Jens Hansen og Karen Hansdatter, Sønder Dalby - Hvor stammer de fra?

Startet af Geert Andersen, 08 Apr 2014 - 15:39

Forrige emne - Næste emne

Geert Andersen

Jeg søger oplysninger om fødsel og vielse (sted og dato) for Jens Hansen og Karen Hansdatter.

Personer i husstanden
Præstø, Fakse, Sønder Dalby, Borup Bye, , , FT-1787, C4349
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hansen 60 Gift Hosbonde Bonde og Gaardmand 
Karen Hansdatter 56 Gift Madmoder    
Anders Jensen 22 Ugift Deres Børn   
Johanne Jensdatter 18 Ugift Deres Børn   
 
Jens Hansen døde i Sønder Dalby d. 2.aug.1795
Karen Hansdatter døde i Sønder Dalby d. 28.apr.1793



Venlig hilsen
Geert Andersen






Lars Skovvang Larsen

Hej Geert.

Jeg kan ikke svare dig på de konkrete spørgsmål.
Parret indgår i mit østsjællandske fiterværk. Du kan finde Jens Hansen: http://aneopslag.dk/alle/per00877.htm#0 - med en del efterkommere.

Hvad ved du om parret - udover hvornår de døde?
Har du fx. dåbe eller konfirmationer på deres 2 - eller flere? - børn?
Optræder de som faddere eller for hans vedkommende som forlovere i sognet?

Jeg har vist aldrig kikket ret meget på dem; men Borups placering og ejerforhold (Bregentved så vidt jeg husker) kan, hvis de ikke er indfødte i Dalby sogn pege mod nord i retning af Tureby sogn eller mod sognene i vest, Haslev, Freerslev, Ulse.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Geert Andersen

Hej Lars

Tak for "inputtet".
Jeg har desværre kun oplysninger om datteren,Johanne Jensdatter,da jeg kun beskæftiger mig med de direkte anelinier,(Johanne er oldemor til min oldemor,Ane Marie Jensen født 1865 i Tureby).

Johanne Jensdatter:
-Dåb,13.aug.1769 i Sønder Dalby.
-Gift,30.okt.1791 i Sønder Dalby med Jens Andersen født og død i Tureby (1765-1831)
-Død,14.mar.1830 i Tureby.

Venlig hilsen
Geert

Lars Skovvang Larsen

Hej Geert

Jens Hansen og Karen Hansdatter er gift i Terslev i 1760 iflg. Arne Hansens meget fine hjemmeside om gårdfæstere i området.
Den konkrete sider er: http://halkaergaard.homepage.dk/a31%20matrikel%201.html

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Geert Andersen

Hej Lars
Tak for oplysningen

Jeg tror,at Karen er født i Terslev (de plejer jo,at blive gift der hvor bruden hører til) og har fundet følgende muligheder på FS:

1) christening:13 January 1732 TERSLEV, SORO, DENMARK
    father:Hans Bentzen

2)christening:9 March 1732 TERSLEV, SORO, DENMARK
   father:Hans Larson

3)christening:13 December 1733 TERSLEV, SORO, DENMARK
  father:Hans Larsen

4)christening:28 November 1734 TERSLEV, SORO, DENMARK
  father:Hans Bentzen

5)christening:5 November 1730 TERSLEV, SORO, DENMARK
  father:Hans Lov


Ved trolovelsen/vielsen i 1760 var forloverne i ht. AO:
Lars Nielsen,Borup og
Hans Hansen,Ulstrup (en bror til Karen?)

Den eneste som boede i Ulstrup er Hans Larson (pos.2).

Ved gravlægningen d.28.apr.1793, er angivet at Karen var 60 år gl.Hvis Hans Larson er den rigtige ville hun lige være være fyldt 61 år;men det er vel den slags uoverensstemmelser man tit kommer ud for?


Jens Hansen har jeg endnu ikke fundet - jeg har søgt i både Sdr.Dalby,Tureby og Terslev uden held;men jeg fortsætter ihærdigt!!


Venlig hisen
Geert

Lars Skovvang Larsen

hej Geert

Bruden - Karen Hansdatter - har i hvertfald ved trolovlesen boet i sognet - Terslev.

Jeg har kikket på nogle af dåbene i Sønder Dalby sogn af de børn som Arne Hansen opremser på hjemmesiden:

Hans og Mette i 1761:
AO, ops. 56: "10 / 11. Dom: 3 p: Trinit: Bleve Jens Hanssens af Borup hans Tvillinge Børn Søn og Datter Deres Daab confirmeret og blev baarne til Daaaben, sønnen som ? var kaldet Hans af Rasmus Nielssens Hustrue Maria fra Terslev, Datteren kaldet Mette af Benth Hanssens Hustrue Anna fra Taalerød. Fadderne Jens Hanssen i Wiverup, Peder Ulrichsen af Dalbye, Hans Olesen og Hans Pedersen af Jenstrup. Niels Jenssen og Christen Larssen af Borup. Anders Jenssøns, Niels Nielssøns og Christen Larsøns Hustruer af Borup."
"de døde begge"

Maria i 1763:
AO, ops. 58: "8 - Fer: 2da Pascat. blev Jens Hanssen Gaardmands Pige Barn af Borup døbt og kaldet Maria, Jens Hansens Hustrue fra Wiverup bar det. Faddere: Christen Larsen, Anders Olesen, Niels Jenssen, Niels Nielsens Hustrue alle af Borup og Hans Pedersens Hustrue i Jenstrup."
Tilføjet: "død".

Anders i 1766:
AO, ops. 63: "8. Dom. Misericordiæ blev Jens Hansøns Søn Anders fra Boerup døbt og baaren af Lars Oelsøns Kone Barbara fra Freersløv. Faddere: Hans Hansøn fra Oelstrup, Jens Hansøns Kone fra Wiverup, Lars Nielsøn, Ole Jørgensøn og Niels Jensøns Kone fra Boerup"

Anna i 1768:
AO, ops. 66: "4. Dom: Septuagesima, blev Jens Hansøns Pige Barn Anna ? Borup døbt og baaren til Daaben af Lars Pedersens Kone ? i Frenderup. Faddere Peder Nielsøn fra Rhode, Christen ? fra Druestrup, Peder ?søns Kone og Jens Nielsens Kone fra Wiverup og Jens ? Kone fra Borup."
Dålig fotokvalitet på AO - skal tjekkes på mikrofischekort.
- Lars/Laurs Pedersens kone i Frenderup hed Bodil Pedersdatter.

"Din" Johanne i 1769:
AO, ops. 69: "24. Dom. 2 p. Trinit. Blev Jens Hansøns Pige-Barn fra Borup, Johanne døbt og baaren til Daaben af Præstens Pige Else i Dalbye. Fadderne: Anders Olsøn, ? Nielsøns og Niels Jensøns Koner fra Borup, Jens Hansøn og Lars Nielsøn fra Wiverup."

Ved tvillernes dåb i 1761 hæfter jeg mig specielt ved de 2 udensogns faddere:
Gudmoderen Rasmus Nielsens hustru Maria i Terslev - som jeg ikke kender noget til - er nok interessant. Jeg gætter på at hun kan være en søster til Karen Hansdatter eller anden familie/svigerfamilie.
Benth Hansens hustru Anna i Tollerød (Terslev sogn) kan fx. være fadder, da hun eller manden er søster eller bror til Karen Hansdatter.

Du har blandt de mulige fædre til Karen Hansdatter Hans Bentzen i Terslev - 1732. Ham ville jeg, hvis jeg var dig, kikke alvorligt på som den første.
I Tollerød var der i 1726 en Hans Bentsen, der er født i Børsted, Tureby sogn omkring 1694 som søn af rytterbonden Bent Bentsen (død 1726). Jeg tænker, at han kan være et bud på at være Karen Hansdatters far - men det er kun en tanke. Bent Bentsen kan du finde her: http://aneopslag.dk/alle/per01254.htm#21

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Geert Andersen

Hej Lars
Endnu en gang mange tak for hjælpen.

Jeg undrede mig umiddelbart over,at der var to Hans Bendtzen i Tollerød begge med en datter døbt Karen.
Nu har jeg undersøgt det nærmere.Det viser sig,at en Karen datter af Hans Bendtzen døde i oktober 1733
(Terslev sogn,1693-1743,opsl.156).Jeg formoder det er den samme Karen som blev født i 1932.
Med den store børnedødelighed var det jo ikke ualmindeligt,at et efterfølgende barn fik det samme navn som det døde.

Jeg må fortsætte "detektivarbejdet".Måske er det den "rigtige" Karen,blot hende der er født i 1934.

Venlig hilsen
Geert

Geert Andersen

Hej Lars

Jeg er nu rimelig sikker på, at den Hans Bentzen du har fundet er den rigtige.

Jeg har på FS fundet nogle børn, som jeg tror alle er af den samme Hans Bentzen:

Alle er født i Tolrød,Terslev sogn:
-Bent Hansen, født d.12.feb.1719
-Ole Hansen, født d.27.apr.1721
-Hans Hansen, født d.26.sep.1723

-Karen Hansdatter,født d.13.jan.1732 (død 1733)
-Karen Hansdatter,født d.28.nov.1734
-Inger Hansdatter,født d.09.feb.1738

Den Bent hansen du nævner er således bror til "vores" Karen.
Hans Hansen kan være den person,der var forlover ved Karens bryllup med Jens Hansen i 1760.

Det eneste der kan bringe mig en smule i tvivl om de er af den samme far,er de forholdsvis mange år der er mellem de tre drenges og pigernes fødsel.Der kan naturligvis være nogen,som er født i den mellemligende periode, som vi bare ikke kender til.


Venlig hilsen
Geert

Lars Skovvang Larsen

Hej Geert

Du mener vel om de 3 ældste og de 3 yngste børn af Hans Bentsen har samme mor?
Har du tjekket for begravelse af en Hans Bentsens hustru(er) i perioden?
Det kan være den samme mor - der er et spand i alder på 19 år fra ældste til yngste barn, og der kan være ikke registrerede dødsfødsler og aborter.

Er der faddere fra Hans Bentsens sandsynlige familie i Børsted?

Og ja, forloveren Hans Hansen kan være Karens bror. Er han etableret og får børn i Terslev sogn - evt. faddere ved børns dåbe? Det kunne jo være sjovt at se enten Karen Hansdatter eller mand Jens Hansen i Borup i den sammenhæng.

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Geert Andersen

Hej Lars
Tak for dit indlæg

Lige en yderligere afklaring af min tvivl.
Jeg mente faderen,da der jo meget vel kunne være to af samme navn i Tolrød.
Endvidere gik fadderne ved de tre drenges dåb mere eller mindre igen.Ingen af disse faddere genså jeg ved pigernes dåb (velvidende,at jeg ikke er nogen "ørn" til at læse gotisk skrift).
Endnu en lille ting er,at alle drengenes faders navn staves Bendzen,mens pigernes staves Bentzen.Måske en tilfældighed.

Jeg føler mig trods alt nu sikker på at Karens fader hedder Hans Ben-zen,men hvem er han?

Jeg vil fortsætte undersøgelsen efter dine som sædvanligt gode råd .



Venlig hilsen
Geert

Geert Andersen

Hej Lars

Jeg har nu "gravet" videre på AO,Terslev sogn,og fundet nogle nye oplysninger:

Ved sønnerne Bent og Oles dåb "bar" en Johanne Bendzens fra Børsted.Hun er sikkert i familie med faderen Hans (en søster?).

Endnu en datter Kirsten blev født/døbt i 1728,og døde i 1740.Sønnen Ole døde i 1725,4 år gl. og datteren Inger døde i 1738,4 mdr.gl.

Hans Bendsen bliver trolovet med Johanne Olufsdatter,Tolrød i april (3.lujus)1718.
Forlovere,Lars Jensen fra Tolrød og Niels Andersen fra Bjerid,og de bliver gift d.2.juli (Mariæ Besøgelse) 1718.Johanne dør/gravlægges i Tolrød d.20.maj (Dom Cantate) 1764,70 år gl.


Der er vist ingen tvivl om,at Johanne Olufsdatter er moder til alle børnene (og sandsynligvis mange flere) og,at Hans og Johanne er forældre til "min" Karen Hansdatter (f.1734)

Venlig hilsen og
mange tak for hjælpen
Geert


Lars Skovvang Larsen

#11
Hej Geert.

Jeg kan heller ikke se, at der skulle være nogen tvivl om "Bent"-sammenhængen.

Johanne Bendzens i Børsted er Johanne Nielsdatter, Bent Bentsens kone (Hans Bentsens mor). Det er altså farmoderen der er gudmor.
Jeg har tidligere i tråden linket til Bent Bentsen.

Hvad angår Jens Hansen, så kan du/vi/og alle andre være heldige at Arne Hansen ved noget om ham. Da han i gårdudredningen nævner ham med et fast fødselsår (ikke et ca.-år), så tror jeg, at han ved noget.
Jeg sender ham en mail med et link til denne tråd.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Geert Andersen

Hej Lars

Jeg venter Arne Hansens svar med spænding.

Da jeg læste dit indlæg om rytterbonden Bent Bentsen igen opdagede jeg,at den Anders Bentsen
(1665-1738) jeg har i mit stamtræ må være en broder til denne.

Johanne Jensdatters søn Jens Jensen (1797-1864) blev i 1824 gift i Tureby med Karen Jensdatter (1798-1856),som har direkte aner (4 generationer) tibage til Anders Bentsen.

Lars Skovvang Larsen

Hej Geert

Jeg har fået svar fra Arne Hansen.
Han kender ikke mere til Jens Hansen i Borup end hvad der står på hjemmesiden.
Hans fødselsår er beregnet udfra alder ved død - 67 år i 1795.

Jeg har kikket i konfirmationerne i Dalby og Tureby sogne - ført samlet:
I 1747 konfirmeredes "Jens Pedersøn  Borup" - AO, ops. 9, nr. 2 i 1. kolonne.
Det kan meget vel være den rette person - han er så, hvad ikke var unormalt, konfirmeret i en alder af 18-20 år.
Den næste Jens Hansen, der konfirmeredes i Dalby/Tureb, er en Jens Hansen i Nyby (Tureby sogn) i 1754.

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Geert Andersen

Hej Lars

I opslag 9,kolonne1,nr.4 nedefra er der også en Jens Hansen,Borup

Jeg tror at det er denne Jens Hansen,født/døbt i Rode,5.post.Epiphania,1729.
Far Hans Henriksen.AO,Sdr.Dalby/Tureby,opslag 39.

Matrikel 6,Ullerødsgård,Rohde
Hans Henriksen.
Født 1689 død 1751
Fæster 1716 til 1730
Hans fremgår af skattelisten i 1719.
I 1716 fik han sønnen Niels, i 1719 Mette, i 1722 Peder, i 1725 Barbara og i 1729 Jens.
I 1723 nævnes hans hustru som fadder, her oplyses det, at hun hed Kirsten Jensdatter.
Omkring 1730 overtog Hans Matrikel 6 i Borup.


Matrikel 6,Bækgården,Borup
Hans Henriksen.
Født 1689 død 1751
Fæster 1730 til 1751
Hans var tidligere fæster af Matrikel 6 i Rode.
I Borup fik Hans og Kirsten børnene: Ellen i 1732 og Lorenz i 1736
Kirsten døde i 1736 og blev begravet den 2/12 1736.
I 1741 giftede Hans sig i Kongsted med Gjertrud Knudsdatter.
Hans fremgår i skattelisten fra 1733 samt i jordebogen fra 1750.
Hans døde i 1751, hvorefter sønnen Niels overtog fæstet.
Enken giftede sig i 1754 med Christopher Jacobsen




Venlig hilsen
Geert

Lars Skovvang Larsen

Hej Geert

Det er jo selvfølgelig det rene vrøvl, når jeg udpeger en dreng med det forkerte efternavn som en mulighed!

Jeg har godt bemærket Hans Henrichsens søn Jens i Rode, og synes det lyder sandsynligt - der skal bare nogle beviser på bordet. Jens Hansen KAN  jo være kommet udefra til Dalby sogn.

Jeg tror vi skal have fundet ud af hvilken rolle Jens Hansen eller kone i Viverup spiller. Hun ses som gudmor til Jens Hansens og Karen Hansdatters datter Maria i 1763 og som fadder til sønnen Anders i 1766 - og Jens Hansen i Viverup er fadder til (din) Johanne i 1769.
I Öeders Efterretninger 1771 er der i Viverup en Jens Hansen, fæstebonde, 53 år, konen 36 år, begge i 1. ægteskab.
I folketællingen 1787 er Jens Hansen i Viverup gift med Maren Pedersdatter.

Skifter efter Hans Henrichsen og kone i Rode/Borup må også kunne findes.

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Geert Andersen

Hej Lars

Jeg formoder,at det er denne Jens Hansen,gårdmand i Viverup,matrikel nr.1,du henviser til:

Jens Hansen
Født 1720 død 1800
Fæster 1756 til 1795
Jens blev gift i 1754 i Ulse kirke med Maren Pedersdatter, datter af  Peder Nielsen i Rohde.
Jens og Maren fik 11 børn i perioden 1755 til 1777.

Præstø, Fakse, Sønder Dalby, Viverup Bye, , , FT-1787, C4349
Jens Hansen 68  Gift Hosbonde Bonde og Gaardmand 
Maren Pedersdatter 52  Gift Madmoder   
Hans Jensen 20  Ugift Deres Børn   
Maren Jensdatter 17  Ugift Deres Børn   
Jørgen Jensen 17  Ugift Tjenestedreng

Maren døde i 1790 og i 1795 overtog sønnen Hans fæstet.
Jens døde i 1800


Jeg er en smule forvirret,idet jeg ikke umiddelbart kan se,hvordan denne person kan lede til en afklaring om hvem "vores" Jens Hansen er.

Hvordan finder jeg skifteprotokollerne?Jeg har prøvet på AO uden held.


Venlig hilsen
Geert