Ernst Frederik von Grambow begravelse i fam. Høegs gravsted i Sorø

Startet af Morten Nielsen, 28 Mar 2014 - 13:20

Forrige emne - Næste emne

Morten Nielsen

Iflg. KB, der ses hér, bliver Ernst Frederik von Grambow den 17. december 1756 begravet i "Just Høegs begravelse" i Sorø kirke. I bogen "Efterladte papirer fra den Reventlowske familiekreds", bind 9, side 384, benævnes gravstedet "Oberst Høegs Begravelse". Hvem er denne oberst Høeg, og hvorfor bliver Ernst Frederik von Grambow begravet i familien Høegs gravsted? Jeg har ikke kunnet finde en familierelation.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Lis Helleberg

Hej Morten,

Ernst Grambow kan jeg ikke hjælpe med, men din Just Høeg (Banner) har jeg fundet på denne side. Det passer med at han er begravet i Sorø. Der er militærfolk i familien, så mon ikke, dette er en ledetråd.

http://johnoglis.dk/genealogi/getperson.php?personID=I94094&tree=JM

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Lis Helleberg

Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Morten Nielsen

Hej Lis,

Tak for tippet, der desværre ikke bragte mig nærmere et svar. Just Høeg var ikke oberst, men hvornår mon den oberst, der nævnes i Reventlow-bogen, er fra: 1756, da Ernst Grambow blev begravet, eller 1922, da bogen udkom. Det kan være, at Hirsch's fortegnelse kan hjælpe.

Venlig hilsen

Morten

Lis Helleberg

Hej Morten,

Jeg kiggede lige i kirkebogen. Jeg er ingen haj til de gamle skrifter, men jeg tror, du har misforstået noget. Som jeg læser det, er det Ernst, der var oberst - IKKE Just.

Min teori er, at Ernst kan have haft en familiemæssig relation til mødrene side eller farmors side, så da han (måske kommet fra Tyskland eller Norge) dør, er det mest belejligt at bisætte ham i Høegs gravkapel.

Jeg er ikke helt sikker på, at man tog ejerskabet til gravkapeller inde i kirken så alvorligt, eftersom der var pladsmangel. Just Høeg har også overtaget stedet efter en anden.

I en beskrivelse på nettet om Sorø kirke står der bl.a.:
"I søndre korsarm ses munkenes dør, hvorigennem munkene kom ind i koret fra klostergården. En trappe fører op til en dør, som har ført ind til munkenes sovesal, herfra kunne munkene komme direkte ned til de natlige tidebønner. I søndre korsarm er der nedgang til to gravkældre, som oprindelig har været sakristi og bibliotek, gravkælderen mod øst er nu gravkapel for Ramel Sehested, gravkælderen mod vest er nu gravkapel for Just Høg."

Et andet sted står der, at det kun er Just og en af hans døtre, som ligger i kapellet.

Håber det hjalp lidt.




Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Morten Nielsen

Hej Lis,

Tak for dit svar. Jeg ved godt, Ernst Frederik var oberst, men den fuldstændige ordlyd i Reventlow-bogen er: "Ernst Frederik von Grambow begr. 17. Dec. 1756 i Oberst Høegs Begravelse i Sorø." Ernst Frederik kom sammen med tre brødre i slutningen af 1600-tallet fra Mecklenburg til Danmark, hvor de gjorde karriere i hæren; jeg er ved at kortlægge deres liv og efterkommere, og jeg kan ikke finde nogen familiære relationer mellem Høeg- og Grambow-familierne. Måske er det, som du er inde på, blot et spørgsmål om, at Ernst Frederik er blevet placeret, hvor der var plads. Jeg ved ikke, om kirken havde fuld dispositionsret over et familiegravsted, selv om man havde betalt for det. Men Høeg-gravstedet er jo tilsyneladende ikke sløjfet.

Venlig hilsen

Morten

Lis Helleberg

Hej Morten,

Jeg har set, at Jørgen Høeg (Banner) - så vidt vides Justs søn - var oberstløjtnant. Han skulle være blevet gift i Sorø, så vidt jeg husker, men hvorfor det ikke står nævnt, at han ligger i graven, har jeg ingen anelse om. Måske er han død andetsteds og det har været umuligt at fragte ham til Sorø. Måske boede han ikke i Sorø ved sin død.

Link til Jørgen Høeg: http://johnoglis.dk/genealogi/getperson.php?personID=I95606&tree=JM

Om Ernst har jeg fundet følgende:
"Ernst Friedrich Grambow 1713-30/11-1756. Oberst. Gift med Johanne de Windtz 10/7-1703-30/11-1783, datter af Kancelliråd Nicolaus til Sandagergård og Margrethe Cahrine Hoppe og steddatter af hans bror Hans Henrich. Hun blev prior for det Harboeske kloster."

Det er fundet på dette link:
http://www.fredericiashistorie.dk/html/author.html

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Morten Nielsen

Hej Lis,

Tak for dit svar. Jeg vil prøve at arbejde videre med Jørgen Høeg (Banner).

Venlig hilsen

Morten