Religionskrigen mellem DIS og DFS

Startet af Stegemüller, 30 Mar 2014 - 22:40

Forrige emne - Næste emne

Stegemüller

Tak Lars

Det klargjorde det lidt for mig.

DFS skriver så hele tiden om at aflevere til SA. Det er altså så kun KB, der afleveres her og hvor der haves en aftale?

Fra DDA/KIP modtager man data, men til SA afleverer man. Er det rigtigt forstået?
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Kaj Arne Jørgensen

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 31 Mar 2014 - 14:24
KIP er altså et fælles projekt mellem DDA, de forskellige foreninger (herunder DIS), de enkelte indtastere/korrekturlæsere og de professionelle forskere fra universiteterne. De er alle repræsenteret i KIK og dermed er det KIK, der styrer og råder over projektet.

Med andre ord, DIS er en af flere i KIK !

KIK bestemmer.....og DIS må rette sig efter hvad KIK beslutter !

Hvad siger KIK ?
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Ruby

Men et par forsigtige spørgsmål Lars: Det giver vel ikke KIK ret til at bestemme over andre projekter - som fx. DFS? DFS kan vel indtaste, hvad de vil i princippet. SA kan tage imod det, hvis de vil (?), og hvis DDA har givet DFS lov til brug af data eller skanninger, så må det da være en intern diskussion mellem DDA og resten af KIK, om de har lov til at give DFS denne tilladelse?

Lars J. Helbo

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 31 Mar 2014 - 14:07
Bliver dig svar skyldig - jeg ved bare at der er sat en ære i mht aftalen med SA - at indtastningerne sendes retur til SA og at data fra SA skal være tilgængelig for alle (gratis).

Nej, vent lidt, rettelse. Hvis jeg husker ret, så er det nok tilladelsen til at bruge DDD11. Forespørgslen fra DFS blev som sagt behandlet i KIK. Man var ret betænkelig ved det; men besluttede altså, at DFS må bruge de indtastede FT, som ligger på DDD11 - og her var det netop en udtrykkelig betingelse, at adgangen skulle være fri og gratis.

Lars J. Helbo

Citat fra: Hanne B. Stegemüller [281] Dato 31 Mar 2014 - 14:30
Tak Lars

Det klargjorde det lidt for mig.

DFS skriver så hele tiden om at aflevere til SA. Det er altså så kun KB, der afleveres her og hvor der haves en aftale?

Fra DDA/KIP modtager man data, men til SA afleverer man. Er det rigtigt forstået?

Ja, men DDA er jo en del af SA, og i praksis er det nok der man afleverer til.

Lars J. Helbo

Citat fra: Kaj Arne Jørgensen [7368] Dato 31 Mar 2014 - 14:31
Med andre ord, DIS er en af flere i KIK !

KIK bestemmer.....og DIS må rette sig efter hvad KIK beslutter !

Hvad siger KIK ?

Rigtigt, og KIK siger altså, at DFS må bruge de indtastede FT, som ligger på DDD11; men IKKE de indtastninger, som er lavet senere, og som findes på DDD.

Jamie Jeanett Jaconelli

#96
Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 31 Mar 2014 - 14:33

Nej, vent lidt, rettelse. Hvis jeg husker ret, så er det nok tilladelsen til at bruge DDD11. Forespørgslen fra DFS blev som sagt behandlet i KIK. Man var ret betænkelig ved det; men besluttede altså, at DFS må bruge de indtastede FT, som ligger på DDD11 - og her var det netop en udtrykkelig betingelse, at adgangen skulle være fri og gratis.

Den "snak" jeg havde med Marianne var ikke om DDD, men om aftalen med SA. Men kan på baggrund af det du skriver, gætte på, at begge parter, nok stiller de samme krav til et samarbejde!

Lars J. Helbo

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 31 Mar 2014 - 14:32
Men et par forsigtige spørgsmål Lars: Det giver vel ikke KIK ret til at bestemme over andre projekter - som fx. DFS? DFS kan vel indtaste, hvad de vil i princippet. SA kan tage imod det, hvis de vil (?), og hvis DDA har givet DFS lov til brug af data eller skanninger, så må det da være en intern diskussion mellem DDA og resten af KIK, om de har lov til at give DFS denne tilladelse?

Enhver kan selvfølgelig indtaste hvad som helst; men som før nævnt er det ret smart at koordinere arbejdet.

KIK har givet DFS lov til at bruge data fra DDD11, og den tilladelse har DDA formidlet videre til DFS. DDA har ikke givet DFS andre tilladelser.

Om SA har givet DFS tilladelse til at bruge de scannede arkivalier, som findes på AO, ved jeg ikke noget om.

Ruby

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem der ejer de indskannede kirkebøger og de indtastede data i KIK-regi. Er det Statens Arkiver - eller har de blot lov til at fremvise/tilgængeliggøre dem?

Til Lars:
DFS har lavet en aftale med DDA/SA om at kunne benytte alle folketællingsdata fra DDD. Hvis KIK mener, at DDA/SA ikke har lov til at lave en sådan aftale med DFS, må KIK jo gå til DDA/SA.

Bent Mortensen

#99
Lars du bliver ved hårdnakket at påstå at DFS lyver med hensyn til fejl i Folketællingerne, sig mig hvad belæg har du for den påstand, når der er bevisligt med mange fejl i Folketællingerne, jeg vel her bar drage en enkelt frem.

I Folketællingen Rander Sønderhald Kristrup 1860 mangler 161 personer i den afskrevne folketælling som findes i den originale folketælling, det er bar en af de få fejl,
Så jeg syntes at du skal stoppe med din påstand, og tænke mere på om det er muligt at samarbejde, det er jo noget der går begge veje
Jeg ville ellers ikke skrive i denne tråd, men da flere gange påstår at folketællinger er fejlfri, så lige dette lille bidrag, for at du kan se at der ikke hold i dine påstanden, så ,det syntes jeg du skal stoppe med det fremmer ikke  noget.
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Lars J. Helbo

Så er vi vist ved at være godt på vej tilbage til påstandene om, hvem der begyndte - mon ikke vi skal stoppe med det, og tænke fremad istedet for?

Kaj Arne Jørgensen

Jeg bliver forvirret.  

DFS har skrevet at de får tildelt KIP-numre.....er det ikke fra KIK ?

Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 31 Mar 2014 - 14:49
Så er vi vist ved at være godt på vej tilbage til påstandene om, hvem der begyndte - mon ikke vi skal stoppe med det, og tænke fremad istedet for?

Ja nu gik det ligeså godt fremad :) Men tror ikke at nye "tråd skrivere" går hele tråden igennem inden de skriver. Så vi må jo så gentage at - VI SER FREMAD :)

Bent Mortensen

Jo Lars det syntes jeg du skal, så er vi på rette vej
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Ruby

Ja Jamie, men vi forholder os også til, hvad de, der ser fremad, skriver...og stiller spørgsmål dertil og kommenterer. Det må der da være plads til....?

Lars J. Helbo

Citat fra: Kaj Arne Jørgensen [7368] Dato 31 Mar 2014 - 14:50
Jeg bliver forvirret.  
DFS har skrevet at de får tildelt KIP-numre.....er det ikke fra KIK ?

Nej, den daglige administration, herunder tildeling af KIP-numre udføres af DDA. Men det er KIK, der står for beslutninger om projektet.

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 31 Mar 2014 - 14:53
Ja Jamie, men vi forholder os også til, hvad de, der ser fremad, skriver...og stiller spørgsmål dertil og kommenterer. Det må der da være plads til....?

Ja - men citatet var fra side 2 - nu er vi på side 4 :P

Kaj Arne Jørgensen

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 31 Mar 2014 - 14:55
Nej, den daglige administration, herunder tildeling af KIP-numre udføres af DDA. Men det er KIK, der står for beslutninger om projektet.

Det vil sige, DDA har godkendt DFSs deltagelse !
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Stegemüller

Jeg synes, der er en pokkers masse aktører, og der er ikke noget at sige til, at det er gået galt med hvilke tilladelser, der er givet til hvad.

Der er så heller ikke noget at sige til, at DFS kan handle hurtigt. Dan og Marianne skal bare blive enige med hinanden, så er den klaret. Der er ikke noget at sige til, at de kan skabe resultater i en fart.

En ting jeg også er meget i tvivl om er datastandarderne: DFS renser "renser" data, men bliver det så ikke til nogle andre data, og vil SA modtage disse? Så er de jo ikke længere kildetro?

Jeg følge med på Facebookgruppen, og kan se hvordan de hele tiden tilpasser indtastningsformularerne. Kan SA så modtage data, hvis felterne hele tiden ændrer sig?

Jeg spørger som jeg har forstand til, men jeg tror, der er behov for grundlæggende afklaringer, hvis vi skal komme videre i denne sag.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ruby

Jamen, alle er jo ikke på hele tiden. Måske synes nogen, at de lige vil stille et spørgsmål eller kommentere, hvad der tidligere er skrevet.

Det ser ikke ud til, at jeg får svar på mine seneste spørgsmål til dig Lars, og jeg trænger til lidt frisk luft. Så jeg vil stoppe her (men lur mig, om jeg kan holde mig væk senere :-) )med en betragtning omkring DFS og dets fremtid:

DFS' fremtid, bestemmer DFS-folkene. Forhåbentlig i godt samarbejde med deres brugere og deres øvrige samarbejdspartnere, med hvem de har indgået aftaler. Dette tæller jo så ikke DIS, der ikke tidligere har ønsket at samarbejde med DFS. Er der sket fejl i forholdet KIK og DDA/SA, løses problemet vel der.


Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Hanne B. Stegemüller [281] Dato 31 Mar 2014 - 14:58
Jeg synes, der er en pokkers masse aktører, og der er ikke noget at sige til, at det er gået galt med hvilke tilladelser, der er givet til hvad.

Der er så heller ikke noget at sige til, at DFS kan handle hurtigt. Dan og Marianne skal bare blive enige med hinanden, så er den klaret. Der er ikke noget at sige til, at de kan skabe resultater i en fart.

En ting jeg også er meget i tvivl om er datastandarderne: DFS renser "renser" data, men bliver det så ikke til nogle andre data, og vil SA modtage disse? Så er de jo ikke længere kildetro?

Jeg følge med på Facebookgruppen, og kan se hvordan de hele tiden tilpasser indtastningsformularerne. Kan SA så modtage data, hvis felterne hele tiden ændrer sig?

Jeg spørger som jeg har forstand til, men jeg tror, der er behov for grundlæggende afklaringer, hvis vi skal komme videre i denne sag.

Jeg tror når Dan og Marianne vågner - kan de give dig forklaringen på dette - mener egentlig også det blev uddybet i den anden tråd. Muligt du kan finde det! Men ellers er jeg sikker på at de gerne forklarer det igen!

Lars J. Helbo

Det med datastandarderne og rensning spurgte jeg ind til den anden dag. Jeg forstod det sådan, at man tilføjer ekstra felter med "rensede" data, så originalen ikke berøres. Men det er klart, at man i KIP kun tager imod data, der er indtastet i henhold til de fastlagte standarder - herunder at de skal være kildetro.

Det gør man faktisk pga. dårlig erfaring fra tidligere. I begyndelsen af 90'erne, da man havde meget få data, var man ikke nær så kritisk. Der er sidenhen brugt rigtigt mange kræfter på at rydde op i det - og når der er nogen, der siger at der er fejl i DDD, så er det næsten altid i disse meget tidlige indtastninger - viser det sig. Derfor er man nu ret hård med det krav.

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 31 Mar 2014 - 15:00
Jamen, alle er jo ikke på hele tiden. Måske synes nogen, at de lige vil stille et spørgsmål eller kommentere, hvad der tidligere er skrevet.


Enig - men du ved også godt - hvor hurtigt en konstruktiv debat kan få en uheldig drejning!

Nyd solen Helle :) Ses senere! :P

Ruby

Jep Jamie - synes bare, at der skal være plads til alle - også de, der lige er kommet på og har kommentarer.

Tak skal du have - ja, jeg vender frygteligt tilbage (he-he-he)

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 31 Mar 2014 - 15:04
Det med datastandarderne og rensning spurgte jeg ind til den anden dag. Jeg forstod det sådan, at man tilføjer ekstra felter med "rensede" data, så originalen ikke berøres. Men det er klart, at man i KIP kun tager imod data, der er indtastet i henhold til de fastlagte standarder - herunder at de skal være kildetro.


Ja det var den forklaring (kunne ikke huske detaljerne - godt husket)

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 31 Mar 2014 - 15:04
Det gør man faktisk pga. dårlig erfaring fra tidligere. I begyndelsen af 90'erne, da man havde meget få data, var man ikke nær så kritisk. Der er sidenhen brugt rigtigt mange kræfter på at rydde op i det - og når der er nogen, der siger at der er fejl i DDD, så er det næsten altid i disse meget tidlige indtastninger - viser det sig. Derfor er man nu ret hård med det krav.

Ja så kom der svar på det :)

Stegemüller

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 31 Mar 2014 - 15:04
Det med datastandarderne og rensning spurgte jeg ind til den anden dag. Jeg forstod det sådan, at man tilføjer ekstra felter med "rensede" data, så originalen ikke berøres. Men det er klart, at man i KIP kun tager imod data, der er indtastet i henhold til de fastlagte standarder - herunder at de skal være kildetro.

Det gør man faktisk pga. dårlig erfaring fra tidligere. I begyndelsen af 90'erne, da man havde meget få data, var man ikke nær så kritisk. Der er sidenhen brugt rigtigt mange kræfter på at rydde op i det - og når der er nogen, der siger at der er fejl i DDD, så er det næsten altid i disse meget tidlige indtastninger - viser det sig. Derfor er man nu ret hård med det krav.

Tak Lars.

Om datastandarderne og rensning: Jeg har prøvet at finde tilbage i en af de gamle tråde, men har opgivet at finde en kort og klar fremstilling af spørgsmålet.

Jeg har faktisk selv tastet en enkelt FT til KIP/DDA, og jeg må med skam meddele, at jeg ikke var kildetro mht. til stedfeltet, og det har jeg det rigtig dårligt med. Jeg læste ganske enkelt ikke vejledningen godt nok på forhånd, og opdagede først fejlen, da jeg havde tastet 1.500 personer, og så opgav jeg at gøre noget ved det.

Jeg vil så sige, at jeg faktisk synes, at denne tråd kører helt godt, og jeg håber inderligt, at vi kan nå nogle grundlæggende fælles afklaringer, der kan danne grundlag for et samarbejde mellem DIS og DFS.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Hanne B. Stegemüller [281] Dato 31 Mar 2014 - 15:13

Jeg vil så sige, at jeg faktisk synes, at denne tråd kører helt godt, og jeg håber inderligt, at vi kan nå nogle grundlæggende fælles afklaringer, der kan danne grundlag for et samarbejde mellem DIS og DFS.

Leder lige efter min "Synes godt om knap" :)

Ruby

[Hviske-hviske: Shhh.......sover I allesammen.....? Ok....så tager jeg også lige en lur. Undskyld, hvis jeg vækkede nogen.....shhhh.......  :o]

Stegemüller

Der skal også være tid til eftertænksomhed i en vigtig sag.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata