Det Holsteinske Cavallerie Regiment

Startet af Alexandra Redisch, 27 Mar 2014 - 16:45

Forrige emne - Næste emne

Alexandra Redisch

Hej hej,

Er der noen som vet om noen oversikt over soldater ol. i det Holsteinske Cavallerie Regiment? Min stamfar, Carl Friedrich Redisch, var feltskjærer i en eskvadron der som oppholdt seg i Assens, ca. 1773, og jeg leter etter mer informasjon om ham samt dette kavalleri.

Mvh Alexandra Redisch.

Carsten Friis Fischer


Jørgen Green

Hej Alexandra
Her har du en oversigt over regimentets forskellige navne fra 1700 - 1842.

1816    1842    Holstenske Lansenerregiment
1772    1816    Holstenske Regiment Rytteri
1767    1772    Holstenske Dragonregiment
1763    1767    Holstenske Kyrasserregiment
1748    1763    Holstenske Rytterregiment
1731    1748    Neubergs Kyrasserregiment
1717    1731    Schubarts Kyrasserregiment
1705    1717    Württembergske Kyrasserregiment
1700    1705    Ahlefeldts Kyrasserregiment

Holstenske Rytterregiment opholdt sig i Holsten fra 1758 - 1763. I 1763 blev det flyttet til Fyn med 3 eskadroner i Odense, 1 eskadron i Assens og 1 eskadron i Middelfart. I 1772 flyttede det til Haderslev og Kolding, hvor det blev stående til 1803, hvor det flyttede til Holsten.

Carl Friederich Redisch findes ikke i det kartotek over feltskærere, som findes i Forsvarets Arkiv. Han findes heller indført i de opslagsværker om hærens officerer, hvor nogle feltskærere også er indført.

Måske kan man finde oplysninger om ham i nogle af de stambøger og til- og afgangslister, som findes i regimentets arkiver.

Dem, som kom tættest på navnet Redisch var disse:

Jacob Rettig, som 23. november 1626 får bestalling som fortifikationskommissær (en person som holder opsyn med de militære fæstninger) for den danske og nederslesvigske hær med 30 rdl. månedlig traktament. Hans navn skrives Rettich.

Jacob Rettig, løjtnant i 5. sjællandske nationale bataljon 4/3 1773. Dimitteret (afskediget) 1. juli 1774, da bataljonen indlemmes i kronprons Frederik's regiment. Skriver sit navn Rettig.

Johan August Rettig
Feltskær i Sjælland-Lollanske-Falsterske Nationale Dragonregiment 25/4 1718.
Regimentsfeltskær i 5. jyske Nationale Rytterregiment 28/11 1731. Regimentet skifter fra 1748 navn til 3. Jyske Nationale Rytterregiment. Har Garnison i Fredericia fra 1741 til 9/6 1751, da eftermanden bliver ansat.
Gift med Ane Basse (suppl. til Danske Kancelli 1743). Skriver sit efternavn Rettig, Rättig, Röttig.




Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Jørgen Green

Jeg glemte at skrive, at der også skulle have været en feltskær Christian Reedisch  i Skeen i Norge omkring 1777.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Inge Nissen

Nygårds sedler har en seddel på eskadronsfeltskær Redisch. Af denne fremgår, at hans kone begraves 15.8.1778. Oplysningen er fra Kolding Bys kirkebog, det passer jo fint med at regimentet flytter til (bl.a.) Kolding i 1772.

Venlig hilsen Inge

Jakob Ramlau

Der er nok en Sten at vende: Lægen Kristian Carøe har skrevet et 4-Bindsværk: "Den danske Lægestand 1479 -- 1900". Findes paa mange Arkiver, ellers via www.bibliotek.dk
Den medtager ogsaa Chirurger, desaarsag ogsaa Feltskærere.
Den er bygget lidt drilagtigt op -- man skal lige erkyndige sig om hvert Binds Indhold, før man kaster sig ud i over 400 Aars Læger.
Hæren ansatte Chirurger uden Examen (men altsaa haandværksmæssigt uddannet) som Compagni- og Esquadronschirurger. Men for at blive Bataillons- og Regimentschirurg skulde man tage sin Examen paa Akademiet i København. Jeg tør ikke give en Dato for denne Praxis.
End mindre erindrer jeg om Carøe kun har taget de examinerede med i sit Værk?
For Inge Nissen nævner ham jo explicit som Esquadronsfeltskær .