Peder Malling Glud - fødselsdata

Startet af Jan Holm, 06 Feb 2011 - 13:23

Forrige emne - Næste emne

Jan Holm

Ifølge en ældre AneEfterlysning indsendt af Thorbjørn Bertelsen er Peder døbt 20 jan 1782, Skanderborg.
Jeg kan finde Peder Malling i :
KB 1760-1791 Stilling, Hjelmslev, Skanderborg - opslag 337.

Det ser ud til at det er datoen for hans konfirmation, men jeg kan ikke tyde hvad der står (og måske finde hans forældre).
Hans dåbsdato kan jeg ikke finde i kirkebogen.
Venlig hilsen
Jan Holm, Bramming
jan6740@webspeed.dk

Asger Berg

#1
Hej Jan,

Jeg læser:

2den S. efter H. T. K.* confirmeret
Sr. Gluds Søns Daab som Ved
Hiemme Daab var kaldet Peder
Malling baaret af Mad. Kaa-
lund paa Pallai(e)t i Horsens
og Jfr. Langballe paa Snet-
trup** Prestegaard stod hos.

* 2. søndag efter Heligtrekonger.
** skal vel forstås som Sneptrup
Det er altså dagen for dåben i kirken - efter hjemmedåb. Faderens fornavn og hjemmedåbs-/fødselsdato er altså ikke nævnt.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Jan Holm

Hej Asger

Tak for hjælpen.
2. søndag efter Heligtrekonger er ifølge Bauers Kalender den 20 jan 1782.
Venlig hilsen Jan Holm
Venlig hilsen
Jan Holm, Bramming
jan6740@webspeed.dk

Sanne Bloch

Hej Jan

Søg på ddd.dda Skanderborg amt, Hjelmslev hrd, Navn indeholder: glud, År = 1787 og du finder familien med en lang lang række tjenestefolk, her blot familien:

Skanderborg, Hjelmslev, Skanderup, Schanderborg Ladegaard, , 4, FT-1787, B3944

Peder Gluud   30    Gift   Hosbonde   Gaard Ejer   
Helene Sophie Malling   30    Gift   Madmoder      
Peder Malling   6    -   Deres Børn      
Charlotte Hylleborg Glud!   4    -   Deres Børn      
Dorothea Elisabeth Glud!   3    -   Deres Børn      

Venlige hilsner Sanne

Lissa Pedersen

Hej Jan,

I 2006 hjalp jeg en amerikaner fra Vermont, Russell Phipps, med Glud-slægt. Måske skulle du skrive til ham - jeg tror, at I har fælles slægt? Jeg sender dig hans e-mail adresse i en privat mail till dig, hvis du er interesseret. Lad mig høre fra dig.

Jeg mener at kunne se fra gamle mails, at en Johan Glud er Russell's forbindelse. Denne Johan Glud skulle være en broder til Peter Malling Glud. Jeg har så mange mails med forskellige ting, men jeg har desværre ikke lige tid til at sende dem til dig, så en kontakt til Russell ville nok være en ide.

Var også i forbindelse med Anne Bärtschi, som vist også har forbindelse til slægten.

Mvh Lissa

Jan Holm

Hej Lissa
Du må meget gerne sende Russell Phipps e-mail adresse til mig.

Jeg arbejder i øjeblikket på at finde data om Peder Malling Glud's forældre som skulle hedde :

Peder Glud og
Helene Sophie Malling
De er født ca. 1757 og blev gift 11 sep 1779.
Family search angiver datoen til 17 sep 1779.
Jeg har mine data fra :
KB 1779-1814 Stilling, Hjelmslev, Skanderborg - opslag 4 (måske tyder jeg forkert)
Venlig hilsen
Jan Holm, Bramming
jan6740@webspeed.dk

Lissa Pedersen

Hej Jan,

Jeg har lige et enkelt uddrag fra en mail:

I found (on this site: http://www.milloup.dk/bf/skanderborg/skanderborg-cop-1760.htm):

Skanderborg-Skanderup-Stilling sognes kirkebog (the parish's church book), Hjelmslev herred (district), 1723-1814

1760-79
Copulerede (married)
fol 2b (book 4)
mons Peder Glud af Ladegård og jomf Helene Sophie Malling (copuleret)

Mr. Peder Glud (Mons=French for Mr.) Peder Glud of Schanderup/Skanderup Ladegaard (large farm) and Ms. Helene Sophie Malling (married)

They were married 1779 - so perhaps you could find their marriage on arkivalieronline!!??

Jeg sender dig Russel's mailadresse og håber, at du får kontakt med ham. Han kunne jo have skiftet mailadresse?

Mvh Lissa

PS: Prøv eventuelt også at Google en Anne Glud - eller søg i det gamle Dis-Danmark. Jeg mener, at jeg fandt noget der under hendes navn, men husker selvfølgelig ikke lige nu, hvad det var.

Jan Holm

Jeg fandt en ret spændende Anetavle (Stamtræ) vedrørende slægten Glud på adressen :


http://www.stamskoven.dk/stamtraeh.asp?id=10889 - samt en hjemmeside med data på adressen :

http://www.stamskoven.dk/details.asp?id=10891





Venlig hilsen
Jan Holm, Bramming
jan6740@webspeed.dk