Dansk Slægtsprogram undersøgelse 2014

Startet af Michael Hedeman, 29 Mar 2014 - 23:58

Forrige emne - Næste emne

Michael Hedeman

Vil lige gøre opmærksom på en undersøgelse af hvad der er dit foretrukne slægtsprogram.

Genealogisk Forum på facebook har lavet en afstemning med hvilke af disse 52 slægtsprogrammer du bruger i din slægtsforskning.
For at give et billede af hvad der er mest udbredt i Danmark er det vigtigt med din stemme.

Du deltager via dette link. (du skal være medlem af facebookgruppen for at kunne stemme)
https://www.facebook.com/groups/genealogiskforum/permalink/535138323266807/


Venligst
Michael Hedeman

Michael Hedeman

Tillader mig lige at løfte denne tråd op.

Ved at stemme på det slægtsprogram du bruger, hjælper du din forening (Dis-Danmark) til at at have en finger på pulsen, med hvilke programmer der bruges.
Lige nu halter de programmer bagefter som kun kan bruges på egen pc.

Resultatet af denne undersøgelse kunne evt. bruges til en artikel i Slægt og data.

Venligst
Michael Hedeman

Egon Hansen

Jeg bruger, og har brugt siden år 2000, Win-Family . 6.1
Jeg er ikke på facebuck gruppen
Mvh Egon

Grethe Elten Mortensen

Hej

Vi er mange der ikke ønsker at bruge Facebook, men vi bruger et slægtsforskningsprogram.

En undersøgelse via Facebook vil ALDRIG give et fyldestgørende resultat.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Leif Thor Olsen

Hej.

Jeg tilslutter mig Grethe.

Mvh. Leif

Georg Brandt Christensen

Michael Hedeman skrev:

Citat fra: Michael Hedeman [28118] Dato 29 Mar 2014 - 23:58
Vil lige gøre opmærksom på en undersøgelse af hvad der er dit foretrukne slægtsprogram.

Genealogisk Forum på facebook har lavet en afstemning med hvilke af disse 52 slægtsprogrammer du bruger i din slægtsforskning.
For at give et billede af hvad der er mest udbredt i Danmark er det vigtigt med din stemme.

Du deltager via dette link. (du skal være medlem af facebookgruppen for at kunne stemme)
https://www.facebook.com/groups/genealogiskforum/permalink/535138323266807/

Det er da en god ide at lave en undersøgelse, men den vil formentlig ikke blive særlig repræsentativ når man kun kan fortælle om hvilket slægtsprogram man bruger via en Facebook gruppe.
Jeg tror at det er de færreste erfarne/gamle slægtsforskere der er medlemmer af Facebook.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Arne Feldborg

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Michael Hedeman

Tydeligvis er der brug for en bredere afstemning så dem der ikke bruger FB også tilgode ses.

Dog overlader jeg trygt til Dis-Danmark til at stå for dette, såfremt bestyrelsen mener det kan være gavnligt for brugerne af Dis-Danmark.

Venlig Hilsen
Michael Hedeman

Karsten Damén

#8
Michael

Du skrev
CitatVed at stemme på det slægtsprogram du bruger, hjælper du din forening (Dis-Danmark) til at at have en finger på pulsen, med hvilke programmer der bruges.

Man kunne nemt få det indtryk, at du handlede på DIS-Danmarks vegne.

hilsen Karsten
(også kun "Bruger")

Christian Konstmann Autzen

På DIS-Danmark's generalforsamling i april 2014 er der forslag om at etablere et vejledende internet-baseret afstemningssystem blandt alle DIS-Danmark's medlemmer.

Når (forhåbentlig vedtages forslaget) dette system bliver etableret, så vil DIS-Danmark hurtigt kunne lave (også) en sådan undersøgelse blandt sine medlemmer.

DIS-Danmark har på sin hjemmeside en del oplysninger om mange slægtsforskningsprogrammer - herunder webbaserede; se her:

https://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/programmer/slaegtsprogrammer

Problemet - som jeg ser, men måske/forhåbentlig tager jeg fejl - er, at de web-baserede programmer har alle data liggende ude i "skyen", og at der intet oplyses om, hvorvidt en bruger kan lægge en kopi af sine egne data på sin egen pc'er (måske som samlet gedcom-fil); for hvad sker, hvis en udbyder pludselig lukker sin hjemmeside/sit program ned, - er så alle data forsvundet for evigt ?

Jeg har så heller ikke fundet oplysning herom på (forsiden) af Michael Hedeman's hjemmeside.

Det er oplysninger, som DIS-Danmark måske burde have med, når de oplyser om programmer og deres stærke og svage sider.

PS: Nu vil en sådan undersøgelse selvfølgelig være af værdi, og i hvert fald for udbydere af sådanne programmer, for så kan man jo regne sig frem til ens egen placering i rækken af udbydere.

PS, PS: Jeg er (heller) ikke på facebook, og kommer det nok ikke de første vel mange år.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Arne Feldborg

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 31 Mar 2014 - 10:24
På DIS-Danmark's generalforsamling i april 2014 er der forslag om at etablere et vejledende internet-baseret afstemningssystem blandt alle DIS-Danmark's medlemmer.
Det du tænker på er vel mere egentlige afstemninger om dette eller hint synspunkt, og en principiel beslutning om at tage dette værktøj i brug.

En undersøgelse som den her nævnte kan allerede på nuværende tidspunkt laves via afstemningsfunktionen i forum.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lars J. Helbo

Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 31 Mar 2014 - 11:51
En undersøgelse som den her nævnte kan allerede på nuværende tidspunkt laves via afstemningsfunktionen i forum.

Er problemet måske, at man skal være medlem for at oprette en afstemning, og det er Michael ikke?  ;)

Arne Feldborg

Både ja og nej.

Som det er nu er det kun en administrator eller en moderator der kan oprette en afstemning. Og det vil de kun gøre efter anmodning fra bestyrelsen, eller ihvertfald efter aftale med bestyrelsen.

Men det forhindrer naturligvis ikke, at enkelt medlem kunne foreslå en afstemning eller  en brugerundersøgelse, som bestyrelsen så kunne tage op.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Jamie Jeanett Jaconelli

Nu er det faktisk mig som er initiativtageren bag denne undersøgelse og korrekt at hvis der blev lavet en tilsvarende undersøgelse på DIS forum, vil resultatet med garanti se anderledes ud.

Jeg tror (rent hypotetisk fra min side) at nye slægtsforskere måske har en tendens til at starte med at bruge et system som laver "smart-match" mod andres træer!

Så jeg vil da synes at en sådan undersøgelse skulle da prøves af her (om ikke andet for at få be/afkræftet min teori). Skulle min teori være rigtig, hvad er det så der gør at resultatet ser ud som det gør? Kan der være nogen ide at gøre noget anderledes med nye brugere? Eller vil løsninger som et "datatestamente" være noget vi skal gøre mere ud af?

Så Arne - jeg gerne have lavet en brugerundersøgelse :)

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 31 Mar 2014 - 10:24

Problemet - som jeg ser, men måske/forhåbentlig tager jeg fejl - er, at de web-baserede programmer har alle data liggende ude i "skyen", og at der intet oplyses om, hvorvidt en bruger kan lægge en kopi af sine egne data på sin egen pc'er (måske som samlet gedcom-fil); for hvad sker, hvis en udbyder pludselig lukker sin hjemmeside/sit program ned, - er så alle data forsvundet for evigt ?


Hilsen
Christian

Nu er vi web-baserede brugere ikke så dumme - at vi ikke overvejer en sådan situation.

Nok uden undtagelse, kan der udtrækkes en gedcom fil fra de web-baserede systemer! Dog er det ofte et problem med mediefilerne som ofte er linket til de forskellige træer. Men det er en helt anden historie og et generelt problem i gedcom filerne!

Michael Hedeman

#15
Christian denne tråd handler om en general undersøgelse af slægtsprogrammer og ikke en konkret udbyder.
Netop derfor ser du heller ikke link under min underskrift i denne tråd, håber venligst at du vil respektere dette  ;) Skulle der være et reelt behov for at få afklaret noget med et hvilket som helst program på listen bedes dette ske direkte til udbyder.

Derudover kan jeg kun støtte op om at Dis-Danmark laver en bruger undersøgelse, nu er listen med de 52 programmer da der. Om alle programmer er med der ved jeg ikke noget om.

En undersøgelse på FB kan jo af gode grunde ikke rammer de slægtsforsker der ikke bruger FB.

På den anden side ville en undersøgelse i Dis regi også give et skævt billede, hvis kun medlemmerne fik stemme mulighed og kun de programmer der er listet på Dis program side medtages.

Hvordan sådant en undersøgelse i Dis regi så ellers skal udmøntes forholder jeg mig ikke til.

Venligst
Michael Hedeman






Arne Feldborg

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 31 Mar 2014 - 12:38
Så Arne - jeg gerne have lavet en brugerundersøgelse :)
Det er jo som nævnt ikke noget jeg vil sætte i gang på egn hånd. Prøv at sende et forslag til bestyrelsen. Jeg mener iøvrigt at kunne huske, at emnet har været taget op for ikke så lange siden.

Den seneste Dis-undersøgelse, der omfattede folks programvalg, er fra 2010 og omfattede vist kun en del af medlemskredsen, ihvertfald er der kun 314 besvarelser.

Her lå Brothers Keeper og Legacy i toppen med Family Tree Maker på trediepladsen. Og det svarer vel meget godt til det billede vi andre husker fra den gang. Mest bemærksesværdigt er det nok, at der dengang kun var 0,3% af de deltagende der svarede at de brugte et on-lineprogram.

Der er ingen tvivl om at tallene idag ser noget anderledes ud, både for fordelingen af programmer og ikke mindst mht. on-lineprogrammer.

Men uanset hvad så vil man jo i en vis udstrækning få forskellige svar afhængig af hvor og hvordan man spørger. Hvis man spørger på Facebook, vil man nok se forholdsvis flere der bruger on-lineprogrammer. Hvis man spørger i mere traditionelle miljøer vil der nok være forholdsvis flere der bruger programmer på egen  computer osv.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Stegemüller

Jeg kan slet ikke se, hvorfor det er interessant at vide, hvilke programmer folk bruger.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Jamie Jeanett Jaconelli

Ja jeg tror også blandt brugere som ikke er på FB nok er mere til de pc-baseret programmer.

Nu kommer så mit 20 spørgsmål til professorens spørgsmål!

Hvordan kontakter jeg så bestyrelsen?

Lars J. Helbo

Citat fra: Hanne B. Stegemüller [281] Dato 31 Mar 2014 - 16:10
Jeg kan slet ikke se, hvorfor det er interessant at vide, hvilke programmer folk bruger.

Det kan det til en vis grad, hvis du står overfor, at skulle vælge program. Der kan være en vis mening i at vælge et program, som ikke er alt for eksotisk, fordi man så bedre kan finde andre brugere, som man kan spørge om hjælp.

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Hanne B. Stegemüller [281] Dato 31 Mar 2014 - 16:10
Jeg kan slet ikke se, hvorfor det er interessant at vide, hvilke programmer folk bruger.

Hvis du kender brugeres adfærd - kan du eks. tilrettelægge ud fra det!
Eksempel hvis du bruger FTM og rigtig mange bruger FTM så kunne der sidde en ekspert gruppe og lave noget undervisning om FTM. Eks. ved jeg dette foregår omkring Legacy. Men hvis nu flere og flere går væk fra Legacy (ikke aktuelt - fordi det tror jeg ikke sker - bare et eksempel), så er det da tåbeligt at bruge flere ressourcer på det system mhb på at guide/undervise. Dette er bare eet eksempel - der er flere andre interessante bud!

For en forening som hele tiden skal følge med tiden - synes jeg det er vigtigt at der vides hvor brugerne egentlig er, hvilke krav de stiller og hvordan de arbejder! For ellers bliver der jo ikke "ramt" bredest muligt vel?

Stegemüller

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Stegemüller

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 31 Mar 2014 - 16:11
Ja jeg tror også blandt brugere som ikke er på FB nok er mere til de pc-baseret programmer.

Nu kommer så mit 20 spørgsmål til professorens spørgsmål!

Hvordan kontakter jeg så bestyrelsen?

Sådan her: https://www.slaegtogdata.dk/foreningen/om-foreningen/bestyrelsen
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Jamie Jeanett Jaconelli [924] Dato 31 Mar 2014 - 16:19
Citat fra: Hanne B. Stegemüller [281] Dato 31 Mar 2014 - 16:10
Jeg kan slet ikke se, hvorfor det er interessant at vide, hvilke programmer folk bruger.

Hvis du kender brugeres adfærd - kan du eks. tilrettelægge ud fra det!
Eksempel hvis du bruger FTM og rigtig mange bruger FTM så kunne der sidde en ekspert gruppe og lave noget undervisning om FTM. Eks. ved jeg dette foregår omkring Legacy. Men hvis nu flere og flere går væk fra Legacy (ikke aktuelt - fordi det tror jeg ikke sker - bare et eksempel), så er det da tåbeligt at bruge flere ressourcer på det system mhb på at guide/undervise. Dette er bare eet eksempel - der er flere andre interessante bud!

For en forening som hele tiden skal følge med tiden - synes jeg det er vigtigt at der vides hvor brugerne egentlig er, hvilke krav de stiller og hvordan de arbejder! For ellers bliver der jo ikke "ramt" bredest muligt vel?

Mest interessant er det givet fra en udbyders side, idet en bevægelse over mod f.eks. on-line programmer kan betyde noget for udviklingen af ens eget online-program, herunder om det er umagen værd at fortsætte med at udbyde programmet; altså markedsføringsmæssigt.

Og det er således helt naturligt at Michael Hegeman gerne ser en sådan undersøgelse; - og det skal selvfølgelig ikke opfattes negativt, idet også DIS-Danmark sådan generelt kan have interesse i at kende udviklingen, og så selvfølgelig både nye og gamle slægtsforskere - for at med-afgøre om det er en mulighed man skal have med i tankerne, når man vælger slægtsforskningsprogram hhv. nyt slægstforskningsprogram.

Hilsen
Christian

 
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jamie Jeanett Jaconelli

Christian - jeg står altså bag dtr initiativ for den undersøgelse der foregår på facebook lige nu. At Michael og flere andre synes at det også er en god idé er jo kun glimrende. Så den er ikke fair mod Michael! Det kunne ligeså godt have været mig, som havde "skiltet" med undersøgelsen her på forum - men Michael kom mig altså i forkøbet! Jeg havde mere travlt med at kværulere andre steder.

Christian Konstmann Autzen

Hej Jamie

Nu skal du ikke misforstå mig - jeg var ikke ude efter Michael Hedeman og hans hjemmeside, men prøvede blot at skrive, hvorfor en sådan undersøgelse kan have gavn.

Enhver udbyder (købmand) vil have behov for at kende sit marked, herunder konkurrenterne, - og derfor laver enhver virksomhed en markedsføringsplan, og det gør Michael da forhåbentlig også - længere er den jo ikke.

Når så dette er sagt, så synes jeg nok, at vi almindelige "dødelige", som bruger slægtsprogrammer på vores egen pc'er, har behov for at vide meget mere om, hvad online-programmerne rent faktisk kan, herunder "ejerskab" til egne data - eller vel rettere mangel på samme; vi kunne jo være de nye brugere af disse web-baserede slægtsprogrammer.

For er data først lagt ud, så er de ude og til fri afbenyttelse af alle andre brugere i dette forum; - og det ser jeg ikke personligt som noget problem, men andre kunne jo, jævnfør de debatter, der nogen gange er om copyright.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lars J. Helbo

Diskussionen om online kontra offline programmer er i sandhed interessant. Men det bør nok mere handle om principper og mindre om markedsandele. Jeg kan fint se fordelene ved at onlineprogram; men jeg er ikke selv klar til det.

Fordelene er selvfølgelig:

1. Adgang fra enhver computer med Internet. (Er efter min mening overvurderet, fordi jeg som regel alligevel sidder hjemme og ellers medbringer min laptop).
2. Ingen datatab, hvis egen computer går i stykker. (Jeg har dog altid backup på flere computere).
3. Muligheden for at dele og samarbejde med andre. (Er efter min mening overvurderet, fordi man oftest kun samarbejder om enkelte grene eller områder af famillien).

Men overfor det står:

1. Set over en længere årrække er onlineprogrammer ofte voldsomt meget dyrere, og omkostningerne er uforudsigelige.
2. Hvis programmet tilhører en privat udbyder, kan denne pludselig blive opkøbt eller gå konkurs.

Jeg har ind imellem haft perioder på adskillige måneder, hvor jeg ikke rørte min slægtsforskning. Med et onlineprogram kunne jeg risikere, at jeg efter sådan en periode har mistet alt, fordi firmaet ikke længere findes.

At andre muligvis kopierer mine fejl, er derimod deres problem. Det kan jeg ikke hidse mig op over

Anne Marie Holck

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 01 Apr 2014 - 12:09
Diskussionen om online kontra offline programmer er i sandhed interessant. Men det bør nok mere handle om principper og mindre om markedsandele. Jeg kan fint se fordelene ved at onlineprogram; men jeg er ikke selv klar til det.

Fordelene er selvfølgelig:

1. Adgang fra enhver computer med Internet. (Er efter min mening overvurderet, fordi jeg som regel alligevel sidder hjemme og ellers medbringer min laptop).
2. Ingen datatab, hvis egen computer går i stykker. (Jeg har dog altid backup på flere computere).
3. Muligheden for at dele og samarbejde med andre. (Er efter min mening overvurderet, fordi man oftest kun samarbejder om enkelte grene eller områder af famillien).

Men overfor det står:

1. Set over en længere årrække er onlineprogrammer ofte voldsomt meget dyrere, og omkostningerne er uforudsigelige.
2. Hvis programmet tilhører en privat udbyder, kan denne pludselig blive opkøbt eller gå konkurs.

Jeg har ind imellem haft perioder på adskillige måneder, hvor jeg ikke rørte min slægtsforskning. Med et onlineprogram kunne jeg risikere, at jeg efter sådan en periode har mistet alt, fordi firmaet ikke længere findes.

At andre muligvis kopierer mine fejl, er derimod deres problem. Det kan jeg ikke hidse mig op over

Jeg er 100% enig, Lars Helbo!

Jørgen Sørensen

Hej

Nu er problematikken om datatab ved online-programmer jo afhængig af om hvor ens data ligger: Hos et multinationalt selskab, på et købt domæne på eget web-hotel eller på ens egen server.

Så svaret er ikke så entydigt.

Jørgen

Stegemüller

Jeg er også fuldstændig enig.

Selv har jeg valgt løsningen med Legacy på egen PC og så et TNG-site på nettet, så dele af mine data kan findes af andre med Google. Jeg deler ikke mine noter og historier, da jeg har oplevet at blive høstet, og det gider jeg ikke. Hvis folk retter henvendelse til mig, deler jeg gerne noterne.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata