Samme dåb i 2 forskellige sogne???

Startet af Hanne Elisabeth Bornefelt, 13 Apr 2014 - 11:31

Forrige emne - Næste emne

Hanne Elisabeth Bornefelt

Ved ikke om jeg er i rette Forum??

Jeg har en ane der står opført som døbt både i Vråby sogn og Endeslev sogn...... Har de 2 sogne nogen forbindelse med hinanden??

Endeslev Sogns Kirkebog 1785-1804, Fødte 1803 (AO, opslag 219). Bjæverskov Hrd. Præstø Amt
Nr. 2
Confirmeret Peder Pedersens
og Hustr. Mette Nielsd: Datterens
_____ Daab Nom: Maren af
Skrodsberg Hÿrdehuus, baaren
af Jens Larsens Hustrue af Skrods-
berg, fadderne vare Jens
Larsen af Skrodsberg, Hans Niels:
skovfoged af Kæhauge huset, Niels
Clemensen af Pebringe, Niels
Hansens enke og Thomas Hansens
Hustr. begge af Skrodsbierg.



Vråby Kirkebog 1788-1814, Fødte 1803 (AO, opslag 39). Bjæverskov Hrd. Præstø Amt
Nr. 3
Maren en datter af Peder Pedersen og hustrue Mette Nielsdatter af Skrodsbierg Hyrdehus
baaren af Jens Larsens hustrue af Skrodsbierg.
Fadd: Jens Larsen af Skrodsbierg; Hans Nielsen skovfoged af Kæhauge huset, Niels Clemensen af Pebringe, Niels Hansens enke og Thomas Hansens hustrue af Skrodsbierg. (Hjemmedøbt). 


Håber der er en der kan opklare mysteriet :-)

Med Venlig hilsen

Hanne E. Hansen

Peter Kristiansen

Lige i farten: Vråby og Endeslev udgør et pastorat - d.v.s. det er den samme præst. Men derfor burde dåben nu ikke være ført i begge kirkebøger.
M.v.h. Peter Kristiansen

Kim Melchior

Hej,

Der kunne vaere den mulighed at barnet er fodt i et af sognene og dobt i det andet og derfor er fort i begge kirkeboger. Jeg ved det var tilfaeldet med min farfars soster der blev fodt i 1921.

Jeg har ogsaa tidligere fundet et eksempel paa hvor en vielse var naevnt i 3 forskellige sogne, nemlig Hellebaek, Tikob og Hornbaek.

mvh,

Kim Melchior (Mexico)

Poul G. Michelsen

Hej Hanne,

Dåben i Vråby er en hjemmedåb (nøddåb), mens dåben i Endeslev er den efterfølgende fremstilling i kirken.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Hanne Elisabeth Bornefelt

Tak for input og ideer, ved nærmere nær læsning kan jeg godt se at der i Endeslev står at dåben
confirmeres. Mon så ikke der skal stå: datterens Hjemmedaab??

Tak til alle for foreløbig hjælp :-)

Hanne E. Hansen