Hvorfor betegnes gommen som 'velfornem'? Stige, Lumby Sogn

Startet af Helle Rau Hartmann, 24 Apr 2014 - 14:23

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Da min fynske skipper-ane, Christian Ritz - hvis fulde navn var Hans Christian Johansen Ritz - blev viet i Odense Vor Frue sogn i 1777, bliver han kaldt velfornem.
Er der nogen der kan regne ud hvorfor?

Jeg kan forstå at bruden kaldes velfornemme og dydige Jomfrue Cecilia Dorch, men kan man kalde gommen  for velfornem, bare fordi bruden er det?

Eller ligger der noget spændende gemt i skipperens aner, som jeg ikke p.t. er bekendt med?

CitatVelfornemme og søebefarne Skipper i Stige, Christian Ritz, og velfornemme og dydige Jomfrue Cecilia Dorch viede efter kongelig Bevilling i Huuset.
Vor Frue Sogn, Odense, 22. januar 1777.

Jeg stammer ikke fra dette ægteskab, men fra Christian Ritz og hustruen Anna Nielsdatter af Bolbro, Odense Sct. Knuds sogn.
CitatAO Odense Sct. Knuds Sogn, 1742-1792, opslag 648:

1763 d. 10. januar i Smedens Rasmus Nielsens Huus i Bolbroe trolovede Hans Christian Johansen Ritz fra Stige og Anna Nielsdatter, for hvilke underskrevne som Forlovere caverede, at intet på inten af siderne var som dette deres ægteskab kand være til hinder efter loven.
Copuleret 2. november 1763.
Underskrevet Knud Nielsen Rasmus Nielsen
Grof smed

Som det ses, står der ikke noget om nogen velfornemhed her.

Christian Ritz var første gang gift med Kirsten Rasmusdatter.
CitatSøndagen den 18. november 1757: Trolovet Hans Christian Johansen Ritz og Kirsten Rasmusdatter, begge af Stige.
Onsdagen den 14. december 1757 copuleret Hans Christian Johansen Ritz og Kirsten Rasmusdatter, begge af Stige.

Citat1761: Løfverdagen efter ovenstaaende: Begravet Hans Christian Johansen Ritz Kone Kirsten Rasmusdatter, født i Ullerup i Skamby Sogn. Var 4de Aar i Ægteskab med Hans Christian Ritz og hafde een Søn og een Datter tilsammen. Hun døde samme Dag hendes liden Datter var i Kirke i sin Alders 38te Aar mindre 2 Maaneder.

Christian Ritz's anden hustru var min ane, Anna Nielsdatter.
Deres datter Kirsten Ritz var min ane, og opkaldt efter faderens første hustru, Kirsten Rasmusdatter.

Det er først ved Christian Ritz's tredje ægteskab, med Jomfru Dorch, at han pludselig betegnes som velfornem.

Da Christian Ritz dør i Lumby, står der blot:
CitatDød 5. maj 1810, begravet 11. maj 1810:
Christian Ritz, Skipper af Hauge, 75 år.

Og da han bliver døbt i Lumby 1734, står der:
CitatDom:8 Post Trinit:
Christnet en søn Hans Christian for Johan Scnicker af Stige, Christen Rasmussens kone bar det. Test: Christen Rasmussen, Johans Karen etc.

Faderen var altså snedker i Stige (fulde navn: Johan Terkelsen Ritz), og moderen hed i øvrigt Karen Hansdatter og var født i Lumby af formentlig jævne folk, Hans Pedersen og Maren Andersdatter. Hans Christian Johansen Ritz var deres eneste barn. Faderen havde i mange år været barnløst gift, og fik først som 75-årig i andet ægteskab en søn.

Skal jeg bare, som jeg regner med p.t., regne med at det alene var Jomfru Dorch der var 'velfornem'? Og at det så smittede af på ægtemanden, eller hvad? Jeg synes det er sært at man så helt specifikt har kaldt hver af parterne for velfornem ved vielsen.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#1
PS, det er ikke lykkedes for mig at spore hvor navnet Ritz kommer fra.

Jeg kan nu se, at da datteren Kirsten Christiansdatter Ritz bliver viet første gang i Lumby 1786, staver præsten hendes navn som Redtz.

Kunne hun være en Reedtz?

CitatLumby Sogn: 1786 22. December: Copuleret Christen Jacobsen Harreboe og Kirsten Christiansdatter Redtz af Hauge. De hafde KongeBrev.

Sædvanligvis stavedes Christens navn Harboe.

Skipper Harboe forliste og druknede, og Kirsten Ritz giftede sig med min ane, skipper Andreas Peter Willumsen Schmidt, døbt Andreas Petrus Willumsen Schmidt i 1767, Frederiks Tyske Kirke. Han blev opkaldt efter sin fars arbejdsgiver, Andreas Peter von Bernsdorph, som stod fadder ved dåben.

Skipper Schmidt var søn af Kgl. Toldvisiteur i Lumby, Willum Christensen Schmidt (der var født i Aalborg som byfogedsøn der) og hustru Catharina Magdalena ? (kaldes i flæng for Føns, Find, Jochumsdatter og Friedrichsdatter - jeg kan ikke finde hendes ophav, men det er uden tvivl inden for forholdsvist prominente rækker).

CitatAO 1760-1788, Frederiks Tyske Kirke, Sokkelund, København, opslag 40:
Døbt den 11. August 1767
Andreas Petrus
Far: Wilhelm Schmidt. Controll.
Mor: Catharina Magdalena.
Faddere:
Johan Hartwig Ernst Bernstorph.
Andreas Petrus von Bernstorph.
Johan Christian Leisching.
Charitz Bernstorph.
Henriette Fridericae Bernstorph.

---

AO 1759-1785, Frederiks Tyske Kirke, Sokkelund, København, opslag 55:
B: Andreas Peter      
Født: 05.08.1767
F: Wilhelm Schmidt - kontrollør                                  
M: Cathrine Magdalene
Sogn: Frederiks Tyske Kirke
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

Nu ligger der nok ikke så meget i udtrykket "velfornem" som man måske skulle tro:
http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=velfornem&query=velfornemme

Men du har da ret i at sammenlignet med de udtryk der ellers bruges i kirkebogen på samme tid, er det lidt mærkeligt. Men de bliver jo heller ikke gift i kirken, men hjemme (måske hos svigerfaderen som boede lige over for kirken, eller måske hos præsten?).
Der er måske betalt en ekstra-gave til kirken/præsten i den forbindelse :)

Du kan sammenligne med en trolovelse i opsl. 941 som afholdes få dage efter (31/1 1777). Her bliver svigerfaderen Henrich Dorch hattemager trolovet med sin 2 kone, og Christian Ritz optræder som den ene forlover, men her tituleres sidstnævnte blot "Skipper".
I opsl. 995 vies svigerfaderen så, og tituleres "Seignr".

mvh.
Ole Fabricius Dorch


Helle Rau Hartmann

#3
Hej Ole, ja du har sikkert ret - jeg tror også mest på skipper-baggrunden for familien Ritz.

Jeg synes bare også det er en lille smule mærkeligt at jeg slet ikke kan finde oprindelsen af så markant et efternavn. Og somme tider ses det stavet Redtz, tæt på den adelige udgave, Reedtz.

Alternativet kunne måske være, at skipperne på egnen i lange tider har sejlet langs de baltiske landes kyster, og derved bragt navnet Ritz med sig hjem. Jeg mener at have konstateret, at dette navn er forholdsvist udbredt i Litauen (tror jeg det var).

Jeg faldt også lige tilfældigt over en Captain Ritz fra København, som var kommet til at besvangre en ung pige i Aalborg Budolfi sogn, hvor barnet fødes omkring 1776-77. Barnet døbes Johanne.
Jeg ved ikke om det har noget med mine Ritz'er at gøre. Der fandtes også en del af navnet Ritz i Middelfart. Her tror jeg på at der må være en forbindelse til mine aner.

Citatopslag 165, nr. 23, Aalborg Budolfi 1765-1802.

Døbt:
Johanne, uægte.

Sophie Thomasd. besvangret ved Capitain Ritz i København
B.
Jørgen Overgaard. Amt. Wittrup.
Søren Johnsen.
Johanne Christensdatter.
Marie Pedersdatter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle