Plejebørn og plejeforældre i slægtsforskerprogrammer?

Startet af Inger Buchard, 15 Apr 2014 - 11:38

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Jeg har nogle familier, der samler plejebørn, ofte = søskendebørn under deres vinger.
Hvordan viser jeg tilknytningen til familien, når den ikke er biologisk eller juridisk (fødsel hhv. adoption)?

Lige nu opretter jeg plejebørnene som selvstændige personer; hvis forældrene er kendte, oprettes de selvfølgelig som børn af disse. Desuden opretter jeg en note vedr. plejeforholdet.
Men hele opvæksten, dvs. den sociale tilknytning, er til plejeforældrene - kan det synliggøres i 'træet'?
Løsningen skal være GedCom-kompatibel, dvs. jeg kan ikke selv oprette et 'ad-hoc' felt.

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

Søren Larsen

Hej Inger

Hvilket program. ?

Legacy f.eks. har under indstillinger for børn muligheden for at indstille slægtsskab til henholdsvis far og mor, herunder pleje.

Mvh
Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Inger Buchard

Brother's Keeper
og jeg kan ikke finde en mulig løsning

Inger

Jeg tror, jeg spørger i facebook-gruppen for BK
Redaktør på DIS-Wiki

Helmer Christiansen

Jeg anvender PAF (Personal Ancestral File), som jeg for mange år siden downloadede fra Familysearch.Org
Jeg går derfor ud fra, at programmet overholdet GEDCOM-standarden.

Hvis jeg højreklikker på en person, kan jeg vælge "Edit Parents Link".
Det er her mulighed for at tilføje et ubegrænset antal forældrepar, og fra et menupunkt kan man fra en dropdown-menu vælge "Relationship to parents".

Mulighederne er

Biological
Adopted
Guardian
Challenged
Disproved

Her vælger jeg "Guardian" i de tilfælde, hvor barnet lever i en familie, hvor ikke begge forældrene er det biologiske ophav.

Fx hvis en af forældrene dør, og den anden gifter sig igen inden barnet har nået skels år og alder og er flyttet hjemmefra, så tilknytter jeg barnet til det nye parforhold med "Relationship to parents" = Guardian.
Helmer Christiansen
2000 F

Lars Erik Bryld

Jeg har prøvet at lave en opstilling i mit program og eksportere en gedcom fil.

Plejebarn fødes i 2000 af Biofar og Biomor og findes i sin biologiske familie i folketællingen 2001.

Stedsøster fødes ligeledes i 2000 af Plejefar og Plejemor og findes i sin biologiske familie i folketællingen 2001.

Plejebarn tages i pleje en gang mellem FT-2001 og FT-2002, og jeg kan i mit program godt oprette en plejeforældre-kæde.

I FT-2002 ser vi Plejefar og Plejemor i en husstand med både Plejebarn og Stedsøster.

I den eksporterede GEDCOM ser hele herligheden sådan ud:

0 @I1@ INDI
1 NAME /Pleje/
1 SEX M
1 BIRT
2 FAMC @F1@
2 DATE 2000
1 FAMC @F1@
1 FAMC @F7@
2 PEDI foster
0 @I2@ INDI
1 NAME /Biofar/
1 SEX M
1 FAMS @F1@
0 @I3@ INDI
1 NAME /Biomor/
1 SEX F
1 FAMS @F1@
0 @I4@ INDI
1 NAME /Plejefar/
1 SEX M
1 FAMS @F7@
0 @I5@ INDI
1 NAME /Plejemor/
1 SEX F
1 FAMS @F7@
0 @I6@ INDI
1 NAME /Stedsøster/
1 SEX F
1 BIRT
2 FAMC @F7@
2 DATE 2000
1 FAMC @F7@
0 @F1@ FAM
1 HUSB @I2@
1 WIFE @I3@
1 CHIL @I1@
1 CENS
2 DATE 2001
2 ASSO @I1@
3 RELA barn
0 @F7@ FAM
1 HUSB @I4@
1 WIFE @I5@
1 CHIL @I6@
1 CHIL @I1@
1 CENS
2 DATE 2001
2 ASSO @I6@
3 RELA barn
1 CENS
2 DATE 2002
2 ASSO @I6@
3 RELA barn
2 ASSO @I1@
3 RELA plejebarn
0 TRLR

Inger Buchard

Det KAN lade sig gøre, lidt a la PAF:
Chris Oxholm skriver
"Vælg således at barnet er øverst, vælg i menuen Find, vælg nederst Forældretype, marker hvad forældrene er fx pleje"

Også tak til Lars Erik Bryld; din opskrift vil jeg bruge, hvis der kommer konverteringsproblemer med genealogienetz

Inger
Redaktør på DIS-Wiki