Johann Friedrich Breyer og hustru Maria Jensdatter.

Startet af Camilla Junge, 27 Mar 2014 - 18:18

Forrige emne - Næste emne

Camilla Junge

Jeg søger mine 6xtipoldeforældre.
Jeg ved, at Johann var toldbetjent i København, de fik en søn, der senere slog sig ned i Sønderborg og hvis efterslægt levede i samme område.
Sønnen, Jens Johannsen Breyer, blev født i skt. Nikolaj i København d. 27/1 1750 (opslag 64) og viet i 1773 d. 5/11 i Sønderborg. (opslag 96)
Man kan ikke se vielser fra skt. Nikolaj sogn fra det tidspunkt, så jeg har ingen idé om, hvor jeg ellers skal lede.
Der står intet om, at Johann er død ved Jens' første vielse med Meyer (1773), derimod står der, at han er død ved sønnens anden vielse i oktober 1784 i Sønderborg (opslag 41), dog står der København ved begge vielser, hvorfor det må formodes, at han er død dér.
Jeg har ingen idé om, hvor Maria stammer fra.

Anna N Rasmussen

Hej Camilla,

Et bud fra FS - hvor indeksøren har tildelt ham patronymet Johansen:

Name
Johan Friderich Johansen
Christening Date: 18 Sep 1707
Christening Place:TAULOV, VEJLE, DENMARK
Father's Name: Johan Breier
Indexing Project (Batch) Number: C20153-1
System Origin: Denmark-ODM
GS Film number: 53685

Jeg kan ikke finde Johann Friedrich på Oeders-1771, så enten har han ikke været i Kbh på det tidspunkt, eller også er han allerede død da.

Vielser fra Skt Nikolaj (og københavnske vielser i det hele taget) kan søges i copulationsprotokollerne på Stadsarkivet (kbh rådhus). Kun brudgommens navn er nævnt. http://www.starbas.net/arkivserie.php?arkivserie_id=11741

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hov, jamen mon ikke vi har Johann og Maria viede her - slet ikke i Nikolaj men i Frue:

Name: Johan Friderich Breier
Spouse's Name: Maren Jensdr
Event Date: 19 Apr 1741
Event Place: Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Denmark

NB, jeg har ikke slået den efter på AO, hvor der jo kan være flere oplysninger end de indekserede.

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Camilla Junge

#3
Tusind tak for hjælpen, Anna!
Det er bestemt den rigtige vielse!
Resten vil jeg lige kigge på!