Bodil Pedersdatter f. 1778 i Durup dt. af omløbende Glarmester Peder Jensen

Startet af Jens Ole Jensen, 05 Maj 2013 - 10:14

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Min farmor er efterkommer efter Bodil Pedersdatter og Elias Axelsen af natmandsfolket.
Iflg. Gaardbo var hun født 1779 i Durup som datter af omløbende Glarmester Peder Jensen og Maren Kathrine Abrahamsdatter.
Durup kirkebog er ført fra 1702-1741 og igen fra 1794-1808 så der er der ingen hjælp.
Bodil døde 18/4 1850 71 år gammel = født 1778.
Hun skulle i sin barndom have tjent i købstaden Thisted.

Jeg har derfor søgt lidt i Thisted amt og fundet:
1787   Thisted Hundborg
Navn:   Alder:   Civilstand:   Erhverv:
Peder Jensen   29    Gift 1te gang   natmand og glarmester
Marie Didrichsdatter   50    Gift 2den gang   

Peder og Marie blev gift 8/11 1783 i Mollerup 1733-1795 opslag 154
Så det kan jo godt være Peder Jensen der blev gift 2den gang med natmandsenken Marie Didrichsdatter. Han er gift 1te gang men han har sikkert ikke været gift som omløbende Glarmester og kun blevet gift for at blive Natmand. Så alt dette kan passe.

I 1778 var han så 20 år gammel da han fik datteren Bodil sammen med Maren K. Abrahamsdt.
Hvis det hele skal gå op skal Maren være død før 1783 men dette dødsfald er ikke let at finde da de jo var omløbende.

Han må være død før 1801 for:
8/8 1801 bliver Marie Didrichsdt. gift igen i Lovns med Natmanden Hans Gregersen af Wiborg opslag 38. Forlovere var Natmanden i Hole (også min slægt)


HERUDOVER findes der en dåb i Villerslev 1757-1814 opslag 51
Peder Ramme og Maren Pedersdatter i Wibbertoft deres datter :I: Mette Cathrine:I: døbt, baaren af Trine paa Jerup. Faddere: Mons. Prætzmann, Peder xxxxxxx
(sjovt nok er Mons. Præstzman min mormor slægt)
I Natmænd og Rakkere i Thy kan man læse
"1782 en Datter af Peder Jensen og Hustru, Maren. Hun konfirmeredes i Hjardemaal Kirke i Aaret 1800, men kom allerede i sit 5. Aar med nogle omrejsende Folk."
Hvis dette stemmer var Peder Jensen Ramme måske ikke af natmandsfolket?

Men Peder Ramme kan jo også godt passe hvis Maren Kathrine Abrahamsdatter var død før 1782/ eller Peder havde "forladt" hende og blevet gift med Maren Pedersdatter.
At der i 1787 står gift 1te gang lægger jeg ikke den store betydning i da natmandsfolket ikke var så glade for at oplyse alt til myndighederne. Desuden var det vist Maren Didrichsdatters 3. bryllup så? Men det lyder usandsynligt at Peder Ramme og Peder Jensen gift med Marie Didrichsdatter kan være den samme.

ER DER NOGEN DER KAN HJÆLPE MIG VIDERE ELLER NOGEN SOM VED MERE OM F.EKS. PEDER RAMME?

Jens Ole Jensen
Aalborg

Else Skovbo Jensen

Hej

Du kender formentlig denne databse ? www.rakker.dk

Er du opmærksom på, at der findes et Durup sogn i Gislum herred, Aalborg amt og et Durup i Harre herred , Viborg amt


med venlig hilsen
Else

Jens Ole Jensen

Nej det var jeg ikke klar over men Durup i Viborg starter 1792 så her er der deværre heller igen hjælp at finde vedr. 1778.
Men tak for du gjorde mig opmærksom på de 2 steder.

Jens Ole

Bodil Kristiansen

Hej

Prøv dette link: www.elfenbein.dk     
her finder du vist ogle af dine aner- ved 3xtip er der en Elias Axelsen født 1782 og Bodil Pedersdatter født 1780 i Durup

Mon ikke det er dem du søger. Jeg googlede på Maren Kathrine Abrahamsdatter og der kom forskellige link.

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Bodil Kristiansen

Hej igen

under 4 tip er der en
Peder Jensen  af Natmandsfolket og Maren K.Abrahamsdatter som får datteren Bodil -

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Jens Ole Jensen

Jeg har selv en hjemmeside lavet for rigtig mange år siden og kan se mange af mine fund dukker op på forskellige sider men det hjælper mig jo ikke videre. Men tak alligevel for dit indlæg. Jeg håber der er en d er kommet længere med Peder Jensen men det er nok for svær en nød at knække da de var omvandrende og ikke boede i et sogn. Jeg håber at en eller anden har fundet dem beskrevet under døde i en kirkebog. Jeg har i mange år søgt efter Bodil P edersdatters død men fandt den tilsidst. I bøger står der at hun døde efter hendes mand men hun døde 2år før. Så alt de skriver i bøgerne er ikke korrekt.

Men stor tak for dit indlæg. Jens Ole

Helle Nielsen

Hej Jens Ole

Jeg har nogle oplysninger, som måske vedrører Bodil Pedersdatters forældre.
Men da de ikke stemmer overens med Anton Gaardboes tekst, sender jeg dem til dig som "privat besked".

Venlig hilsen
Helle

Jens Ole Jensen

Meget spændende.

Jeg tror du har ret.
Jeg har sendt dig en privat besked

Jens Ole