Svend Udsen 1350-1428

Startet af Karen Wennemoes Thyssen, 28 Sep 2015 - 15:40

Forrige emne - Næste emne

Karen Wennemoes Thyssen

Hej

Svend Udsen (1350-1428) var gift med Christine Andersdatter Hvide.
Ved man ,hvem Svend Udsens far var ?Nogen synes at have fundet faderen,andre undlader at føre faderen på.

Venlig hilsen

Karen Thyssen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

C. C. K. Fogsgaard

Kære Karen, hver gang jeg selv støder på en Udsen, er faderen gerne Ud eller Ugod Ebbesen (Bild), men derfor behøver det samme jo ikke at gøre sig gældende her - det ser ikke just "Ud" til, at jeg har ret her i hvert fald, da min ane er angivet som værende født ca. 1204, men han kan jo i princippet være fx tipoldefar til din Svend.

Jeg er vist mere til gene end til gavn i dette regi, men du ønskes både held og lykke med forskningen...

:)

Gode tanker fra Charlotte...

Karen Wennemoes Thyssen

hej

tak for dit svar(-:
men du har ret i ,at det ikke rigtig har hjulpet mig videre.....(-:

Jeg har på fornemmelsen at ingen ved,hvem Svend Udsens far var.Der er flere ,der lader Svends gren "nå op til" Harald Eriksen "Kesja"(1080-1135)....de fleste af "Kesjas"sønner blev  dræbt,men èn skulle have overlevet .Denne søn skulle ifølge flere have fået en datter,der skulle være blevet gift med Skammel Tuesen Bild,og derfra skulle en del generationer nå ned til Svend Udsen .....

men hvordan forholder det sig??

venlig hilsen Karen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

C. C. K. Fogsgaard

Hej igen, Karen, jeg har netop krydstjekket mit ufuldendte stamtræ, og jeg ser Ragna Olufsdatter af Skåne flere gange - hun var, som du siger gift med Skammel Tuesen Bild...

Deres sønnesøns søn hed Esge/Eske Udsen Bild, men det lader stadigvæk til at ligge alt for tidligt...

Jeg glemmer næppe denne Svend Udsen i fremtiden - det er værd at holde fokus!

Flere venlige tanker herfra...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Karen Wennemoes Thyssen

Hej igen

Jeg skal nok fortælle,hvis jeg finder en troværdig forbindelse mellem "Kesja" og Svend Udsen (-:
Håber stadig,at det vil lykkes
VH Karen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Jeg ved ikke, hvor meget hjælp det er til, men:
Harald Kesja havde 1 søn, som overlevede familiemassakren:
1. Oluf II, konge af Skåne, død 1143, som jeg ikke ved mere om, og
En anden søn var Bjørn Jernside Haraldsen, gift med Katarina Ingesdotter af Sverige. Han kæmpede på Erik Emunes side, men blev dog alligevel henrettet af denne. Deres datter var Kristina Bjørnsdatter, ifgl. islandske kilder gift med Erik IX den hellige af Sverige. Sidstnævnte ægtepar har efterslægt til nutiden, bl.a. Margrethe II af Danmark.
Mvh. Jan

Karen Wennemoes Thyssen

Det skulle i såfald være Oluf ll Haraldsen,død 1143,der fik den datter ,der blev gift med Skammel Tuesen Bild,og de skulle dernæst have fået  Ebbe Skammelsen Bild,men om det kan være rigtigt er spørgsmålet...

VH Karen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Dansk Wiki har ingen oplysninger om børn af Oluf II af Skåne. Jeg ved ikke, hvilke kilder, der kunne have noget herom. Måske Finn Holbek?
Andre, nutidige, kilder peger på muligheden af, at NN. Olufsdatter, gift Bild, er datter af Oluf II, men mere bliver det vist ikke til. Der henvises ikke til samtidige kilder.
Vh. Jan

Finn Holbek

Oluf II, Konge af Danmark 1140-1143, - var den eneste overlevende af Harald Kesjas sønner - de øvrige havde Erik II Emune ladet myrde. Oluf var faktisk kun konge i Skåne. Han faldt i slaget ved Tjuteå i 1143.
(Danmarks konger og dronninger, Kay Nielsen, (Lademann), ISBN 87-15-08735-2., side 21.)
NB. Havde ingen efterkommere.

Man kender ikke den nøjagtige sammenhæng i slægten Udsen, og den er derfor indtegnet opdelt i 4 selvstændige grene, se Danmarks Adels Aarbog 1945 2. sektion fra side 113 ff.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Finn Holbek!

Slægten Udsøn, Urne, Due, Ulfelt, Vind, er jo ret så gamle slægter i Danmark. Angående førstnævnte slægt (Udsøn), så er der jo en ret så spændende artikel i Heraldisk Tidsskrift bd.6 (1985-1989) s.318-335, "De jydske Hvider og deres heraldik", skrevet af Ernst Verwohlt.

Her skulle slægten jo både på fædrene + mødrende side stamme fra Skjalm Hvide!

Der er dog et spørgsmålstegn, om brødreflokken Peder, Lage (Lago) Henrik og Ud Ebbesøn (Udsøn) er sønner af Ebbe Nielsen (n.1329), for hans far skulle være Niels Jurisseøn, og så kommer man ind på spørgsmålet om slægten Skovgaard?

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

Karen Wennemoes Thyssen

Da det lyder til,at Oluf ll Haraldsen næppe kan føres tilbage til Svend Udsen,men at Svend Udsen muligvis stammer fra Hviderne på anden vis,vil jeg vente og håbe på at få nyt i sagen,og jeg er glad for den hjælp jeg her har fået.Tak(-:

VH Karen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Finn Holbek

Adelsårbogens beskrivelse af slægten Udsen (DAA 1945) kan nu ses her:
http://finnholbek.dk/genealogy/showmedia.php?mediaID=3141
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Finn Holbek

Citat fra: Arne Lago von Kappelgaard [18221] Dato 01 Okt 2015 - 19:09
Slægten Udsøn, Urne, Due, Ulfelt, Vind, er jo ret så gamle slægter i Danmark. Angående førstnævnte slægt (Udsøn), så er der jo en ret så spændende artikel i Heraldisk Tidsskrift bd.6 (1985-1989) s.318-335, "De jydske Hvider og deres heraldik", skrevet af Ernst Verwohlt.

Her skulle slægten jo både på fædrene + mødrende side stamme fra Skjalm Hvide!

Der er dog et spørgsmålstegn, om brødreflokken Peder, Lage (Lago) Henrik og Ud Ebbesøn (Udsøn) er sønner af Ebbe Nielsen (n.1329), for hans far skulle være Niels Jurisseøn, og så kommer man ind på spørgsmålet om slægten Skovgaard?

Jeg kender hverken denne artikel eller "Niels Jurrisøn".

DAA 1917 begynder sin tavle over slægten Skovgaard med Peder Jurisen, som her dristigt identificeres med Peder Jørgensen. I DAA's Galen-tavle (1893:155) er identifikationen forsynet med et "måske".

Skovgaard er en af mange relationer som glider ud i gennemgangen af Hviderne i DAA 2009-11.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karen Wennemoes Thyssen

tak for beskrivelsen af Udsen slægten,og jeg er nu blevet overbevist om,at "Kesja" ikke kan være stamfader til Svend Udsen.Det undrer mig dog ,hvordan slægtsskabet til "Kesja" overhovedet er kommet på tale hos nogen...hvordan fremkommer en gren,der ikke findes i virkeligheden?

Endnu engang tak for svarene(-:
VH Karen Thyssen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Karen.
MyHeritage og Geni kan finde vej - hver gang. Ingen forbindelse synes umulig.
Men se lige ovenfor, hvad Finn Holbek har bemærket om troværdigheden.
Mvh. Jan

Karen Wennemoes Thyssen

Hej

Det fantastiske ved adelige aner er,at de som regel  kan findes og bekræftes hos  f.eks.Finn Holbek....og man har dejlig  "fast grund " under fødderne.Tak for det.

Sværere er det med mange andre aner,her er kirkebøgerne,folketællingerne ol  sikre valg,men det er da et problem,at mange  på Myheritage og Geni  med rund hånd bekræfter  opdagelser,som senere  viser sig ikke at være sande.Det er lidt ærgerligt.Mistroen hviler som en skygge...

Så er det dejligt med et forum som Dis,hvor man kan få vendt problemerne med søde mennesker.

VH Karen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Finn Holbek

Tak for respons Karen  :)

MyH./Geni lever af at sælge brugernes egne data til nye brugere, og eftersom deres maskineri er designet til at toppe Googlesøgningerne, er der ikke noget at sige til at forkerte data bliver udbredt med lynets hast. - og nystartede forskere stoler naturligvis på det de finder på så store sider.

Der burde gøres en eller anden koordineret indsats for at bevare de objektive data, ellers risikerer de at blive kvalt med tiden.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karen Wennemoes Thyssen

Du har helt ret...der er ligesom ingen"mur" de urigtige oplysninger kan ramme,så de vil blive ved med at cirkulere.

Priserne er høje hos MyHeritage,og hvad får man for pengene?:
Prisklase 1:

Har man ikke ret mange aner er det gratis!Over et vist antal aner begynder det at koste....For et beløb på  lidt under 1000kr får man adgang til mange oplysninger(rigtige eller urigtige)i andres træer ...oplysninger,der til tider  svæver frit i luften..

Prisklasse 2:

For yderligere næsten samme beløb,kan man få lov til at se  dokumentation i form af historiske papirer,kirkebogssider,avis artikler etc ,der er heftet til de enkelte aner i andres træer...altså får man større mulighed for,at checke om oplysningerne kunne være rigtige.Det er store summer ,der er tale om,og gid Myheritage kunne bruge  nogle af pengene  til verifikation af  alle de mange oplysninger ,der cirkulerer hos dem.

Som prisgruppe 1 betaler, har jeg ikke tilgang til en ane i et fremmed træ,hvor det er knyttet en skriftlig dokumentation,(man kan ganske enkelt ikke lukke siden op.).end ikke  hvis det er mig selv,der i tidernes morgen er kommet med en forkert oplysning,som det fremmede træs ejer har gjort brug af, og  jeg derfor gerne vil fortælle træets ejer,at det er urigtigt.En oplysning ,som kun jeg kan vide!!På den måde kan der komme mange fejltagelser.

Jeg bruger selv MacFamilytree,som jeg er meget glad for!.Jeg valgte for et lille årstids siden også  at prøve MyHeritage.Mit ønske er,at de vil fokusere mere på at finde urigtigheder ,så man tør stole på de oplysninger ,man finder hos dem.

VH Karen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com