Tjenestepiger

Startet af Finn Olsen, 12 Apr 2014 - 07:28

Forrige emne - Næste emne

Finn Olsen

Hej....Hvis jeg vil finde oplysninger om en tjenestepige hos en Sognefoged, hvor skal jeg så søge ?

Det drejer sig om tjenestepige Ane Nielsdatter som tjente hos justitsraad, borgmester og sognefoged  Lauritz Foss i Roskilde.

Roskilde, Sømme, Roskilde Købstad, Torvets vestre side, 50, 2, FT-1840, C8187



Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Lauritz Foss 53 Gift  justitsraad, borgmester og byfoged 
Frederikke Agnethe Smith 48 Gift  hans kone 
Anna Jacobine Foss 21 Ugift  deres barn 
Tecla Marie Foss 19 Ugift  deres barn 
Emilie Agnetha Fass 15 Ugift  deres barn 
Magrethe Wilhelmine Foss 12 Ugift  deres barn 
Apolonia Foss 10 Ugift  deres barn 
Adele Foss 10 Ugift  deres barn 
Louise Charlotte Foss 8 Ugift  deres barn 
Frederik Cyrillius Foss 5 Ugift  deres barn 
Otto Carl Christian Schuemacher 29 Ugift  cand juris og fuldmægtig paa byfogedskontoret 
Ane Christine Hansdatter 25 Ugift  tjenestefolk 
Ane Christine Nielsdatter 24 Ugift  tjenestefolk

Søren Larsen

Hej

Hvis du med dit spørgsmål, som jeg læser det, mener at der skulle være noget specielt, grundet tjenstested/person tror jeg du går forgæves, medmindre der på det lokale arkiv skulle være noget personligt der skulle være bevaret.

Hun var jo for at sige det lige ud, ikke andet end en tjenstepige, som så mange andre, så der må du søge i de sædvanlige kilder.

Mvh

Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Oplysning om tjenestepiger kan findes i Til- og Afgangslisten.

Se f.eks. Roskilde Domkirke 1814-1841 og 1842-1847.

mvh Ingelise Jacobsen

Finn Olsen

Det handler om at jeg mangler en bekræftelse på Ane Nielsdatters alder. Ane fik en datter, Karen Marie Christensdatter. Roskilde domkirke, Roskilde amt 1833 - 1843. Opslag 174 nr. 2. Ved denne dåb står der at Ane er tjenestepige hos Sognefoged Foss i Roskilde. I folketællingen 1840 står der at Ane er 24 år. Se folketælling tidligere i indslaget. Altså født ca. 1816.
Ved datterens konfirmation Ågerup sogn, Holbæk amt 1840 - 1865 opslag 123 nr. 3,  er hun plejebarn hos Jens Nielsen i Bredetved. Min formodning på nuværende tidspunkt er at Jens Nielsen er en bror til Ane Nielsdatter. Jeg har så fundet en Ane Nielsdatter døbt  Kirke Hyllinge sogn, Roskilde amt 1745 - 1814. Opslag 91. Men hun er jo desværre født i 1802.
Så jeg søger en bekræftelse på hendes alder.
Er hun 24 eller 38 i 1840 da hun tjener hos Foss.
Så derfor håber jeg på noget hvor jeg kan se hendes alder andre steder end folketællingen.

Thestrup-Bjørn

Hvis du er MEGET heldig, så har Roskilde arkiv bevaret en skudsmålsbog på netop hende.

Borgmester Foss (eller hans frue) skulle så have skrevet den under.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Finn Olsen

Tak. Jeg prøver den vej.

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

#6
Hej Finn

Den Ane Christine Nielsdatter, som tj. hos Byfoged Foss 1840, kan du som tidligere nævnt følge i Til- og Afgangslisten 1814-1841.

Hun er f. i Skuldelev, Frederiksborg amt, hvor hun blev døbt 23 maj 1818 og konf. 29 april 1832.

Spørgsmålet er, om hun er identisk med barnets moder, der konsekvent kaldes Anna Nielsdatter.

En tj. pige Anna Nielsdatter 21 år gl., ank. fra Skt. Jørgensbjerg d. 6 maj 1839. (opslag 125)

mvh Ingelise Jacobsen

Finn Olsen

Hej Ingelise

Jeg forstår helt hvad du mener når du siger om hun er identisk. Jeg ser det som et stort problem fordi som du også siger så er det kun hos Byfoged Foss hun hedder Ane Kirstine. Ved hendes datters fødsel og konfirmation er hun kun omtalt som Ane Nielsdatter. Men ved datterens dåb står også at hun var tjenestepige hos Foss. Men jeg vil kigge lidt på de 2 emner du så venligt har fundet til mig. Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Det er også lidt mystisk at hun forsvinder helt efter folketællingen i 1840. Jeg finder hende ikke hverken som død eller fraflytter.
Mvh. Finn Olsen