Matros Christopher Jørgensen fra Fyn.

Startet af Camilla Junge, 30 Mar 2014 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Camilla Junge

Jeg søger min 4xtipoldefar. Jeg har desværre ikke mange oplysninger om ham.
Jeg ved, han hed Christopher Jørgensen, han fik en søn med min 4xtipoldemor, Ane Cathrine Petersen i Ærøskøbing d. 9/6  1820 (opslag 31). Drengen blev i øvrig også døbt Christopher Jørgensen.
Ved sønnens fødsel står det angivet, at han er matros fra Fyn.

Ved sønnens konfirmation i Ærøskøbing i 1834 (opslag 71), står der ved faderens plads "Skomager Peter Lauritzen", altså blev forældrene ikke gift efterfølgende, så det er ikke en mulighed at lede efter vielser eller øvrige børn.

Heidi Ilsoee

Et bud. Godt nok ikke matros, men noget lignende. Hvor gammel var din 4*tipoldemor da hun fik sønnen? Christopher her ville have været far som 17-18 årig og måske derfor de ikke blev gift.

Odense, Baag, Kærum, Thorøhuse bye,et huus, , 96, Ft 1834, A8753
Christopher Jørgensen 32 gift  fisker 
Karen Mortensdatter 27 gift  hans kone 
Margrethe Christophersen 4 ugift  deres børn 
Jørgen Christophersen 2 ugift  deres børn

Heidi

Sven Lindhøj

Hej
Christopher Jørgensen er f.28-3-1802 Kærum Sogn Thorøhuse, han blev gift i 1828 med Karen Mortensdatter f. 22-3-1808 Sønderby Sogn, hun døde ret ung i 1843 . Christopher blev herefter gift med Anne Catrine Andersdatter 26-4-1844.Om de fik børn sammen vides ikke.
Men om Christopher han været en tur på Ærøskøbing som helt ung 0g er din 4gange tip oldefar ved jer ikke men han er min tipoldefar.
Hvilket sogn er det du henviser til.
Mvh Sven

Camilla Junge

Ane Cathrine er født i 1791, så hun har alligevel været relativt gammel, da hun fik sønnen.
Det er selvfølgelig ikke umuligt, at det skulle være ham, men jeg har måske lidt svært ved at forestille mig, at faren skulle være så meget yngre.

Ved du, Sven, om han blev matros senere hen?
Men tusind tak for hjælpen, begge to!

Camilla Junge


Samtlige personer i husstanden
Odense, Baag, Kærum, Thorøehuus Bye, 42, et Huus, 107, FT-1840, C5095

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christopher Jørgensen    36    Gift       Qvaseskipper   
Karen Mortensdatter    32    Gift       hans Kone   
Magrethe Christophersdatter    9    Ugift       deres Børn   
Jørgen Christophersen    8    Ugift       deres Børn   
Karen Christophersen    3    Ugift       deres Børn   


Jeg har netop fundet denne folketælling, der lidt besvarer mit spørgsmål.
Så vidt jeg kan se, er der ikke andre med det navn eller beskæftigelse fra Fyn i den periode (1834-1840)

Sven Lindhøj

Hej Camilla
Christopher Jørgensen døde i Thorøhuse 22-4-1892 (90år) som aftægtsmand ,jeg tror han var fisker hele sit liv, det er det jeg læser i FT.

Hans forældre: Jørgen Christophersen f.20-8-1758 i Hårby Sogn , død 11-1-1823 Kærum Sogn
Moder: Margrethe Nielsdatter f. 17-4-1757 Kærum Sogn , død 15-11-1840 i Kærum Sogn
Hilsen Sven