My Heritage og kopieret slægtsmateriale

Startet af ulla elisa hansen, 26 Mar 2014 - 15:04

Forrige emne - Næste emne

ulla elisa hansen

My Heritage og  kopieret slægtsmateriale

Lige en oplysning til alle jer slægtsforsker hvis i tilsender slægtsforsknings materiale til lokal arkiverer få skrevet ind at materialet både digitalt og i fastform Klausuleret Må ikke kopieres, lægges på nettet eller videresendes som filer.

I kan være så uheldige at jeres materiale videre sendes fra arkiverne til udenforstående der igen ligger materialet  på my-heritage

Hvor jeg har hittet mine private slægtsoplysninger
Dette er hvad arkivet svare når du spørger om det er legalt

Hvordan modtagerne af denne viden vælger at bruge den, f. eks. på evt. problematisk vis at plagiere, afskrive uden henvisning eller lignende, har vi intet at gøre med og kan ikke tage ansvar for.

tankevækkende


mvh
ulla elisa
uelisa2@hotmail.com

ulla elisa hansen

glemte i farten disse ord fra arkivet
Om der i denne sag er sket en forkert eller problematisk brug af de oplysninger, som vi har videreformidlet, tager vi ikke stilling til.

Mogens Pagh

Hej Ulla Elisa.

Kan man så være sikker på, at en sådan påtegning bliver respekteret?
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

ulla elisa hansen


ulla elisa hansen


hvis i sender slægts materiale til lokal arkiver og  i ikke ønsker det videre sendes så få indført dette gælder  også billeder
både digitalt og i fastform på hylde Må ikke kopieres, lægges på nettet eller videresendes som filer.


På lokalhistorisk arkiv videreformidler vi den viden vi ligger inde med til brug for forskere, slægtsforskere og andre interessenter. 

Vi holder ikke nogen viden tilbage med mindre der er tale om klausuleret materiale. Hvordan modtagerne af denne viden vælger at bruge den, f. eks. på evt. problematisk vis at plagiere, afskrive uden henvisning eller lignende, har vi intet at gøre med og kan ikke tage ansvar for. Om der i denne sag er sket en forkert eller problematisk brug af de oplysninger, som vi har videreformidlet, tager vi ikke stilling til.

Desforuden er det kun fotografen der har ophavsretten til billedet.



mvh
ulla elisa

Steffen Andersen


Så fatter jeg da godt nok ikke formålet med at aflevere det. Man afleverer vel netop sit materiale for at andre kan få glæde af det.
Hvis dit materiale alligevel ikke må videreformidles, så burde du nok hellere grave et dybt hul, og deponere det i.

Og selvfølgelig kan det da aldrig være arkivernes ansvar, hvordan vi bruger de oplysninger, vi finder frem.
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Steffen Andersen [305] Dato 27 Mar 2014 - 13:53

Så fatter jeg da godt nok ikke formålet med at aflevere det. Man afleverer vel netop sit materiale for at andre kan få glæde af det.
Hvis dit materiale alligevel ikke må videreformidles, så burde du nok hellere grave et dybt hul, og deponere det i.

Og selvfølgelig kan det da aldrig være arkivernes ansvar, hvordan vi bruger de oplysninger, vi finder frem.

Helt enig. Hvis andre ikke må bruge materialet, hvorfor i alverden dog så aflevere det på et arkiv. Det samme gør sig jo gældende med det man offentliggør på en hjemmeside. Det er vel netop for at det kan blive til glæde og gavn for andre.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Lis B. Jensen

Hej

Jeg har såmænd også afleveret til arkiv med henblik på andre kan få glæde af materialet.
Der er dog nogle særlige noter bl.a. om min nærmeste familie der er udeladt af personlige årsager.

Hvis ikke man ønsker det skal kunne bruges lige med det samme kan man bede dem om at lægge klausul på f.eks. 10 år og specielt personfølsomme oplysninger.

Men forvent ikke arkivet pr automatik selv kigger efter hvis det ikke er nævnt ved afleveringen - det er jo netop derfor man har lavet en afleveringsaftale - hvor man kan nævne sådanne ting.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

ulla elisa hansen

Slægtsmaterialet jeg har sendt til et lokal arkiv må for min skyld gerne læses men ikke kopieres til useriøse slægtsforsker der ucensureret ligger slægtsmateriale på nettet uden at tjekke op på materialet

En seriøs slægtsforsker sortere i det modtagne slægtsmateriale og skriver med sine egne ord og kopiere ikke andres formuleringer

Mit materiale er fra en bog jeg har skrevet derudover bør en seriøs slægtsforsker vel tjekke om oplysningerne er rigtige.

Og ikke kun  kopiere materialet med mine formuleringer til sin egen hjemmeside på My-Heritage
mvh
ulla elisa



Steffen Andersen

Nu kan et arkiv jo ikke sortere mellem seriøse og ikke seriøse slægtsforskere.

Men når det er sagt, så vil en seriøs forsker jo angive sine kilder, det gør jeg da selv, uanset hvor oplysningerne kommer fra. Vi finder jo alle noget både på arkiver, fra slægtninge og mange andre steder.

Og til det Lis skriver, ja helt klart kan vi have oplysninger som ikke bør komme frem, ihvertfald i en årrække, her må man jo så overveje om det skal afleveres nu, eller senere.

Der desværre en del der kalder sig slægtsforskere, som mere går efter kvantitet fremfor kvalitet, det må vi så leve med, hvis vi offentliggøre vores forskning, det være sig på nettet eller anden vis.
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Anne Ravnskjær

Hej



Det, der genere mig, er ikke at min slægtsforskning bruges af andre. Men, at andre (læs: My Heritage) tager sig betaling for den viden, som er høstet på min hjemmeside og som jeg har brugt meget tid på at samle sammen. Parentes bemærket, så har jeg aldrig set en krone som kompensation fra My Heritage.

med venlig hilsen

Anne R


Ole Hingebjerg

Hej

Jeg står for at afleverer mine arkivalier til et lokalarkiv, og et af de store Landsarkiver. Jeg har en klausul på 20 år til offentliggørelse af mit materiale, det gælder både det skrevne og billederne.

Begrundelsen er: Noget af materialet er der stadig klausul på, som jeg har søgt adgang til, en anden grund kun jo være, at der personlig følsom oplysninger, som jeg ikke har lyst til at dele med offentligheden mens jeg er i live.

Så en lille bøn til jer der har tænkt på at grave hul til jeres arkivalier, få dem gravet op igen og få dem afleveret til de respektive arkiver, med de forbehold der passer jer.

Lige et godt råd, man skal aldrig lægge noget ud på internettet der ikke tåler dagens lys :)

Med venlig hilsen

Ole Hingebjerg       
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

ulla elisa hansen

Eftersom jeg ikke har offentlig gjort min slægtsforskning på nettet kun delt med forskellige lokalarkiver og andre slægtsforsker er det bittert at finde sin ane forskning kopieret fra et lokalt arkiv og  videre sendt til en person  hvorefter vedkommende uden skrupler har lagt det på my-heritage det er som alle ved mange års arbejder det her handler om

mine slægtsoplysninger er sendt til arkivet tilbage i 1998 og hvem tænkte dengang at der ud i fremtiden blev så mange tilgængelig slægtsforsknings medier på nettet.

mvh
ulla elisa