Svært emne, men et forsøg værd: Har der fandtes en Svend Rosenvinge?

Startet af Helle Rau Hartmann, 03 Apr 2014 - 01:03

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Min ane, Jacob Willemsen Hybertz (også kaldt Huberti) var 'borgermand' i Helsingør, født 1590 samme sted, og også begravet dér i 1654, Sct. Marie Sogn, opslag 405. Han dør små 14 dage efter sin lille søns begravelse.

Han var søn af Willem Hybens/Hybertz/Hubertus, en hollandsk handelsmand og købmand i Helsingør.
Der findes et stort og fornemt epitaphium i Sct. Maria Kirke i Helsingør, som jeg stadig mangler at få at se med egne øjne.
Jacobs mor var Dyveke Hygenstochter Lutiens/Litches. Datter af Hyge Lutiens/Litches og Trine Jacobsdatter. Alle disse personer er med på maleriet på samme epitaphium.

Det jeg er usikker på, er, hvem var Jacob Willemsen Hybertz kone? Og dermed mor til min ane, Peter Jacobsen Hybertz, major, kaptajn, født 1624 i Helsingør, død 1696 i Aalborg.

Et eller andet sted fra har jeg et navn på hans hustru, men jeg savner kilder.

Hun skal have heddet Birgitte Siunisdatter Rosenvinge, født omkrig 1600 i Odense, og død 1639 i Helsingør. Har jeg læst. Men jeg kan ikke finde det i kirkebogen.

Her tænker man jo straks på Birgitte MOGENSdatter, gift med Claus Hansen Mule, og datter af borgmester i Odense Mogens Henrichsen Rosenvinge og hustru Karen Jørgensdatter Friis.
Men det er jo ikke hende.

Har hun fandtes overhovedet, min Birgitte Siunisdatter Rosenvinge? Og hvem er hun så datter af, monstro?

Jeg antager, at 'Siunis' er en afart af 'Svend' eller 'Svenning'.

Her er jeg faldet over en anden slægtsforskers træ på nettet, en Rosenvinge-familie, hvor navnene Svenning og Willum forekommer. Interessant, måske?

I dette træ er der en Hans Wilhelm Rosenvinge (1716-1776). Født i Odense, og død tæt på hvor jeg bor, nemlig i Egtved sogn, Jerlev Herred.

Han var søn af Jens Willumsen Rosenvinge og Birgitte Christine Hansdatter Müller, som jeg ikke ved noget om. Dvs. det kan jeg hurtigt komme til, fx via dette link:

http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I12020&tree=2

Hans Wilhelm Rosenvinge var gift med Ellen Fishcer, med hvem han fik en søn, SVENNING WILHELM ROSENVINGE, i 1749.

Han var også gift med Edel Margrethe von Gersdorff.

Jeg er svært interesseret i at finde ud af, om der kan knyttes en forbindelse fra Jens Willumsen Rosenvinge til min slægt i Helsingør.

Umiddelbart er der spændende navnesammenfald, synes jeg.

Kan nogen hjælpe? Jeg har ad flere omgange gransket alt hvad jeg kan finde om Rosenvinge-slægten i Odense, men jeg kan ikke få placeret min usikre ane, Birgitte 'Siunisdatter'/Svendsdatter/Svenningsdatter Rosenvinge. Jeg håber hun har eksisteret og kan identificeres.

Jacob Willemsen Hyberts og Birgitte Siunisdatter Rosenvinge får børn med følgende navne:
Peter
Margaretha
Maren
Citzel.

Ikke nogen stor hjælp. Det lader ikke til, at parret er gået så meget op i traditionelle danske navnetraditioner. Jacobs forældre hed jo med sikkerhed Willem og Dyveke, fx.

Jacob var dog også gift med Karen Andreasdatter.
Med hende havde han Dyveke og Catharina.
Denne Karen Andreasdatter, som IKKE er min ane, var datter af Andreas Madsen og Dyveke Skudmansdatter.

Jacobs ældste søn Peter, min ane, blev gift med Kirsten Rasmusdatter Holst, datter af slotsskriver og rådmand i Aalborg, Rasmus Jensen Holst, og hustru Margrethe Christensdatter.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#1
Jeg ser nu, at nævnte Ellen Fischer hed Elena Fischer SVENNING, så måske er Svenning-navnet på denne slægtsgren ikke så interessant for mig alligevel.

Men jeg vil stadig morderligt gerne vide, om jeg har en ane ved navn Birgitte Siunisdatter (Svendsdatter?) Rosenvinge, og hvem hun er datter af....

Jeg ser også på nævnte link, at der faktisk har eksisteret en Birgitte Siunisdatter, GIFT med en Rosenvinge.
Hun døde i 1634, og kunne jo godt have været min ane.
Jeg kan bare ikke finde nogen dokumentation for, at hun skulle have været gift med min Jacob Willumsen Hybertz.

Birgitte Siunisdatter der døde 1634, var gift med dels Alexander Frederiksen Leyel, dels med Willum Mortensen Rosenvinge.

http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I36940&tree=2

Umiddelbart synes jeg faktisk ikke det tyder ret meget på, at Jacob Hybertz kan have fået en søn i 1624 med denne her Birgitte Siunisdatter...gad vide hvem han så fik sønnen og de andre børn med.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jette Mejnertsen

#2
Jeg har hende også i mit stamtræ, men det meste , jeg har om Rosenvingerne er fra andre slægtsforskere på nettet.
Ved hende har jeg dog som kilde skrevet: gravsten Helsingør Domkirke.

Jeg kunne godt skrive mere om hende, men det er nok bedst, at du googler slægten og selv sorterer i oplysningerne.

Ang. Siunis/Svend som du jo egentlig spurgte om, har han nok ikke heddet Rosenvinge, for det navn giftede Birgitte sig til gennem hendes ægteskab med Villum Mortensen.

Et fint link:http://www.christrup.eu/Dokumenter/Rosenvinge/Rosenvinge.htm

vh Jette Mejnertsen

Helle Rau Hartmann

Hej Jette, ja det er jeg også enig med dig i nu, hvor jeg har kigget lidt nærmere på Birgitte Siunisdatter.
Jeg er ret sikker på, at de oplysninger jeg i sin tid er faldet over på nettet, om at hun skulle have været gift og have fået børn med min Jacob Willumsen Hybertz, må være fejlagtige. Jeg kan i hvert fald ikke lige få det til at passe sammen.

Så Svend Rosenvinge er hermed død og begravet som eksistens :-)

Skulle nogen af en eller anden grund have kendskab til min Jacob Hybertz, og hvem der kunne tænkes at være mor til de ældste af hans børn, så er jeg lutter øren.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle