Christian Nielsen f. 1797 i København

Startet af Liv Ofsdal, 05 Apr 2014 - 07:46

Forrige emne - Næste emne

Liv Ofsdal

Intet er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

Så derfor spør jeg, er det mulig å finne en Christian Nielsen født 2. feb 1797 i København?
Han emigrerte til USA så tidlig som i perioden 1817-1830, Han er oppgitt til å være sjømann (sailor) og giftet seg med Ann Felitia Cooper i 1836 i Posey, Rush, Indiana og senere med Margaret Brown i 1848 Henry, Indiana.

Etterslekten hans har jeg oversikt over, men det er altså Christians opphav jeg leter etter.

Hvis det hadde finnes en emigrasjon som viste at han var sjømann, i tillegg til fødselsdato og fødested hadde det vært flott - men det er vel litt tidlig for sånne registreringer vil jeg tro...

Problemet er vel navnet hans som ikke bare er veldig vanlig i Danmark på den tiden - men det mest vanlige?

Her ser du familien i census 1850 fra Posey Township http://lofsdal.net/Christian_Nelson_1850.jpg der han bodde med sin hustru nr 2 og barna fra 1. ekteskap. Familien er innrammet med gul ramme. I denne censusen står han som Farmer (gårdbruger).


Vennlig hilsen
Liv Ofsdal, Norge
Vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Norge

Liv Ofsdal

Jeg fant noe her, i DDA som kan være relevant:

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 314, 1109, FT-1801, A5022
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Nielsen Løwe    33    Gift       Kgl.Livtiener   
Ingeborg Hansen    34    Gift       g Hans N.Løwe   
Niels Sørensen    58    Gift       g M.Carlsen   
Mette Carlsen    46    Gift       g N.Sørensen   
Christian Nielsen    4    Ugift       Fader Sørensen   
Karen Petersen    50    Ugift         
Sophia Christiane Kruuse    60    Ugift   
      


Det kan se ut som om foreldrene til Christian het (Fader) Sørensen og Mette Carlsen, og at de var gift - hvis jeg ikke forstår det feil?
Vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Norge

Bente Aaris

Hei Liv,

Har du hans død?  Muligvis kan faderen/forældrenes navne være opplyst på dødssertifikatet !
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Liv Ofsdal

Hei og takk for svar!

Det eneste jeg har funnet er hans død/begravelse på Ancestry som forteller meg:
Death View event
29 Apr 1866 (Age: 69)
Rush, Indiana, United States

Dødssertifikatet har jeg ikke...
Vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Norge

Liv Ofsdal

Hvor kan jeg finne den Christian Nielsen i kirkeboken som jeg fant i FT 1801 over her, når jeg ikke vet hvilken gade de bodde i.

Jeg vet jo kun Vester Kvarter?
Vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Norge