Hans Eilersen (Egerbjerg sogn)-far til Eiler Hansen "mordet i Hølkerup"

Startet af Peter Pedersen, 11 Dec 2015 - 00:30

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

hvor opholder Hans og familien sig i 1801 ?

Ved folketællingen fra 1787, hvor han fortsat er gift med Maren Sørensdatter ses han med familie i Abiløre by, Egebjerg sogn. Børnene Niels nu 14, Sidse 8 og den overlevende Eilert 4 bor fortsat hjemme.

Maren Sørensdatter dør i 1793 og efterfølgende gifter Hans sig med Bodild Pedersdatter i 1796. Sammen får de i 1797 Niels, 1799 Maren og 1802 Peder - samtlige børn er døbt i Egebjerg, så hvorfor ses ingen af dem i folketællingen fra 1801 ??? - (kender godt de efterfølgende børn).

Hans dør i 1819 og begraves fra Vig kirke - jeg har set skiftet efter ham.

Med håb om hjælp til afklaring og venlig hilsen
Peter Pedersen

ps - jeg har ikke læst beretningen endnu, men bestilt bogen på biblioteket. 
Peter Pedersen

Randi og Svend Sørensen

Hvis du ser i lægdsrullen 1801, så er sønnen Niels fra 1797 med fødested Abildøre opført som værende hjemme.

Du finder ikke nærmere forklaring i bogen 'Mordet i Hølkerup' på hvor Hans Eilersen opholder sig i 1801, men det er da ellers en drabelig fortælling. Jens Andersen, der var ofret, var en halvborder til min tip4-oldemor.
Medlemnr. 8981
Randi og Svend Erik Sørensen

Peter Pedersen

Hej Randi og Svend Erik,,,

Tak for oplysningen om Niels i LR.
Mit bud er, at Hans m familie har været på vej fra Egebjerg til Vig omkring tidspunktet for FT og derfor er "smuttet" gennem nettet.

Glæder mig til at læse bogen.
Hans havde tilsyneladende ikke den store succes med at døbe sine sønner i 1'ste ægteskab Eilert. Eilert fra bogen var den fjerde i rækken, de forudgående tre døde enten spæde eller som ganske unge.

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Min fine tese med, at Hans m familie i 1801 var på vej til Vig, holder ikke.
Jeg ved godt, at ungerne i starten af 1800 blev sendt tidligt ud at tjene, men hvis jeg antager, at sønnen Niels opholdt sig i hjemmet til han var 10 år, så siger LR, at han fortsat opholdt i Abiløre.

Niels rejser omkring 1811 til Højby sogn og senere til Asminderup, så på den baggrund syns jeg alt taler meget for, at folketælleren simpelthen har glemt den lille familie.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Christian Grøndberg

Hvad med disse tre sidstnævnte i netop Vig? Mon ikke i hvert fald Sidse og Eilert er fra børneflokken?


Holbaek, Ods, Vig, Rode Bye, -, 154, FT-1801, b8021

Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Niels Michelsen    58    Gift    Husbonde    Bonde og gaardbeboer    
Karen Nielsdatter    60    Gift    Hans kone       
Sidse Hansdatter    24    Ugift    Tienestefolk       
Eilert Hansen    15    Ugift    Tienestefolk       
Niels Hansen    4    Ugift    Deres dattersøn    

Peter Pedersen

Hej Christian,,,

Først en undskyldning for mit sene tilbagesvar.

Det lyder meget sandsynligt, at det er "mine" Sidse og Eiler, der er med i tællingen, så tak for info. 

Omkring Niels, som oplyses at være en dattersøn ? Jeg mener at Hans i 1'ste ægteskab udover Sidse fik to døtre, som begge er døde i 1801. Men aldersmæssigt passer han fint.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Christian Grøndberg

Mit bedste bud er, at familien er glemt i FT i Egebjerg Sogn. Mestendels grundet at de får døbt Peder (eller Per, som der står i KB) i 1802 i sognet, samt at de ikke ses i andre sogne. Hverken Hans, Bodild, (Niels) eller Maren synes at kunne findes i andre tællinger.

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Tja, det er Hans og Bodil de er de nok.

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Blot for lige at slutte ordenligt af, så sidder Hans Eilertsen jvf

Personalehistorisk tidsskrift - Jørgen Stage Larsen - Gårdfæstere og -ejere i Egebjerg sogn fra 1600 til omk. 2006

på gården Abildøre frem til 1797 og som jeg læser teksten sandsynligvis 1. august 1798, hvor den overtages af Niels Nielsen, ligesom det er Niels Nielsen, der flytter gården ud af landsbyfællesskabet.

Igen iflg samme artikel, så bliver Hans sandsynligvis boende i Abildøre som husmand, formentlig i den gamle gårds stuehus, indtil han i 1807 overtager en gård i Rode.

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen