Jens Sørensens død i Sdr. Nissum 1801-1834

Startet af Leo Veie, 14 Okt 2010 - 22:17

Forrige emne - Næste emne

Leo Veie

Jens Sørensen er gift med Anne Nielsdatter og boede i Sdr. Nissum med deres 4 børn i 1801 jf. FT 1801.
Jf. FT 1834 er Anne Nielsdatter enke og bor hos sin søn Andreas Sørensen. Ved hendes død i Sdr. Nissum 7. marts 1839 er hun anført som enke efter Søren Jensen skolelærer

Hvem kan hjælpe?


Leo Veie

Hans Poulsen

Hej Leo

- Er det datoen for Jens Sørensens død mellem 1801 og 1834, du søger?

Noget tyder på, at han døde i Sdr. Nissum sogn, og da kan det ikke tage ret lang tid at løbe kirkebogens *døde af mandskøn* igennem, men selvfølgelig kan Jens være død i hvilket som helst sogn i Danmark, og da må du nok ty til en lærerstat.

- Naturligvis kunne Anne have giftet sig igen efter 1834 og nået at blive enke for anden gang inden sin død i 1839, men i grunden tror jeg mere på, at der er tale om en regulær skrivefejl: Jens Sørensen er blevet til Søren Jensen.

Venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C
Medlem
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leo Veie

Hej Hans.
Jeg beklager, men det er mig, der har byttet om på navnet. Anne er naturligvis enke efter Jens Søren- sen.
Jeg har været kirkebogen Sdr. Nissum 1772-1815 igennem flere gange, og jeg er ikke enig med dig i, at det er hurtigt.

m.v.h.   Leo

Lene Martens

#3
Hej

Den 2. januar 1829 dør en Jens Sørensen Kirch i Sdr. Nissum. AO Sdr. Nissum, Ulfborg, Ringkøbing 1823-1829 opslag 52.

Ved sønnen Andreas Sørensens vielse (AO Husby, Ulfborg, Ringkøbing 1823-1831 opslag 39) er en af forloverne Jens Sørensen Kirch. Mon ikke det kunne tænkes at være brudgommens far?

mvh Lene




Leo Veie

Hej Lene!
Tak for svaret. Det lyder meget sansynligt. Man ser mange gange i de gamle kirkebøger, at der bliver hægtet et stednavn på personerne, men jeg har ikke kunnet finde Kirch nævnt i nogen folketælling omkring Jens Sørensen

mvh   Leo

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej Leo


du finder svaret i 1821 i Sønder Nissum

parret får nemlig en datter kaldet Johanne i 1807

og ved hendes konfirmation i 1821 står der Kirck

1815-1822 opslag 52

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Leo Veie

Tak for det - den mulighed havde jeg ikke tænkt på

mvh  Leo