Når man desserterer?

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 20 Apr 2014 - 15:28

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Jeg har et par som forsvinder sporløst - men tænker lidt, da manden meldte sig frivilligt som soldat og senere desserterer, må det vel have nogle konsekvenser for ham.

Ægteparret er født omkring 1755 og han er født i Slesvig og hun er født på Chr.havn. Parrets børn er primært født samme sted som hende og i 1792 tager de til Randers, hvor så manden melder sig. I 1797 er han dess. og har forladt hustruen, som er tilbage på Chr.havn. Yngste søn bliver sat i pleje (yngste datter ikke fundet) resten er børnene er døde i Randers.

Hvor kan jeg evt. lede efter en dessertør? Har ikke fundet ham i lægdsrullerne for Randers.

Inger Buchard

Måske i rakkerdatabasen http://www.rakker.dk ?
I Jyllands tyndt befolkede egne havde der sidst i 1700-tallet etableret sig grupper af omvandrende natmandsfolk, som levede af småhåndværk og tiggeri styrket af frygten for deres uærlighed. Men også disse grupper blev i 1820'erne indfanget af politiet.
fra
http://www.sa.dk/media(2729,1030)/Natm%C3%A6nd%2C_u%C3%A6rlighed_og_magi.doc

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jamie Jeanett Jaconelli

Hej Inger,

Tak for dit forslag - men mine tanker gik nu mere i om man fangede dessertører ? Og i givet fald, hvad skete der med dem?

Har checket dit forslag uden at finde ham!

Christian Konstmann Autzen

Hej Jamie

Undskyld jeg skriver dette, men det lå ligesom til højrebenet:

I dagens blødsødne samfund ville disse dessertører givet blive adlet, men i tidligere tider var det noget helt andet; en tur i kachotten var nok det mest almindelige, og på vand og brød. I krigstid nok mere i retning af en kugle for panden.

I slaget ved Stalingrad (2. verdenskrig) havde Stalin nogle tropper liggende ca. 500 meter bag ved frontsoldaterne - og hvis så der var nogen fra frontlinien som ville flygte, så blev de skudt.

Men der findes givet en lovtekst fra "gammel" tid som angiver, hvilken straf man kunne regne med at få.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jamie Jeanett Jaconelli

Hej Christian,

Har du så nogle bud på hvilken "kachot" han evt kan være endt på? Hvis udgangspunktet eks. er Randers? Er ikke særlig "kachot kendt" :P Har faktisk ledt i Chr.havn fængsel - men der kan jeg jo kun finde døde - han kunne jo være overlevet turen i Chr.havns tugthus :)

Jørgen Green

Hej Jamie

Hvis han bliver fundet, så vil straffen på dette tidspunkt være et antal gange løben spidsrod.

Hvis du ved ved hvilket regiment, han har været soldat, kan du kigge i regimentets auditørs arkiv i justitsprotokollen kigge efter oplysninger om evt. straf.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Jamie Jeanett Jaconelli

Hej Jørgen,
Jeg aner intet om regimentet desværre. Jeg har kun et brev fra hans hustru, hvor hun fortæller sin historie. At de flyttede til Randers og manden meldte sig som frivillig og derefter deserterede og forlod hende og børnene. Så det må blive fra enden til anden og lede efter ham. Men har da i det mindste et tidsrum og udfra det måske gisne om hvilket reg. han meldte sig til. Må jo være et regiment som var i Randers 1793-1795 :)