Arkivering - filer- billeder- word- pdf

Startet af Bjarne Smedegaard, 23 Mar 2014 - 18:18

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Smedegaard

Hej

Jeg ved godt at det rigtige svar er find et godt slægtsforskningsprogram,
hvor det hele kan registreres, men..

Når man nu har fået samlet en masse forskelligt sammen som man gerne vil have styr på,
hvordan samler man det så bedst?

Hvis jeg gemmer billeder under dokumenter, kan de jo ikke åbnes, fordi word ikke genkender dem.

Er der noget problem i at lave en mappe på skrivebordet, hvor der både er:
billeder, word-filer, pdf og evt. andet, som er samlet i samme mappe?

eks. en mappe pr. person, med alt hvad man har om denne.

Er det en dårlig ide?

hvis ja, hvorfor?

mvh. Bjarne

Inger Buchard

Hvis jeg gemmer billeder under dokumenter, kan de jo ikke åbnes, fordi word ikke genkender dem.
Jeg gemmer billeder i underbiblioteker i 'Dokumenter'; pc'en finder selv det rigtige program at åbne billedfiler med - eller jeg højreklicker og vælger mit yndlingsprogram til at se billeder med

Er der noget problem i at lave en mappe på skrivebordet, hvor der både er:
billeder, word-filer, pdf og evt. andet, som er samlet i samme mappe?
eks. en mappe pr. person, med alt hvad man har om denne.


Det vil blive tungt at have så store datasamlinger liggende på skrivebordet. Men en genvej til undermapperne i dokumentmapperne kan være en god ide, så længe man arbejder med et bestemt stofområde. Derefter kan genvejen slettes og måske har du så stadig et overblik over, hvad dit skrivebord rummer ;)

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lis B. Jensen

Hej

Jeg har lavet en Mappe i roden der hedder slaegt (ae er et bevidst valg fra min side) - og her har jeg undermapper efter type f.eks Billeder, Dokumenter, PDF-filer osv.
Så kan man jo igen lave undermapper for hver person inde i disse
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bjarne Smedegaard

Tak til Inger Buchard og Lis B. Jensen

Jeg har Windows 7.

Billeder i "Biblioteket Billeder" vises som små billeder indtil man åbner dem.

Billeder i "Biblioteket Dokumenter" vises ikke som små billeder, men som ens ikon for alle billeder.

Hvis jeg laver et nyt bibliotek ved siden af dokumenter og billeder, så kan jeg ikke oprette en mappe der.

Jeg havde hørt fra en person at det ikke er godt med for meget på skrivebordet, men en anden foreslog mig det alligevel, for ikke at løbe ind i noget med skrivebeskyttelse.

Jeg er stadig lidt forvirret.

Jeg synes at det er lidt for rodet med både en mappe i dokumenter og en mappe i billeder, for hver ane.

Hvis ikke andre har gode ideer, så ender jeg nok med at samle det hele i en mappe under biblioteket "billeder"

Jeg ved ikke hvad "roden" er, men det svarer vel nok til et bibliotek i windows 7.

hilsen Bjarne

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Claus Nissen

Hej Bjarne og Lis

Jeg vil altid anbefale at man laver sine mapper enten under Billeder eller i dit tilfælde under dokumenter
Her kan du så under mappen slægt lave alle de undermapper du ønsker.

Du skal blot huske på at få lavet back-up af dine ting på en extern harddisk.
Det er altid vigtigt, ikke mindst med billeder, at man har dem liggende 2 steder, hvis noget går galt med teknikken.

Det er jo ærgerligt at miste data man har være mange år om at samle.

NB: når jeg IKKE ville lægge mappen i roden er fordi jeg altid tager back-up af mine biblioteker
men ikke af de andre ting som programmer m.v. der ligger direkte i C: eller Roden.

mvh

Claus

Bjarne Smedegaard

Tak til Claus Nissen

jeg tror jeg vil lave en mappe i biblioteket "Billeder", som hedder Slægtsforskning

Måske kalder jeg den "Anerne" så ligger den øverst. Det er så dejligt nemt.

I denne mappe vil jeg så lave en mappe på hver ane "Nielsen 203 Jens Arne"

I hver anes mappe vil jeg gemme både billeder, word-filer, pdf og alt som hører til denne ane.

en mappe pr. ane. Det tror jeg virker bedst for mig.

Med efternavnet først har jeg familien samlet. Bortset fra moder med ungpigenavn.

Hvis nogen synes at det er en dårlig ide, så vil jeg gerne vide hvorfor?

hilsen Bjarne



Ivar Kjærgaard

Det kan blive til rigtig mange mapper, hvor formentlig der kun vil være ganske lidt gemt i de fleste mapper - ikke fordi, det er noget teknisk problem, men det virker voldsomt i betragtning af den mængde dokumentation, de fleste ville kunne samle. For langt de fleste gælder jo, at man bliver født, konfirmeret, gift og dør - og så for mændenes vedkommende optaget i lægdsrullen.

Jeg har selv gjort det, at jeg som udgangspunkt har taget mine bedsteforældres fødesteder, det giver 4 undermapper under den, som du vil benævne Anerne. Argumentet for det er bl.a., at du jo ved, hvilken gren du undersøger lige for øjeblikket. Herunder kan du så - efter behov - dele yderligere op - f.eks. oldeforældrenes leve/fødesteder/slægtsnavn - , og i øvrigt benytte dig af, at man jo i dag kan skrive en hel roman som filnavn - jeg bruger selv anenummer, navn, dokumenttype (KB, FT eller hvad det nu måtte være), årstal og eventuel supplerende beskrivelse.

Ud over bedsteforældremapperne, har jeg en særskilt mappe med mine forældre og min bror og mig.

Jeg kører så yderligere med det princip, at man hører sammen med sine forældre til man bliver gift, altså min mor og far hører sammen med mine bedsteforældre indtil de blive gift.

Jeg tænker altid på en reol, når jeg strukturerer sådan noget, og så ser jeg for mig 512 mapper eller mere, hvoraf mange kun indeholder et enkelt eller ganske få stykker papir. Der foretrækker jeg 4 passende ringbind med skilleblade.

For billeders vedkommende har jeg brugt samme princip og benyttet mig af muligheden for i Windows Live Gallery at tagge billeder.

Det virker for mig, som tidligere IT-professionel gennem mange år, der har erfaret, at man også kan strukturere for stramt.



Bjarne Smedegaard

Tak til Ivar Kjærgaard

Dejligt med en masse gode råd.

Jeg vil følge dit råd og lave nogle familiemapper og kun undermapper på enkelt-aner i de tilfælde hvor der er meget stof. Jeg har et par stykker, som efterlader større spor.

Tilbage til mit udgangspunkt, hvis jeg kan få dig til at kommentere på dette:

Det med at tagge, er jeg ikke nået til, men

Ser du noget problem i at samle billedfiler, word, pdf og andet i samme mappe, gemt i en mappe under billeder?

Er det korrekt at computeren kører bedre, hvis der ikke er for meget på skrivebordet?
Mange siger dette. Derfor undrer det mig at en kollega, som også er, tidligere IT- et eller andet, har anbefalet mig at lægge det på skrivebordet.

Når man har brugt lang tid på at samle en masse materiale, så er det ærgerlig at erfare, at man bliver nød til at lave en større oprydning og omorganisering. Jeg vil helst undgå at skulle omorganisere flere gange.

mvh. Bjarne

Ivar Kjærgaard

Goddag igen Bjarne Smedegaard

Jeg ser ikke noget problem i, at du laver en struktur under Billeder, der indeholder alle dine bilag.

Med hensyn til skrivebordet, så er det en mappe som alle andre. Når en mappe åbnes, bliver alle elementer læst ind i hukommelsen, dvs. at hvis du har mange tunge billedfiler, så koster det tid især under opstart. En genvej fra skrivebordet til dine foretrukne mapper derimod, fylder intet i hukommelsen, jeg er tilbøjeligt til at tro, at det kunne være kollegaens mening.

God fornøjelse med arbejdet.

Bjarne Smedegaard

Jeg takker igen -

og går i gang med organiseringen.