Kan soldaternummeret føre til oplysning om fødested???

Startet af Mona Rasmussen, 28 Mar 2014 - 09:49

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hejsa.

Jeg har fundet et navn på en barnefader til et bortadopteret barn. Han er på tidspunktet for fødslen indkaldt til marinen. Jeg har hans nummer.

Kan man ud fra det, finde ud af hvor han er født, og i så fald hvordan?????


Med venlig hilsen

Mona Rasmussen

Christian Konstmann Autzen

Næppe - idet disse numre givet var fortfølgende.

Du skriver så desværre ikke noget om, hvornår det er (året).

PS: Jeg husker stadig mit eget soldaternummer, selv om det nu er næsten 50 år siden.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mona Rasmussen

Hej Christian

Det er i 1924.

Jeg tænkte bare på, om der var en eller anden fortegnelse over soldater, og om man ad den vej kunne finde noget.

Det eneste jeg har er, og det er kun en fornemmelse, at han er fra Århusområdet, for der kommer moderen fra.

mvh Mona Rasmussen

Jørgen Green

Prøv at skrive det, som der står i forbindelse med, at han er udlagt som barnefar, så kan vi bedre hjælpe dig.

Hvis vi ved, at hvornår han er indkaldt, så kan du via stamrullen finde, hvor og hvornår han er født.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Mona Rasmussen

Hej Jørgen

Sagen står under familieretslige sager 1924 AJ journal 3140.

Der står han 21/7 - 1924 omtalt som maskinarbejder Niels Højgaard Nielsen, pt. marinesoldat nr.3687.

Jeg kan også se, at han er indlagt på marinehospitalet stue 23II.

Jeg kan desværre ikke tyde ret meget andet, og jeg har forsøgt med hjælp til tydning.


Med venlig hilsen

Mona Rasmussen

Jørgen Green

Hej Mona

På nedenstående hjemmeside kan du finde stamrullerne over lægdsrullemandskab i Marineministeriets arkiv. Da det oplyses, at han er marinesoldat, så må det være stamrullerne for lægdsrullemandskab, som han skal findes i. Der findes også stamruller for det hel- og halvbefarende mandskab, men den gruppe er han ikke omfattet af.

Du skal bestille stamrullerne både for 1923 og 1924 for at være sikker på at få den, hvor han er indskrevet. Han kan godt være blevet indskrevet i 1923 og haft fortsat tjeneste i 1924.

Stamrullerne indeholder ikke kun et register, men også stambladet for den pågældende, hvor du kan finde oplysninger om hvor og hvornår han er født samt andre oplysninger.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Mona Rasmussen

Hej Jørgen

Mange tak for hjælpen.

Det var dejligt, at få et svar, der viser, at han kan findes.

Jeg vil forsøge med hjælp til opslag, da det ikke er så tit, jeg er i nærheden af rigsarkivet. Og når jeg har noget konkret at gå efter, er det nok nemmere.


mvh

Mona Rasmussen