friis. Vedr. Lars/Laurids Agerup/Aggerup mangler jeg alene hans dødsregistrering.

På forhånd rigtig mange tak for din tid.

Venlig ??? ??? hilsen

Annette Agerup


Egon Sørensen

Hej Annette!

Jeg tror din Kirstine Marie Friis er født i Kolding Sct. Nicolai KB 1815-1839 opslag 95 nr.31

Så er det bedst med opslag fra AO som er troværdige kilder istedet for afskrifter fra DFS, det gør det

lettere at hjælpe.


Mvh.

Egon Sørensen

Annette Agerup

Hej Egon

Tusind tak for din tid og hjælp :-)

Du tænker så, at folketællingens oplysning om, at hun er født i Stepping/Slesvig ikke stemmer ? Jeg har lige eftertjekket i AO og der står også anført Stepping og Slesvig.

Men navnet Frisch, kunne godt lyde som en fortysket udgave af Friis.

Jeg har ikke så mange måneder på bagen som slægtsforsker, så du må bærer over, hvis jeg stiller "dumme" spørgsmål.

Men du lyder sikker på, at det er den rette Kirstine Friis, vi har fat i. Må jeg spørge, hvad der fik dig på sporet af, at hun kunne være født i Kolding ?

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen

Annette Agerup




Egon Sørensen

Hej Annette!


Der er ingen spørgsmål der er Dumme!

Stol aldrig 100% på det der står i FT det er borgernes egne oplysninger, de ved ikke altid hvor de er født, så der skal findes flere ting så du kan være sikker, men mit bud er hende der er født i Kolding

Samtlige personer i husstanden

vejle, Brusk, Harte, Stubdrup by, en gaard, 5, FT-1845, A0003
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Gønnesen 51  gift  gaardmand, sogneforstander Jerlev
Karen Marie Mortensdatter 30  gift  hans kone Jerlev
Jens Andersen Pedersen 9  -  barn Egtved
Maren Pedersen 7  -  barn Egtved
Anne Pedersen 4  -  barn Egtved
Kirstine Marie Frisch 22  ugift  tjenestepige Colding  

Jeg vil prøve at finde hende konfirmeret, det var også rart at finde hende død, vi får se om der er flere ting der kan bekræfte at det er den rigtige

Mvh.

Egon Sørensen


Annette Agerup

Du skal have tusind tak. Jeg arbejder videre med hende :-)

Erindre også, at jeg faldt over hende i går, da jeg gennemsøgte konfirmerede i Kolding, men afholdte mig, da hun netop var født i Kolding.

Jeg prøver at finde hendes død og ser, om det giver lidt klarhed.

Du skal endnu engang have tusind tak.

Venlig hilsen

Annette Agerup

Ellen Steen-Petersen

Hej Anette
Jeg er nu ikke enig med Egon.
Det er korrekt, at der ofte er forkerte oplysninger i folketællingerne - eller de er skrevet af forkert.

Men oftest er det sådan, at når der er fejl i fødesognet, så står det sogn, de bor i nu, og ikke det oprindelige (rigtige) fødesogn. Og nogen gange kan det også være nabosognet, der er det rigtige.
Men at folk ikke vidste, hvor de var født, der er jeg ikke enig i.

Og i det her tilfælde står der i folketællingen for 1850, at hun er født i Slesvig, i 1860 at hun er født i Stepping (Slesvig), og faktisk også i 1870, at hun er født i Slesvig. (Du kan finde familien i Kolding III opslag 278).

Så jeg tror ikke på Kolding, men i meget højere grad på en af de to, du har fundet i Stepping.
Til gengæld kræver det så lige lidt mere research at finde ud af, hvilken en af dem.

Hilsen
Ellen

Ellen Steen-Petersen

Hvis man skal have en indikation af, hvem der er den mest sandsynlige af de 2 bud fra Stepping, så bemærk at Kirstine Marie's yngste datter ikke hedder Tommine ... men derimod Termine, 'pige'-versionen af Termann.

I kirkebogen finder vi:

Kirkebog. Stepping, Sønder Tyrstrup, Haderslev. 1822-1845.
Opslag 8. Fødte 1824. Nr. 20.
Født: 31. Jul. Døbt: 8. Aug.
Kirsten Marie Friis en datter af ...... Termann Friis og hustru Ane Margrethe JohannsDatter i Stepping døbt i Kirken.


samme kirkebog:

Opslag 276. Døde i 1837. Nr. 4.
Død: 15. Januar. Begravet: 20 Januar.
Termann Friis. .....foged i Stepping. En ... Søn af afd. Iver Sørensen ? Grønebevr. og tidl. afd. Kiersten f. NisDatter, som var gift med afg. Grethe JohannsD. fra Sommersted Sogn, og efterlader sig 3 børn:
1. Johann Fr. 2. Iver Sørensen og 3. Kirsten Marie Friis. Hans alder omtrent 66 Aar.   

/Ellen


Egon Sørensen

Hej Annette og Ellen!

Jeg har aldrig skrevet at hende jeg foreslog i Kolding var den rigtige, det var et bud til videre undersøgelse, det skrev jeg også. Hvis jeg skulle være helt sikker, skulle jeg jo lave undersøgelsen,
men det skulle spørgeren jo selv have lov til

Med hensyn til fødesteder er det nu mit indtryk at dem skal man tage med et vist forbehold,
det har jeg set masser af eks. på.

Mvh.

Egon Sørensen


Ellen Steen-Petersen

Hej Egon
Det siger jeg heller ikke, at du har skrevet.
Vi er hver især selv ansvarlige for at få vores egne data ordentlig undersøgt.
Men som du ved, er det en gang imellem som at lede efter en nål i en høstak at finde trådene tilbage i tiden.
Og det eneste vi gør herinde - både du og jeg - at efter bedste evne at forsøge at hjælpe hinanden med at begrænset antallet af høstakke.
Jeg mente bare, at Anette skulle lede i en anden høstak.
Forhåbentlig så finder Anette ud af en dag, hvem af os, der havde ret. Og det er så også hendes fortjeneste.

Med venlig hilsen
Ellen

Annette Agerup

Jeg ved ikke lige hvad der gik galt, men ser først de senest indkomne indlæg idag. Blev helt glad, så vil også lige arbejde lidt med dine input Ellen. Super observeret med Termine og tidlig afdød faders navn Terman.

Den skal førme følges nærmere og er da helt opløftet :-)

I skal begge have tusind tak for Jeres bidrag og interesse og jeg har meget at arbejde videre med.
Vil vende tilbage, såfremt jeg bliver sikker på den rette Kirstine, men er noget begejstret for sammenfaldet af Termine/Terman - som du fandt Ellen.

Kh

Annette




heidi vonsild jessen

Hej.
Ved ikke om du har fundet den rette, men jeg har en Marie Kirstine Friis i 1892-1923 Hjortlund, Ribe, opslag 58.. Her er faktisk en del Friis´er både opslag 16, 48, 52 og 58.. I det hele taget er der mange Friis i det område + ved Sommersted, Haderslev og i Tønder. Roder selv lidt i en Friis-slægt for en veninde - derfor jeg har disse navne - men ved endnu ikke, om de tilhører den slægt, jeg søger.
Held og lykke på din færden ;)
Hilsen Heidi
Venlig hilsen
Heidi Jessen
heidivonsild@gmail.com