Et slægtsbogsmysterium - aner, der måske ikke passer.

Startet af Anette Korsgaard, 26 Apr 2014 - 01:04

Forrige emne - Næste emne

Anette Korsgaard

Hej alle I kyndige slægtsforskere.

Jeg har brug for hjælp - sagen er denne:

Jeg har været så heldig at min søde fætter har givet mig en slægtsbog "Slægten Bro fra Sæby Sogn" som handler om min oldemor Maren Bros slægt. Fantastisk læsning.

Men nu er jeg i noget af et dilemma og overbevist om at der må være noget galt med min læsning eller også kigger jeg de forkerte steder. Alternativt er der en mulig fejl i bogen, og det tror jeg ikke rigtig på.

Det drejer sig om min ane Niels Christian Hansen, gift i 1790 i Nykøbing (Mors) med Bodil Marie Klingenberg.
I bogen står:
CitatNiels Christian Hansen er født 1766 i Nykøbing. Han blev døbt 2. februar 1766 og fadderne var Anne Andersdatter Synderborg, Karen Ægidius (m.fl)

Jeg havde ikke selv fundet hans fødsel.....nu er spørgsmålet om nogen har.....hans far står i bogen opført som Hans Christian Mathiasen og videre står:
Citater født ca. 1716, men ikke i Nykøbing og han døde 1792 i Nykøbing og blev begravet d. 10 april. Han blev trolovet d. 26. januar 1753 og gift d. 16. marts samme med Kirsten Pedersdatter

PROBLEMET:
Jeg har slået alle oplysninger op (pedantisk, ja - men jeg vil altså gerne være sikker :-)) de kan findes her:
Bryllup ml. forældrene:
Kirkebogen 1684-1761 Nykøbing Sogn,Morsø Sønder Herred, Thisted Amt opslag 67 Lige under Anno 1753
Manden hedder Christian Mathiasen - ikke Hans.

Niels Christians fødsel:
Kirkebogen 1762-1814 Nykøbing Sogn,Morsø Sønder Herred, Thisted Amt opslag 7 nederste indføring
Fadderne passer, men faderen hedder Christian Mathiasen - jeg kan ikke læse Hans nogen steder?

Dødsoptegnelse:
Kirkebogen 1762-1814 Nykøbing Sogn,Morsø Sønder Herred, Thisted Amt opslag 186 næstnederst på siden.

Jeg kan ikke finde Hans Christian Mathiasen som konfirmand heller......hvad er det jeg overser? Hvor kan jeg lede videre?

Mange håbefulde hilsner
Anette
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Henrik Brandt

Hej,

Slægtsbogen har nok navnet Hans fra folketællingen 1787:

Samtlige personer i husstanden
Thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, Holmgaden, Nyekiøbings Hospital, 128, FT-1787, B3654

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Maren Olesdatter    88    Enke       Hospitalslem   
Maren Olesdatter    50    Ugift       Hospitalslem   
Poul Madsen    71    Gift   ægtefolk    Hospitalslem   
Karen Jensdatter    59    Gift   ægtefolk    Hospitalslem   
Hans Jensen    72    Gift   ægtefolk    Hospitalslem   
Maren Jensdatter    75    Gift   ægtefolk    Hospitalslem   
Hans Christian Mathiisen    70    Enke       Hospitalslem   
Kirsten Jensdatter    70    Enke       Hospitalslem   
Maren Staikjær    85    Enke       Hospitalslem   
Mætte Suhr    63    Enke       Hospitalslem   
Christen Suhr    46    Ugift       Hospitalslem   
Margar. Kirstine    66    Enke       Hospitalslem   
Sørens Nielsen Kirk    81    Enke       Hospitalslem   
Anna Holm Christensdatter    33    Ugift   opholdende sig hos sin moder    Spinderske

Spørgsmålet er, om denne mand er identisk med den Christian Mathiasen, som du har fundet i kirkebogen.

Har du set, om Christian Mathiasen får flere børn døbt i Nykøbing, og om navnet Hans optræder der?

Inge Johansen

Hej!
Ifølge F.S. er der kun denne person der kan passe.
father:   Hans Sorensen Raunchild
mother:   Johanne Nielsdr
Name   Niels Christian Hansen
Gender   Male
Christening Date   17 Sep 1766
Christening Place   VOR FRUE, AALBORG, AALBORG, DENMARK.

Pas på med at tro på alt hvad der står i slægtsbøger, mange er fulde af fejl, har selv en af slagsen.
Christian/Christen Mathiasen kan ikke være far til Niels Christian Hansen.
Fortsat god jagt med din slægtsforskning.
V.H. Inge

Thestrup-Bjørn

#3
Iflg. Nykøbing M. kirkebog (ao-opslag 7) er

Niels Christian døbt 2. febr. 1766 - søn af Christian Mathiesen og Kirsten Pedersdatter.

Så hvis reglerne om patronymer blev fulgt, burde denne hedde Niels Christian Christiansen (eller Mathiesen/Madsen).


Se, om det er muligt at finde nogle skifter.

-----------

Ved trolovelsen og vielsen 1790 (Nyk. M. ao-opslag 112) har brudgommen INTET patronym
- han står kun som NIELS CHRISTIAN.

Jeg er i min egen slægtsforskning stødt på samme fænomen - der har det vist sig, at "min" dreng uden patronym faktisk var uægtefødt.


HVOR ses han med patronymet Hansen?

Har du nogle folketællinger på ham og/eller nogle af hans børn?

-------

Nå, jeg fandt lige denne - meget mystisk!


Samtlige personer i husstanden
Thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, Al Gaden, , 2, FT-1801, B6017

Niels Christian Hansen 40 Gift Hosbonde Kjøbmand  
Bodil Klingenberg 38 Gift Hans Kone  
Karen Hansen 5 Ugift Deres Børn  
Severine Hansen 4 Ugift Deres Børn  
Marie Hansen 1 Ugift Deres Børn  
Karen Jørsdatter 11 Ugift Tjenestepige  
Jens Møller 46 Gift Logerende Snedker


Giver børnenes faddere noget?

Når han er købmand (i en købstad) har han løst borgerskab
- tjek borgerskabsprotokollen for Nykøbing M. Deri burde hans fødested være anført.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Else Skovbo Jensen

Hej
Niels Chr. Hansen døde som almisselem, se Brejls skifteuddrag


628 Niels Christian Hansen, almisselem i Nykøbing. 12.5.1813, fol.307B, 318.
E: Bodil Marie Klingenberg. LV: Christen Steenberg, købmand. B:
1) Karen Kirstine Nielsdatter 20
2) Severine Nielsdatter 15
3) Marie Kirstine Nielsdatter 11
4) Jacob Christian Dalgaard 8
5) Kirsten Elisabeth Nielsdatter 5.
FM: Niels Dyhr i Nykøbing.


Børnenes efternavne skifter også . Ved folketællingen 
1801 hedder de Hansen. Men det er jeg også stødt på tidligere ved mine aner. Sønnen hedder endog Dalgaard. Han er nok opkaldt efter en eller anden.
Endnu et skifte, der måske vedrører sagen:

353 Frederik Mathiassen, skrædder i Nykøbing. 10.3.1763, fol.263B.
E: Birgitte Pedersdatter. LV: Niels Hansen. B:
1) Mathias Frederiksen 10.
FM: farbror Hans Christian Mathiassen.
Afdøde døde 10.3.1763

med venlig hilsen
Else

Kim Melchior

Hej,

Fordi du har fundet noget i en bog eller paa en webside paa nettet betyder ikke at det er rigtigt.

Som professionel slaegtsforsker har jeg haft kunder som ikke ville acceptere hvad jeg fandt selvom jeg havde documentation og bevist hvad de havde var galt.

Den ene gang endte endte det med at jeg bad kunden om at finde en anden til at udfore hendes slaegtsforskning og lave hendes stamtrae og om ikke at associere mit navn med hendes slaegtsforskning da jeg ikke kunne staa bag de oplysninger hun havde.

Det er grunden til at vi altid siger at man skal gaa ind og slaa efter og bevise og dokmentere at alle oplysninger er korrekte for du laegger dem ind i din personlige database eller slaegts trae.

mvh,

Kim Melchior (Mexico)

Thestrup-Bjørn

Her endnu et skifte fra Brejl – Nykøbing Mors byfoged

553 Niels Jacobsen Klingenberg, købmand i Nykøbing. 29.1.1801, fol.120B, 122B, 128B, 132, 133B, 143B.
E: Johanne Elisabeth Aarestrup. LV: Niels Qvistgaard i Nykøbing. B:
3) Ulrikke Nielsdatter 8
4) Sofie Nielsdatter 5.
Af første ægteskab B:
1) Jacob Lassen Klingenberg 42.
Af andet ægteskab B:
2) Bodil Marie Klingenberg g.m. Niels Christian Hansen.


Her hedder han også NIELS CHRISTIAN HANSEN
- mærkeligt, at intet patronym er anført ved hans trol./vielse - som tidligere påpeget.


-------------

Og kan dette være de måske forkerte forældre her:

460 Kirsten Pedersdatter i Nykøbing. 6.4.1783, fol.750.
E: Hans Christian Betjent. B:
1) [Karen Marie Hansdatter] g.m. [Johan Adolf] Heins, musketer
2) Cathrine Christiansdatter.

Tjek, om Christian Mathiesen og Kirsten Pedersdatters søn Niels Christian (f. 1766) er død i en tidlig alder
- og tjek ovennævnte Kirsten Pedersdatters død ca. 1783 - hvis hendes enkemand i kirkebogen er anført med patronymet Mathiesen/Madsen el. lign., kan disse da vist udelukkes som forældre til den senere købmand, Niels Christian Hansen.


Udelukkelsesmetoder er ofte nødvendige i slægtsforskning.

Og husk så lige borgerskabsprotokollen for (forhåbentlig) at få belyst, hvor købmand, Niels Christian Hansen er født (og selvfølgelig, hvornår han fik borgerskab).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anette Korsgaard

Mange tak for jeres svar.

Henrik Brandt: Tak for det. Jeg har fundet ham i kirkebogen 1762-1814 Nykøbing Sogn,Morsø Sønder Herred, Thisted Amt opslag 5 som Hans Christian Mathiasen. Men kan ikke finde flere end de to børn. Så muligheden for at han hedder Hans til fornavn er nu på 50% :-)

Inge johansen: Tak for det - ham vil jeg bestemt kigge lidt på.

Thestrup-Bjørn: Tak for stor hjælp. Det med det manglende efternavn havde jeg ikke hæftet mig ved, men det mangler jo ved vielsen. Det er da lidt mærkeligt. Det gør det ikke i andre vielser.
Jeg finder hans begravelse på opslag 199 i samme kirkebog, han døde 2. februar 1813, 48 år gammel, hvilket jeg synes er i en tidlig alder. Jeg kan ikke finde hans konfirmation, desværre. Men jeg vil bestemt se i borgerskabsprotokollen som du foreslår, det må kunne give noget!

Kirsten Pedersdatters død er opført i samme kirkebog opslag 181. Der står (så godt jeg nu kan tyde det):
5. d.7 April Christian Betientens Kone Kiersten Pedersdtr. Gl: 58 Aar.

Else Skovbo Jensen:
Der var jo endnu et Hansen efternavn.....Han var åbentbart lavværge for Birgitte Pedersdatter, måske konens søster. Tak for det.

Kim Melchior: Jeg er ganske enig i at man skal checke det hele - det er jeg gået i gang med. Det er dejligt at finde nye navne, men rarest hvis man VED de stemmer. Tak for din kommentar.

Mit sene svar skyldes ikke manglende interesse, men jeg har igår begravet min far, så dagene har været lidt hektiske.

Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481