Christian Pedersen (1857-1916) og Jenny Mathea Rex (1854-?), København

Startet af Kristian Lauritsen, 03 Apr 2014 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Kristian Lauritsen

Jeg søger oplysninger om:
Christian Pedersen, født 21. maj 1857 i Thorning sogn (Lysgård herred, Viborg amt), død 9. februar 1916 i København (Brorson sogn). Maskinarbejder på en papirfabrik.
Gift 2. november 1884 i København, Sankt Matthæus Kirke, med
Jenny Mathea Rex, født 9. december 1854 i Odense (Sankt Knud), død før 1896.
De skulle have fået i alt 4 børn. Har fundet de to født 1885 og 1887 i København (Sankt Matthæus sogn), hvor parret boede Saxogade. I FKT 1890 er de væk fra adressen.

Christian Pedersen blev efter hendes død gift (1896/1901) med Johanne Augusta Amalie Andersen, født 1855 i Kiel eller Rendsborg, død 1. marts 1922 i København (Brorson sogn).

Sidstnævnte par fik inden deres vielsen en datter: Valborg Marie Christiane Pedersen, født 4. november 1896 i København (Sankt Matthæus sogn). Ved forældrenes betegnelse kan det ses, at moderen Johanne er enke og havde været gift med en "Jensen". Det er nævnt at moderen havde opholdt sig på Knabstrup Teglværk i Sønder Jernløse sogn (Merløse herred, Holbæk amt), hvorfor fødselen skulle indføres i dette sogns kirkebog, men er ikke fundet.

Politiets registerblade giver et fortrinlig oversigt over de seneste ægteskaber med adresser i København, men det er personerne i de første ægteskaber jeg søger oplysninger om.

Hvor og hvornår er Jenny Mathea Rex død? Hvem er ovennævnte hr. Jensen?

Er der nogen som skulle kende familierne?

Med venlig hilsen
Kristian Lauritsen

Anne Mortensen

Politiets registerblade giver et fortrinlig oversigt over de seneste ægteskaber med adresser i København, men det er personerne i de første ægteskaber jeg søger oplysninger om.

Vis linket til de omtalte Registerblade.


Sidstnævnte par fik inden deres vielsen en datter: Valborg Marie Christiane Pedersen, født 4. november 1896 i København (Sankt Matthæus sogn).

Et opslagsnr. ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lise Gorgone

Hi,
Du kan skrive til Borgerservice og få oplysningerne om Valborg og Christian. Det er de fleste imod her på Forum, men det er nemt og bekvemt. Koster 75 Kr. pro person i København.Vent til de hører fra Forum. der er så mange dygtige slægtsforskere her i SD Forum, der kan hjælpe dig.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Anne Mortensen

Hej Lise

Jeg har set du flere gange råder personer til at skrive til Borgerservice - men dette gælder da vist kun personer der har levet i 1968 hvor vi fik CPR.nr.

Her er en kopi af Borgerservice hjemmeside:

Oplysninger fra cpr om andre - adresseforespørgsel

Du kan henvende dig til kommunens folkeregister, hvis du ønsker oplysninger om andre personer. De oplysninger, du umiddelbart kan få, er aktuelle navne- og adresseoplysninger - med mindre personen har navne- og adressebeskyttelse. Du kan også få at vide, om personen er død, rejst til udlandet eller er umyndig.

For at få udleveret oplysninger skal du dog kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om ved navn samt enten fødselsdato eller adresse.

Hver henvendelse koster op til 75 kr. (2014)

Du skal dog være opmærksom på, at er den tidligere adresse fra før år 1972, kan den ikke bruges, fordi den ikke findes elektronisk. Du kan kontakte Landsarkivet for at få en nyere adresse, som kan bruges i denne selvbetjeningsløsning.


og denne:

Oplysninger fra cpr om dig selv 

Du har ret til at få udleveret en udskrift af alle de oplysninger, som cpr har på dig. Udskriften kan du søge om digitalt eller ved at skrive til cpr-kontoret. Oplysningerne er gratis.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Kristian Lauritsen

Kære Lis Gorgone

Det med at spørge folkeregistret kan jo kun gøres for personer levende efter 1923 og automatikken er kun efter 1970. Ja, Valborg levede efter 1923, men begge forældre er døde før 1924. Nu er det jo ikke så meget Valborg og hendes forældre jeg spørger til, men forældrenes tidligere ægteskaber.

Kære Anna Mortensen

Som nævnt ovenfor, er det jo ikke så meget Valborgs forældres forhold. Det har jeg styr på, næsten!, men de tos første ægteskaber.

Politiets Registerblade omhandler "kun" forældrene til Valborg (nu har du jo selv fundet dem). Ved Christian Pedersens dåb i Thorning er efternavnet stavet med 'd', ved hans første vielse i 1884 er efternavnet stavet med 'd' og ved Valborgs fødsel er der igen brugt 'd'.
At det københavnske politi staver det med 't', må stå for deres regning (jeg anser det for mindre væsentlig problem, da 'd' og 't' jo konstant byttes rundt).

Jeg er stadig meget interesseret i at få oplysninger om børnene i Christian Pedersens første ægteskab samt den Hr. Jensen, Valborgs mor var gift med første gang.

Jeg håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Kristian Lauritsen

Anne Mortensen

Hej

At det københavnske politi staver det med 't', må stå for deres regning (jeg anser det for mindre væsentlig problem, da 'd' og 't' jo konstant byttes rundt).

Det er jo væsentlig hvordan et navn staves - især når du selv har fundet Pol.reg.blade og nævner dem uden at vise linket.

Du beder om hjælp og hvordan jeg ønsker at kunne hjælpe og hvilke data du nævner jeg ville ønske at se i den anledning - ja det er vel min sag.

Jeg har søgt forskelligt bl.a. hvor er de børn Christian får i sit første ægteskab - finde hvor er de født ?
Er de ikke med i nr. 2 ægteskab ?
Finde vielsen på nr. 2 ægteskab - er Christian enkemand eller fraskilt ?
Hvis Valborgs mor har opholdt sig i Sønder Jernløse på 10 mdrs. dagen - er Christian så også at finde i Sønder Jernløse ?
Christian og Jenny forsvinder i FT 1890 - flytter de mon til Sønder Jernløse og får 2 børn mere.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770