Jeg er rystet over DIS

Startet af Jette Olsen, 29 Mar 2014 - 14:29

Forrige emne - Næste emne

Jette Olsen

Undskyld mig, men jeg er sku rystet over at DIS flytter et emnet DFS oprettet af en Bruger, og svaret af flere bruger til foreningsforhold så brugerne ikke kan se svar på deres spørgsmål.

Havde fornemmelsen af at forståelsen var ved at fremmes i tråden, er det, det DIS ikke syntes var i orden?

Mener så absolut at flytning af tråden kræver en god forklaring i alt offentlighed.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Kaj Arne Jørgensen

Hej Jette, jeg blev også "overrasket", men har valgt at slå koldt vand i blodet,
idet "Global moderator" tager en tænkepause.   
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Lars J. Helbo

Rolig nu - der var vist sagt, hvad der behøver at siges  ;)

Martin Henriksen

Et indlæg oprettet af en bruger om hvad DIS bør gøre, er vel strengt taget
Et foreningsanliggende.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Jørgen Sørensen

Hej

Er det "officielle" DIS ved at "male sig op i et hjørne" ?

Mener bare, at "DIS" betyder jo som bekendt "Databehandling i Slægtsforskning"... og så orker man ikke tage en DISKUSSION, der sandsynligvis kun kan FORBEDRE databehandling i slægtsforskning...

Underlig "vi ved bedre"-holdning...

Hilsen
Jørgen

Margit Kildevang Kristensen

Nu kan man jo godt have en mening om, hvad DIS bør gøre selv om man ikke er medlem.
Det kunne jo være, at jeg fik lyst til at melde mig ind, hvis tråden havde haft et andet resultat.
Nu klarer jeg mig som så mange andre uden at være medlem.

Ruby

Når en tråd er oprettet i det offentlige for Slægt og Datas BRUGERE - og altså ikke MEDLEMMER - så er det fuldstændig urimeligt, at den senere af moderator blot flyttes til et lukket område for medlemmer. Især når tråden faktisk er aktiv og der udveksles informationer i relation til emnet mellem de aktive brugere (medlemmer og ikke-medlemmer) i tråden.

Typisk? Ja meget. Men også meget meget trist...



Christian Konstmann Autzen

Nu gik tråden jo på, om foreningen DIS-Danmark på sin hjemmeside skulle henvise til en anden hjemmeside - og her så Danish Family Search.

Mig bekendt, så findes der ikke en egentlig politik i DIS-Danmark for, hvad man bør/skal henvise til af andre hjemmesider. - Men det står jo ethvert medlem af DIS-Danmark frit at stille forslag til en kommende generalforsamling om, hvad man bør/skal henvise til af hjemmesider.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ruby

#8
Enig Christian: Der er ting, som det ikke tilkommer ikke-medlemmerne at bestemme. Men der var jo blot tale om en forundret forespørgsel med kommentarer bl.a. fra ikke-medlemmer. Dertil kommer, at linksiden jo er stillet til rådighed også for ikke-medlemmer, ligesom bl.a. dette forum. Derfor er det jo helt naturligt, at spørgsmål eller kommentarer fra ikke-medlemmer vedr. de offentligt tilgængelige sider stilles i det offentligt tilgængelige forum - og ikke under "Foreningsforhold", som kun er for medlemmer. I øvrigt omhandlede størstedelen af tråden ikke foreningsforhold, men Danish Family Search.


I øvrigt er det temmeligt meget på kanten at "stjæle" (fjerne) kommentarer, der er lagt i et offentligt tilgængeligt forum og "gemme" dem i et lukket forum, hvor selv ophavsmændene til visse af kommentarerne ikke har adgang. Jeg har fx. ikke lagt mine kommentarer i denne tråd i et lukket forum med begrænset adgang, og jeg vil gerne selv bestemme, hvor mine kommentarer kan læses og diskuteres, ligesom jeg ikke kunne drømme om at lægge dem - eller få dem lagt -  et sted, hvortil jeg ikke selv har adgang - eller fx. adgang til at se, om moderator skulle have ændret mine kommentarer, så mit navn pludselig står på noget, som fx. er taget ud af kontext eller er redigeret af andre uden mit vidende og uden min accept. Det er ganske urimeligt.


Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Tak for din kommentar, - men var du ikke medlem af DIS-Danmark på et tidspunkt ?

Hvis du var blevet i foreningen, så kunne du jo ikke blot se alt, men også være med til at bestemme, f.eks. på generalforsamlinger.

I starten af min slægtsforskerkariere var jeg vist også lidt kritisk i nogle indlæg på denne hjemmeside; - jeg meldte mig så ind i foreningen, og har ikke fortrudt det. I 2013 og her i starten af 2014 har vi diskuteret forslag til nye vedtægter, og jeg har da vist været meget aktiv her. - Det er så den måde jeg prøver at påvirke i foreningen, og det kan andre jo også gøre  :)

PS: Nu er min dag ved pc'eren da vist forbi

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ruby

Jo Christian, men jeg meldte mig ud - var et MEGET skuffet medlem, der fuldstændig havde mistet tilliden til bestyrelsens gode hensigter. Dette har desværre ikke ændret sig. Desværre er det - af forskellige årsager - ikke muligt for mig at gå ind i arbejdet med at ændre vedtægter, deltage i generalforsamlinger osv., så hvis jeg skal være medlem af foreningen, er der nødt til at være en bestyrelse, som jeg har tillid til.

Ruby

#11
Hov Christian, jeg glemte at svare på noget af det, du skrev. Jeg har ikke noget behov for at kunne se de lukkede fora. Jeg accepterer fuldt ud, at der er fora, som kun er for medlemmerne. Det er fair nok! Men det er ikke fair eller - vil jeg mene - i hverken medlemmers eller ikke-medlemmers interesse at overføre en tråd med indlæg bl.a. fra ikke-medlemmer fra det åbne til det lukkede forum.  Og hvad er egentlig begrundelsen for at gøre det? Tråden omhandlede jo ikke foreningsforhold, men en side med links, som er tilgængelig for alle....

Marianne Nicolaysen

Citat fra: Martin Henriksen [279] Dato 29 Mar 2014 - 15:10
Et indlæg oprettet af en bruger om hvad DIS bør gøre, er vel strengt taget
Et foreningsanliggende.


Det kan vi sagten blive enige om, men DIS havde adskillige dage til at flytte emnet, inden Lars igen bestemte sig for at genoplive tråden.

Således kan medlemmer nu fortsætte tråden med flere usandheder og misinformation uden vi har en chance for at forsvare os.

At DIS udøver den form for census er uklædeligt og kan umuligt være formålet med foreningen.
Vedtægterne siger bla
- at medvirke til at gøre kilder tilgængelige i elektronisk form
- at samarbejde nationalt og internationalt med andre foreninger med beslægtede formål
- at udbrede kendskabet til IT i slægts-, personal- og lokalhistorie

Lad nu være med at fordumme jeres medlemmer, giv dem information om hvad der er af muligheder, og lad dem så selv vælge hvad de ønsker at bruge.


Margit Kildevang Kristensen

Helle Ruby du har en pointe - jeg har ikke bedt om at være "ophavsdamen" til en tråd i et lukket forum.  Gad vide, hvordan jeg får det slettet igen. Det føles meget ubehageligt ikke at vide, hvad der evt foregår.

CitatI øvrigt er det temmeligt meget på kanten at "stjæle" (fjerne) kommentarer, der er lagt i et offentligt tilgængeligt forum og "gemme" dem i et lukket forum, hvor selv ophavsmændene til visse af kommentarerne ikke har adgang. Jeg har fx. ikke lagt mine kommentarer i denne tråd i et lukket forum med begrænset adgang, og jeg vil gerne selv bestemme, hvor mine kommentarer kan læses og diskuteres, ligesom jeg ikke kunne drømme om at lægge dem - eller få dem lagt -  et sted, hvortil jeg ikke selv har adgang - eller fx. adgang til at se, om moderator skulle have ændret mine kommentarer, så mit navn pludselig står på noget, som fx. er taget ud af kontext eller er redigeret af andre uden mit vidende og uden min accept. Det er ganske urimeligt.

Men jeg kan se, at DIS snart har generalforsamling, man kan da håbe, at der er medlemmer som bringer denne sag op. Jeg kan ikke tro andet end, at hovedparten af medlemmerne finder det pinligt.
mvh Margit Kildevang Kristensen

Claus Nissen

Hej Margit

Jeg er personligt ikke rystet over DIS men er lidt rystet over at brugere der benytter DIS forum vil fortælle DIS hvad de skal gøre og ikke skal gøre.


Hvis man vil have indflydelse må man melde sig ind i foreningen, betale sit kontigent og så på generalforsamlingen sige sin mening og så se om der er flertal for synspunktet.

Det er hvad jeg kalder demokrati.

mvh

Claus



Michael Hedeman

Ægte demokrati er når flertallet kan rumme og tage hånd om mindretallet på en konstruktiv måde.

Beklager jeg kan og vil ikke være medlem af en forening hvor 51% opfører sig som et diktatur over for mindretallet på 49%

Desuden er det også nok for farligt at deltage på generalforsamling, sidste år skulle politiet jo være til stede for at skabe ro ;)

Venligst
Michael Hedeman
http://www.danskeaner.dk/

Tine Susanne Olsen

hvad er det for noget vrøvl michael Hedemand?? jeg var selv med til den generalforsamling jeg så intet politi og generalforsamlingen foregik i ro og fred .
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Michael Hedeman


Margit Kildevang Kristensen

nu kan jeg jo ikke præcis huske, hvordan jeg formulerede mig (og chekke det kan jeg ikke) men jeg udtrykte bare min undren over, at de DIS ikke gør mere ud af formidlingen af de muligheder, der findes på nettet for slægtsforskning fx hos DFS, det må da være i medlemmernes interesse.

Men jeg har indtryk af, at tråden blev flyttet, fordi den af nogle personer blev kørt helt ud på et sidespor - den handlede ikke om DIS tilsidst.

En forening, der behandler potentielle medlemmer, som vi har set de sidste dage og som  ikke viser interesse for at formidle slægtsforskning bedre har jeg ingen interesse i at være medlem af. Jeg kan godt finde ud af at formidle min viden til interesserede uden en forening i ryggen.

ps. den største slægtsforskningsgruppe på facebook  har rundet 7000 medlemmer, det har DIS vist også, men jeg vil antage, at mange aktive slægtsforskere på facebook ikke er med i DIS. Tænker DIS aldrig over fremtiden, og hvordan man skaffer nye medlemmer eller om en ny generation af slægtsforskere søger viden andre steder ?

mvh Margit Kildevang Kristensen

Michael Hedeman

Ups det var så kun et bestyrelse møde :-)  beklager og undskylder

Tine Susanne Olsen

Michael Hedemand  som jeg læser det er det fra et bestyrelsemøde og ikke en generalforsamling bestyrelsesmødet deltog jeg ikke i ,men har selvfølgelig hørt om
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Tine Susanne Olsen

når nu i er så  utilfredse hvorfor melder i jer så ikke ind og går ind i bestyrelsen i ved tilsyneladende godt hvordan det skal fungerer så på med vanten  se at komme i gang
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Michael Hedeman

Åhh Tine nu er der også andre ting i livet.

Måske at skrive et dirværk om de 13 år Dis-Danmark har valgt at se mig som en modstander fremfor medspiller på slægtsforskningsområdet.  ;)

Selv om jeg kunne få nok stemmer til at blive valgt ind, ville det nok kræve politibeskyttelse at deltage på bestyrelsesmøder  ;) set i forhold til den fortid Dis-Danmark og jeg har haft sammen.

Problemet ville jo være at jeg mener at foreningen skal kunne rumme alle, uden at være smagsdommer overfor medlemmerne, samt at man skal som talerør for slægtsforsker i Danmark være oppe på dupperne med hvad der rører sig i fremtidens slægtsforskning og muligheder.

Bare alene at flytte den ovennævnte debattråd er så langt ude, og viser igen at man ikke respekterer et mindretals holdninger. Det ville have været mere pasende, hvis man ikke magtede at rumme kritik, som forøvrigt var ved at udvikle sig konstruktivt, at man havde lukket tråden frem for at flytte.

Ved en flytning af tråd har ingen ikke medlemmer mulighed for at se hvad de bliver taget til indtægt for ved evt videre debat i lukket forum, og det er ganske enkelt usmageligt. En metode der ikke hører hjemme i et demokrati.

Nu vil jeg slutte i denne tråd med at henvise til noget mere interessant nemlig en brugerundersøgelse på hvilket slægtsprogram der er mest udbredt i Danmark
Allerede nu tegner der sig et billede af at online slægtsprogrammer er populære, hvilket Dis-Danmark har lukket øjnene for. Så meget at de nægter at omtale dem på deres program side. Hvilket igen viser manglende evner i Dis-Danmark til at følge med tiden og de strømninger der er i samfundet omkring dem.

se dette opslag
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,77634.0.html


Venligst
Michael Hedeman
http://www.danskeaner.dk



Tine Susanne Olsen

#23
ejj michael sikke en dårlig undskyldning
:o
nu skriver du medlemmer det er man kun hvis man betaler ellers er man brugere  ::)
angående det med politibeskyttelse hvorfor tror du det  ? ved du hvad der skete på det møde og hvorfor?? der har været ro på det sidste år !!!!!!!!!!!!1
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Jørgen Sørensen

Hej

Ja, jeg slutter også her.

DIS er åbenbart ikke interesseret i ikke-medlemmer; og med den her friske "sag" i tankerne, har jeg heller ikke lyst at blive medlem af en (åbenbart) "vi alene vide"-forening. Der er så mange andre muligheder i dag for at dyrke interessen og få oplysninger og hjælp.

Jørgen

Bente Frilund Gjørup

#25
Til Michael Hedemand: Det er ikke 51 % men kun ca. 150-200 mennesker, nemlig dem der har mulighed for at være fysisk tilstede ved generalforsamlinger mv. (samt nogle som kender og har tillid til nogle af de 150-200 mennesker som man så kan udstyre med en fuldmagt.) Jeg tror oprigtig talt at langt de fleste medlemmer er fløjtende ligeglade med hvem eller hvad der styrer, bare de kan finde deres forfædre på en nem og overskuelig måde.


Jeg har opgivet at være medlem af foreningen pt. Den sidste dråbe var da jeg igen havde vrøvl med at få lov til at betale og "foreningen" endnu engang ikke kunne finde ud af at trække min betaling over betalingsservice (for 3 år i træk) Jeg fik retfærdigvis at vide jeg bare kunne indbetale og så stadig (nådigt) få lov til at være medlem af foreningen, men nej tak, Jeg lægger mine penge et andet sted for nuværende.

Derfor kære Tina Susanne Olsen og Claus Nissen er jeg bruger efter over 11 års medlemskab.

Jeg havde mest lyst til at melde mig helt ud af foreningen og er ret rystet over at læse på Facebook at man ikke kan slette sit medlemskab men kun blive inaktiv!(og dermed bidrage til at holde medlemstallet kunstigt oppe?)

Så derfor mener jeg, at har man et "tvunget" brugermedlemskab til en hobbyforening, ja så har man også rettigheder til at ytre sig uden at ens indlæg bliver gjort usynlige for en selv.

Til diverse moderatorer: Normalt sletter man kun tråde hvis de er kørt helt af sporet og der er regulær personhetz eller angreb af racistisk eller religiøs karakter. Man kan henstille til at der oprettes en ny tråd eller flytte indlæg til andre tråde men dette med at alle småkritiske tråde bliver lukket er ikke et demokrati værdigt. Som regel dør de fleste tråde ud af sig selv og der er mange fora hvor man efter et passende stykke tid (14 dage f.eks.) kan lukke en tråd med henvisning til at nu er der ikke mere nyt under solen hvad dette emne angår.


med venlig hilsen

Bente







Michael Hedeman

Tine læs venligst indlæg igen  jeg skriver "Ved en flytning af tråd har ingen ikke medlemmer mulighed for at se hvad de bliver taget til indtægt for ved evt videre debat i lukket forum,"

Kan godt se at "ikke medlemmer" kan forvirrer men hvis du erstatter med bruger så er det samme betydning som jeg ønsker at tilkendegive.

Ang politi, så nej jeg var der ikke. Men alene det at denne nødvendighed skal bruges er tankevækkende når man samtidig har i mente tidligere problemstillinger med uro og hvad der tangerede til kup i forbindelse med skift til ny hjemmeside og udbyder.
At bruge 500.000kr årligt på en hjemmeside virker også en tand for dyrt for mig, men på den anden side medlemmernes penge skal jo bruges til noget.

Og vil da ønske alle en rigtig god generalforsamling i sus og dus med brixtofte vine for efter budget er der i år afsat 250.000kr tidligere år "kun" 50.000 kr

Der svares kun i denne tråd såfrem det er direkte adresseret til hvad jeg tilligere har skrevet.

Venligst
Michael Hedeman
http://www.danskeaner.dk

Bent Mortensen

Ja men hvad sker der i DIS en tidligere aftale var at hjælpeprogrammer skulle være tilgængelig for alle er blevet brudt, da det kun medlemmer der har adgang, det gælder adgangen til  KipBrowser som jeg også er Disfadder på for at hjælpe, er også lukket for ikke medlemmer.
Derfor har jeg i dag bedt Webmaster om at fjerne mig som disfadder da jeg ikke længer ønsker at svarer på henvendelser fra kun medlemmer af DIS og bruge min tid og telefon på dem.
De sender ikke engang besked ud når de ændrer på aftaler, så da ikke medlemmer ikke kan finde KipBrowser vil de nok ikke blive ramt, for fromover vil alle mail angående gå i spam
Er det sådan at DIS arbejder
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Anne Mortensen

Er brugerne nu ikke tilstrækkeligt rystet  ;)

Hvordan kan man bruge en forening  som bruger og få hjælp af medlemmerne og alligevel være utilfreds ?

Er ikke på facebook -  men kan forstå der er en debat også der -  så et sted kan utilfredsheden få ord.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tine Susanne Olsen

#29
vi medlemmer skal vel også have en fordel ved at betale vores kontigent ??? ellers kunne vi jo være brugere alle sammen  og hvor var vi så ??
og skal vi så ikke gå i gang med vores hobby nemlig slægtsforskning i stedet for
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr