Mine oldeforældre fra Viborg

Startet af Nina Zerahn, 09 Feb 2014 - 17:05

Forrige emne - Næste emne

Nina Zerahn

Hvor blev Laust Jensen af har er født i Dollerup Viborg Amt  d. 2/9-1860 og hans kone Karna Andersdatter født 11/12-1866 i Langå. Mine spor slutter ved min farmor Ane Marie Jensens barnedåb hun er født d. 16/12-1889 i Langå. Håber der er nogle der kan hjælpe mig videre

Alice Oppenheim

Er det Langå som i

Langå   Langå   Gudme    Svendborg   
Langå   Langå   Middelsom    Viborg
eller:
Langå   Støvring   Støvring    Randers

?

Nina Zerahn

Citat fra: Alice Oppenheim [1882] Dato 09 Feb 2014 - 17:08
Er det Langå som i

Langå   Langå   Gudme    Svendborg   
Langå   Langå   Middelsom    Viborg
eller:
Langå   Støvring   Støvring    Randers

?
Hej Alice

Det er Langå Middelsom Viborg. Mine oldeforældre blev gift d. 30/11-1889 i Langå sogn Viborg Amt.

Alice Oppenheim


Nina Zerahn

Citat fra: Alice Oppenheim [1882] Dato 09 Feb 2014 - 17:34
Har du søgt dem i FT-1890?

Ja det har jeg men det er ligesom om efter dåben er de forsvundet ud i det blå, jeg har prøvet næsten alle de sogne der ligger i nabolaget om jeg evt. kunne finde dem der, men uden noget resultat

thorkild kanstrup jensen

FT 1890 opslag 55, familie nr. 15.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Alice Oppenheim

#6
Præcis! De findes i Langå ved FT-1890 på opslag 55.

Viborg, Langå, 1890
Husmand Laust Jensen, 29, Gift, Dollerup Sogn, Husfader, Arbejdsmand i Vellev (?)
Karen Andersen, 23, Gift, Sverrig? Husmoder i Langaa
Pigebarn uden navn, xxxx 89, Ugift, Langaa, Barn

— Men det er jo et par uger inden dåben. Men hvis Laust arbejder i Vellev, er de måske flyttet dertil?

— Andre end mig, der læser "Sverrig"? På hvilket opslag finder du Karnas dåb?

Alice Oppenheim

I 1895 får Laust & Karna en lille pige døbt i Vellev Kirke. Hun kaldes Gerda Nielsine ... hun er født på Østergård, så forældrene arbejder sikkert der...?

Vellev KB 1892-1905; opslag 66 nederst

Alice Oppenheim

Ved du, om din Farmor havde andre søskende?

Alice Oppenheim

#9
20 år efter ses din Farmors lillesøster, Gerda Nielsine, i København, inden hun tager til Randers i 1918:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1677320&searchname=polit_simple

— hvorefter hun er tilbage et par år efter:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1782595&searchname=polit_simple


PS: Lagde du mærke til (ved hendes dåb), at hun har meldt sig ud af Folkekirken lige efter sin 80 års fødselsdag i 1975? Der har den gamle kone siddet & gjort sit liv op, og så har hun taget et opgør — om ikke med VorHerre — så i hvert fald med Folkekirken. Og meldt sig ud :)

Alice Oppenheim

Nogen, der kan finde familien i en senere folketælling?

Lise Østerberg Bahr

#11
Hej


Mon ikke det kan være skolemesterslægten Ola Østerbergs slægt fra Sverige -(gift 3 gange - 19 børn) Malmøhus len - Ringkøbing (der ville have været til USA) kom via Tyskland/Sverige ?

Hvis det er, kan der være info via/det svenske Dis Forum evt. el. Natasha slægt websiden.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Nina Zerahn

Hej Lise

Hvordan kommer du frem til den slægt (Ola Østerberg) da min tipoldemor hed Karna Andersdatter og jeg tror der ved dåb i Vellev kirke af en datter Gerda i år 1895 står som fadder ( en Morfar??)  som skulle være arbejdsmand og hedde Søren Nielsen.

Ved min farmor Ane Maries dåb i Langå kirke 1889 stod der at forældrene havde midlertidlig ophold på Østergård.

Det med Sverige passer meget godt for jeg har altid fået af vide at der var en på min farmors side der skulle komme fra Sverige.

Tak for hjælpen

Vh. Nina
   

Alice Oppenheim

Hej Nina,

Nu har jeg i flere indlæg skrevet spørgsmål til dig, som kan lede dig (og andre) på sporet. Kan du ikke svare på nogle af dem? Fx:

1: hans kone Karna Andersdatter født 11/12-1866 i Langå  — hvilket opslag?

2: Ved du, om din Farmor havde andre søskende (end Gerda)?

— Jeg kunne desuden godt tænke mig at vide,

3: hvor & hvornår din Far er født? (det kan fortælle noget om din Farmor)

 

Nina Zerahn

Hej Alice

Jeg har fundet ud af Karnas alder ved deres vielse 30/11-1889 i Langå kirke, Middelson,Viborg Amt på opslag 67 nr. 2 fra oven, der står hun er 22 år og er født 11/12-1866 i Langå.

Min far er født d. 31/10-1910 i St. Møllegade 8 i Randers

Min farmor er født d. 13/12-1889 og døbt i Langå kirke d. 23 februar 1890 og der står Karna Andersdatter 23 år af Vellev sogn.

Jeg har ikke kunne finde andre søskende end min farmor og så Gerda som du har fundet til mig som er født 10/8-1895 Vellev sogn.

Min oldefar Laust Jensen er født i Dollerup sogn d. 2/9-1860 og døbt i Langå kirke d. 7/10-1860, han havde 3 søskende   (Søren Jensen født 18/10-1844 i Svostrup sogn, Hids)

Jensine født i Grønbæk sogn d. 21/10-1847  -  Ane Mette Kirstine født i Dollerup sogn d.9/5-1858

Tak for hjælpen Nina Zerahn

Alice Oppenheim

Jeg har fundet ud af Karnas alder ved deres vielse 30/11-1889 i Langå kirke, Middelson,Viborg Amt på opslag 67 nr. 2 fra oven, der står hun er 22 år og er født 11/12-1866 i Langå.

— nej, det står der ikke! Der står hendes fødselsdato, og at hun er af Langå — hvilket betyder, at hun — på det tidspunkt, hvor ægteskabet indgås — bor eller opholder sig i Langå. Hun er ikke nødvendigvis født der. FT-1890 siger, hun er født i Sverige.

Alice Oppenheim

#16
Min far er født d. 31/10-1910 i St. Møllegade 8 i Randers

— Jeg har kigget på dåben (Randers, Skt Mortens KB 1910-13; opslag 14).

— Din farmor er gift med Skomager Kristen Møller Kjeldsen. Blandt fadderne er L.Jensen og Hustru... af Randers. — det tolker jeg som "Laust & Karna". De bor altså i Randers i 1910!


— Kristen Møller Kjeldsen ses med familie i Randers ved FT-1911 på adressen Søren Møllersgade 8 opslag 87.

Se her: http://goo.gl/maps/PBFnB

Din Farmor er tilflyttet kommunen i 1907 fra Hammel.



tilføjet: Der er også en storebror i familien, født 1909 i "Vort Hjem" og "Emilies Minde" (håber det på en eller anden måde er samme sted!) Ham finder du i Skt Mortens KB 1907-10; opslag 92. Han er døbt Laurs Søren ... igen er fadderne Laust Jensen og Hustru :)

Alice Oppenheim

Du kan se din Farmors vielse i november 1908 i Skt Mortens KB 1908-12; Viede; opslag 16.

Der står, at hun bor Hobrovej i "Vort Hjem". En af forloverne, en Anton Emil Nielsen, bor samme sted.

Alice Oppenheim

Nå, Nina .....

Har du set mine sidste svar?

Nina Zerahn

Hej Alice

Jeg har ikke været ved tasterne de sidste par dage, men det er utrolig meget du har fundet ud af, det lader til at mine oldeforældre måske er flyttet permanent til Randers og at de lige pludselig optræder i 2 forskellig begivenheder den ene ved dåb 1910 måske sammen med Jens Sørensen og hustru så der er en mulighed for at jeg kan finde dem begge der.

Tusind tak v.h. Nina 

Nina Zerahn

Tak for den store hjælpsomhed med at finde mine oldeforældre Laust Jensen og Karna Andersdatter  de er flyttet til Randers 1909 og har boet der resten af deres liv.

Jeg har fundet Laust Jensen og Karna Andersdatter i FT 1930 Søren Møllersgade 6 i Randers altså lige nr. der er Laust 70 år og Karna 64 år. Det er det sidste jeg kan finde på Karna Andersdatter-

Jeg har fundet Laust død i 1943 hvor han er 83 år. Det er i KB 1940-1944 opslag 136 i Sct. Peders sogn Randers nr. 145 side 133.

Jeg tror der står fhv. arbejdsmand De gamles hjem og enkemand efter Karna Andersdatter med utydelig tekst ( sidst ??  Randers og jeg kan ikke læse hvad der står ) søn af husmand Jens Sørensen Truust og hustru Ane Marie Jensdatter.

Jeg har ledt efter Karna som død mellem FT 1930 og 1943 hvor Laust er død som enkemand, jeg har både ledt i Sct. Mortens sogn - Sct. Peders sogn og Centralsygehuset i Randers men kan ikke finde hende. Det kunne være sjovt at finde hende for at se hvem hendes forældre er. 

Venlig hilsen Nina

Randi Overgaard

#21
Se under Sct Mortens sogn 1941-1949, opslag 162:

Karna Jensen død 05-06-1943

Født i Landskrona, Sverige. Datter af tømrer Anders Klementsen & hustru Gertrud Nilsdatter.


Med venlig hilsen
Randi Overgaard

K. Thidemann

mvh K.Thidemann 9000

Nina Zerahn

Tak for oplysningerne vedr. min oldemor Karna Jensen født Andersdatter som jeg ikke har kunne finde og har ledt længe efter, det er dejligt at kunne afslutte det kapitel. Nu skal jeg prøve at finde ud af det Svenske system når jeg på et tidspunkt går videre med Karnas forældre.

Venlig hilsen Nina Zerahn

Nina Zerahn

Nu da jeg fået hjælp til at afslutte mine oldeforældre Laust Jensen og Karna Jensen har jeg et nyt problem som jeg har sloges med lige så længe. Det drejer sig om Laust forældre Jens Sørensen Truust fra Tvilum, Skanderborg og han kone Ane Marie Jensdatter fra Finderup

Jeg har dem bla. i FT 1860 fra DIS hvor der står at Jens er 45 år og Ane Marie er 40 år, det er sidste gang jeg kan finde dem i en FT. Jeg har fundet deres datters Jensines Jensens konfir. i 1862          KB 1848-1876 opslag 85 nr. 1  Dollerup,Nørlyng,Viborg. Det er sidste gang jeg har fundet noget på dem samlet

KB 1848-1873 opslag 145 nr. 18 neders på siden d.1/11-1864 er Ane Marie Jensdatter 43 år og gift  bortrejst uden sin mand, men der står ikke noget om Laust Jensen som på det tidspunkt må være 4 år, og siden har jeg ikke kunne finde noget hverken på Jens Sørensen eller Ane Marie Jensdatter.

Jeg kan ikke rigtig tyde hvad der står ved Ane Maries bortrejse andet end. Boet 11??? med sin mand Jens Sørensen Truust,  tror jeg nok men hvor er han???

Jens Sørensen er født i Tvilum, Gjern, Skanderborg KB 1814-1835 opslag 19 nr. 1 1820 hans forældre hed Søren Christensen og Else Andersdatter folk af Truust.

Det var en ordentlig smørre, men det var bare for at få så meget baggrund med som muligt og det har jeg set med Laust at en hjælpende hånd kan lede mig i den rigtige retning.

På forhånd tak Nina Zerahn

Nina Zerahn

Nu har jeg fået så god hjælp med at finde mine oldeforældr Laust jensen og Karna Andersdatter, har jeg et nyt problem som jeg sloges med. Det drejer sig om Laust forældre Jens Sørensen Truust og Ane Marie Jensdatter som blev gift i Finderup kirke 1843 nr. 4 KB 1813-1843 Finderup,Viborg
Laust Jensen blev født i Dollerup 1860 KB 1848-1876 opslag 17 nr. 4

Jeg har dem i FT 1860 i DIS Dollerup,Nørlyng,Viborg hvor Jens Sørensen er 45 år og Ane Marie er 40 år, det er sidste gang jeg kan finde dem i en FT.

Jeg har fundet deres datter Jensine Jensens konfir. i 1862 Dollerup,Nørlyng,Viborg KB 1848-1876 opslag 85 nr. 1, det er sidste gang jeg har noget på dem samlet.

KB 1848-1873 Dollerup,Viborg opslag 145 nr. 18 neders på siden d.1/11-1864 er Ane Marie Jensdatter 43 år og gift bortrejst uden sin mand, men der står ikke noget om Laust Jensen som på det tidspunkt må være 4 år, og siden har jeg ikke kunne finde noget hverken på Jens Sørensen og Ane Mari Jensdatter.

Jeg kan ikke rigtig tyde hvad det står ved Ane Maries bortrejse andet end Boet 11 ??? med sin mand jens Sørensen Truust tror jeg nok men hvor er han???

Jens Sørensen er født i Tvilum,Gjern,Skanderborg KB 1814-1835 opslag 19 nr. 1 1820 hans forældre hed Søren Christensen og Else Andersdatter folk af Truust.

På forhånd tak

Nina Zerahn 

Inger Toudal

Hej Nina

1/11-1864 rejser Ane Marie Jensdatter, 43, fra Dollerup til Viborg Landsogn.
Anmærkning: Boet 11 Aar i  Pastoratet med sin Mand Jens Sørensen Thruust.

Jeg finder dem igen i 1880:

Viborg, Lysgaard, Sjørslev, Sjørslev By og Sogn, Et Hus, 129, FT-1880, C8820
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jens Sørensen Trust    59    Gift    Husfader lever af sin Jordlod       Trust, Skanderborg A
Ane Marie Jensen    59    Gift    hans Kone       Finerup Sogn, Viborg Amt
Anders Ole Jensen    11    Ugift    deres Søn       Vindum Sogn, Viborg Amt

Anders Otto er født 27/11-1868 (Vindum, Middelsom, Viborg 1864-1875, opslag 16).

Laust Jensen hjemme i Elsborg ses konfirmeret 4/10-1874 i Vindum Kirke
(Vindum, Middelsom, Viborg 1861-1875, opslag 22).

Sandsynligvis kan du finde familien i folketællingen 1870 for Vindum eller Elsborg.
De er endnu ikke indtastet på ddd.dda.dk, men findes på AO.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Nina Zerahn

Hej Inger

Tusind tak for svaret på min søgen efter Jens Sørensen Truust, det er virkelig dejlig at få nye spor og oplysninger at gå videre med når man er kørt fast, denne side har virkelig været til stor hjælp for mig, med at finde frem til mine aner, først fik jeg hjælp til Laust Jensen og hans kone Karna Andersdatter og nu hans far Jens og mor Ane Marie.

Venlig hilsen Nina Zerahn

Nina Zerahn

Tak for hjælpen med at finde mine oldeforældre Laust Jensen og Karna Andersdatter som jeg fandt ud af flyttede til Randers i 1909 og døde samme sted i 1943 samt hjælp med at finde mine tipoldeforældre Jens Sørensen Truust og Ane Marie Jensdatter han døde 1895 i som Enkemand og fattiglem i Sjørslev,Viborg 75 år gammel. Det var jo en lidt trist skæbne men jeg fandt da ud af hvor han havnede henne. Der havde jeg aldrig selv søgt så det var en stor hjælp.

Venlig hilsen Nina Zerahn