Jacob Stephansens 2. hustru i Bjerring, Viborg

Startet af Hans Chr. Baagøe, 20 Feb 2014 - 15:49

Forrige emne - Næste emne

Hans Chr. Baagøe

Hvem var Jacob Stephansens 2. hustru i Bjerring, Middelsom, Viborg?

Jacob Stephansen blev født i 1710.
Døbt i: Bjerring kirke   d.: 27 Jul 1710
Faddere: Else Andersdatter; Karen Jensdatter og sin broder fra Vindum; Peder Christensøns hustru og Jesper Christensøns hustru fra Bjerring

Jacob døde i Bjerring i 1773
Begravet på Bjerring kirkegård den 20 Jun 1773
   Far (# 21497): Stephan Hermansen   *    +
   Mor (# 21498): Anna Jacobsdatter   * 1683   + 1729

Trolovet i: Bjerring   d.: 31 Mar 1737
Gift i: Bjerring kirke   d.: 12 Jun 1737
Med # 21496: Johanne Christensdatter   *    + 1755

1. barn (# 21500 ): Anna Jacobsdatter   * 1738   + 1738
2. barn (# 21512 ): Stephan Jacobsen   * 1739   +
3. barn (# 21501 ): Anna Jacobsdatter   * 1742   +

Den 1. hustru døde i februar 1755 og da det første barn er født i juni 1757, må vielsen være fundet sted senest i samme måned, men i et andet sogn. Jeg har uden held søgt i alle kirkebøgerne fra Middelsom Herred, samt i de nærmeste sogne fra Houlbjerg og Lysgård herreder. Jeg vil dog ikke afvise, at jeg måske har overset vielsen.

Børn med 2. hustru:

4. barn (# 21513 ): Johanne Jacobsdatter   * 1757   +
Faddere ved Johannes dåb den 26. juni 1757 i Bjerring kirke: Niels Skolemesters hustru; Jens Podemesters hustru; unge Christen Andersens hustru; Jens Stephansen; Peder Kiærestrup

5. barn (# 11030 ): Karen Jacobsdatter   * 1760   + 1796
Faddere ved Karens dåb den 22. juni 1760 i Bjerring kirke: Herman Stephansens hustru, Hjermind; N. Skolemesters hustru; Rasmus Vævers hustru; J. Podemester og Ped. Kiærstrup

6. barn (#  2323 ): Johannes Jacobsen   * 1763   + 22 Mar 1837
Faddere ved Johannes's dåb deb 15. maj 1763 i Bjerring kirke: Anna Jacobsdatter; N. Skolemesters hustru; J. Podemesters hustru; Peder Kiærestrup; Rasmus Væver; J. Stephansen

Såfremt Johannes har benyttet opkaldereglen til den første datter, så hed hun Kirsten.

Bogen med de 1900 skifteekstrakter fra Bjerringbroegnen har også været benyttet i eftersøgningen.

Håber derfor på hjælp til at finde enkemand og gårdmand i Bjerring, Jacob Stephansens vielse i tidsrummet 1755 til 1757.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg håber stadig på hjælp til at finde enkemand og gårdmand i Bjerring sogn, Jacob Stephansens vielse i tidsrummet 1755 til 1757. Jeg ved ikke, om vielsen er sket i et af sognene i Middelsom Herred eller et andet sted.

Ud over Jacob's vielse, mangler jeg stadig data på hans 2. hustru. Disse manglende data omfatter navn, fødsel/dåb, vielse og død.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jonas Schmidt

Hey Hans Chr.

Jeg faldt over dit indlæg, da jeg også har familie fra Bjerring og dine aners navne kunne lyde som slægtninge til mine. Jeg har forgæves let efter mine 4x tip. og tænkte at måske kunne du være støt på dem. Det er da et forsøg værd.

Han hed: Christen Stephansen.
Født: Ca.1764 men hvor?
Vielse: 28/10-1791. Viborg, Middelsom, Bjerring 1773-1813 opsl 119 par nr. 8
Død: 5/12-1814 Viborg, Middelsom, Bjerring 1815-1854 opsl. 222 nr. 3
Arbejde: Husmand med Jord og væver.

Han blev gift med Johanne Andersdatter:

Født: Ca. 1763 men hvor?
Vielse: 28/10-1791. Viborg, Middelsom, Bjerring 1773-1813 opsl 119 par nr. 8
Død: Ikke fundet i Bjerring.

Kan pt. desværre ikke hjælpe dig med at finde dine manglende slægtninge.

Hilsen Jonas Schmidt.

Hans Chr. Baagøe

Hej Jonas

Tak for dit svar.

Ja, på et eller andet tidspunkt hænger vore slægter nok sammen. Jeg ved, at der er flere brugere af dette forum, der har aner i Middelsom herred, hvor der er slægtssammenhæng med mine aner.

Du må i gang med lægdsrullerne. Det måtte jeg for at få navnet Stephan/Steffen ind i slægten. Det er jo blevet en del nemmere nu, hvor de er på nettet.

Hvis du tager Hald hovedrulle 1793, opslag 40, løbenummer 47, så finder du at din Stephan er 28 år gammel, søn af Christen Andersen og født i Bjerring.

Han er døbt i Bjerring den 25. marts 1764.

Noget tyder på at den Anders Stephansen (svoger til hende jeg efterlyser), jeg har i min oversigt, måske har været gift to gange. I givet fald mangler vi måske begge hans første hustru.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jonas Schmidt

Hans Chr. Mange tak for din hjælp. Det lykkedes at finde ham i kirkebogen.
Noget kunne tyde på at vi har fælles slægtninge. Jeg prøver at lede videre efter Jacobs 2. kone.

Hilsen Jonas Schmidt.

Hans Chr. Baagøe

Hej Jonas

Ja, vi har fælles slægtninge. Christen Andersens hustru Maren Stephansdatter var en søster til Jacob Stephansen.

Jeg har fundet ud af, at Jacob Væver i Bjerring er den samme som Jacob Stephansen, så det kan han også stå som ved den 2. vielse. Da jeg sidst søgte målrettet efter hans 2. vielse, så jeg først og fremmest efter navnet "Jacob", for ikke at overse vielsen. Desværre er der jo nogle af sognene i nabolaget, hvor kirkebøgerne ikke går langt nok tilbage.

Det er også muligt at Jacobs's enke er blevet gift igen, eller er kommet på aftægt i et andet sogn. Jeg er dog ikke stødt på hende, medens jeg har været ved at finde flere nære slægtninge til Jacob i området.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe