Hjælp til forståelse af nogle kirkebogs fødsler

Startet af Maria Omel Hansen, 19 Mar 2014 - 19:20

Forrige emne - Næste emne

Maria Omel Hansen

Jeg ved godt det er meget jeg spørg om men håber nogle vil hjælpe mig med forståelsen af en eller flere af disse fødsel register, for der er godt nok en del anmærkning og noter dertil pga. moderen er tysker, hun er gift med en anden mand, faderen er ikke er registeret med det samme, de fleste af børene er kun navngivet mv.

Har skrevet det som jeg tror der står i hver:

kirkebog, københavn, elias sogn, 1908-1915, opslag 53, nr 50

6 juli 1910
(13/7 se fol? 97) Hvad betyder det?
Istedgade 35, 3tv
Charles Møller
Forladt hustru Amanda Dorthea Autzen (v. Borsum) 29 år. (Cigarmager Vilhelm Autzens forladte hustru) udl.? af _______ skrædder Charles Axel  Valdemar Møller
Anmærkning: ___ København, ifølge _____ af17/10 1910 har barnet ikke legalt fødehjem i København. Navngivet 7/3 1911.

--------------------------

kirkebog, københavn, anna sogn, 1912-1920, opslag 67, nr 84

26 september 1916
(f. 30/9 16 se Pag. 126) Hvad betyder det?
Bjelkes Alle 11B 3tv
Kaj (Autzen) Møller
Forladt hustru tobaksarbejderske Amanda Dorothea Autzen f. v. Borsum. ____ f. i Heide i Holsten. Borg. viet i København 15-februar-1930. 36 år. ____ barnets fader skrædder Charles Axel Valdemar Møller. Forældreærklæring af 11/11 1930? (14 år efter???)
Anmærkning: ______ dagen Bjelkes Alle 11B 3tv. Barnet har ikke noget legalt fødehjem i København kommune. B50 9-49?/1916

(hvad betyder de tal?) ____  udlægger som barnets far? skrædder Axel? Charles Vald. Møller Bjelkes Alle 11B 3tv. Navngivet? her 24/9 17?

--------------------------

Kirkebog, København, Trinitatis sogn, 1907-1913, opslag 146, nr 89

25 oktober 1913
Aabenraa 20, 1 o.g.
Max (von Borsum) Møller, navngivet den 21.12.14)
Forladt Amanda Dorothea Autzen f. v. Borsum + udlagt+ fader Skrædder Charles Axel Valdemar Møller 33 år Aabenraa 20, 1 o.g. + viede Rådhuset 15-2-1930 _____ af 6-10-30 (Bopæl: Bjelkes Alle 11B 3) ______ den 6 oktober 1930.
Anmærkning: ______ : Åbenrå 20, 1. Barnet har ikke fødehjem _______ i Københavns kommune (Mag ___ af 3 dec 1913) (Hvad er det?) + Barnefaderen ønskede at barnet skulde have hans efternavn ____ sig ved at afgøre? ___________.

-------------------------

kirkebog, københavn, anna sogn, 1920-1926, opslag 25, nr. 24

24 marts 1922
Bjelkes Alle 11B 3
Poul (Autzen) Møller
Forladt hustru Vikkelmagerske Amanda Dorothea Autzen f. v. Borsum f. 6/8 1880. Borg viet i København 15/2 1930 til barnets fader skrædder Charles Axel Valdemar Møller. Forældreerklæring af 11/11 1930
Anmærkning: _____ fødestedet ___ i Heide i Holsten. Barnet har ikke legalt fødehjem i København A50 3-49?/1922? ______ af

moderen 16/3 1923.

-------------------------

kirkebog københavn, anna sogn, 1912-1920, opslag 94, nr. 9

6 februar 1919 (hvad betyder alle de ekstra datoer mv.)
Bjelkes Alle 11B 3tv
Alfred Marius (Autzen) Møller
Forladt hustru Vikkelmagerske Amanda Dorothea Autzen f. v. Borsum. __ f. i Heide i Holsten 6/8 1880. Borg. viet i København 15/2 1930 til barnets fader skrædder Charles Axel Valdemar Møller. 38 år. Forældreærklæring af 11/11 1930.
Døbt: 5 oktober 1952, af pastor _____ i Rødovre kirke __________.
Anmærkning: _____ 28/2 1919 ______ fødestedet ____ paj. 66 ______ navngivet ?8/?? _______________________________________.

Barnet har ikke legalt fødehjem i Københavns kommune B50 2-49/ 1919 (hvad betyder de tal?)

-------------------------

Kirkebog, København, Rødovre sogn, 1949-1953, opslag 116

6. februar 1919
København Anna sogn
Alfred Marius Møller
Skrædder Charles Axel Valdemar Møller og hustru Amanda Dorothea Autzen f. v. Borsum, Padborgvej 10. borgl. ægtes. i kbh 15-2-1930
Døbt 5 oktober 1952, af Gamborg?? i kirken
Fadderne: Fru K??? Møller, Padborgvej 10. Fru Ellen Andersen V____landsvej 77 ____.
Anmærkning: Navneattest af 9/9-1952 fra Anna sogn.

Vil dette betyde at Charles og Amanda er i live på dette tidspunkt og bor Padborgvej 10 (har ikke fundet deres død endnu). Eller er det Alfreds adresse der står ved forældrene og fru Møller måske er Alfreds kone? Kan man blive gift før man er døbt eller?

-------------------------

På forhånd tak

MVH
Maria

Inger Toudal

#1
Hej Maria

kirkebog, københavn, elias sogn, 1908-1915, opslag 53, nr 50:

6 Juli 1910
(13/7 Se Fol 97 - en fødsel, der kronologisk skulle være indført her, men findes på folio 97 - opslag 102)
Istedgade 35, 3 tv.
Charles Møller
Forladt hustru Amanda Dorthea Autzen v. Borsum 29 Aar
(Cigarmager Vilhelm Autzens forladte Hustru).
Udl. Bf Ungkarl Skræder Charles Axel Valdemar Møller.
Anmærkning:
Tim. København, Ifølge Magistr. Skr.
af 17/10 1910 har Barnet
ikke legalt Fødehjem i København.
Navngivet 7/3 1911.

BF = Barnefader

Tim. = Timånedersdagen

Vedr. timånedersdagen og legalt fødehjem, se http://www.h58.dk/Fattigv/Fattiglov_1891.pdf § 16 - § 27

Cigarmager Vilhelm Autzen:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1520561&searchname=polit_adv

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Maria Omel Hansen

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 19 Mar 2014 - 20:09
(13/7 Se Fol 97 - en fødsel, der kronologisk skulle være indført her, men findes på folio 97 - opslag 102)

Hej Inger

Tusind tak for din hjælp. Har jeg forstået korrekt at denne fødsel der skulle være sket kronologisk ikke har noget med Amanda at gøre men det er et barn der skulle havde stået der men bare er tilføjet senere i kirkebogen?

MVH
Maria

Inger Toudal

Hej Maria

Ja, det er korrekt. Det er et barn, der er født 13/7-1910 i et andet sogn, men døbt i Elias.

Se også cigarmager Autzens registerblad, som jeg indsatte link til i mit indlæg foroven. Måske har du det allerede.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Maria Omel Hansen

#4
Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 19 Mar 2014 - 20:09

Cigarmager Vilhelm Autzen:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1520561&searchname=polit_adv

Venlig hilsen
Inger Toudal

Hej igen Inger

Har set politietsregisterblade med hr. Autzen, men der står han hedder Andreas til fornavn, i Amanda og Charles borgerlige vielse hedder han også Wilhelm Sophus Marius K. Autzen, så har bare været lidt usikker på om det er ham ved ikke hvor korrekte man var med navne dengang. Men han er fra Tyskland som Amanda og navnet sammensætningen er næsten for unik til at det næsten ikke kan være andre end ham og så er Andreas også cigarmager.

Men hvordan han kan være gift med en anden kone i mens han er gift med Amanda forstår jeg ikke?

Inger Toudal

#5
Hej igen Maria

Det, der står på registerbladene, er oplysninger, som personerne selv har givet. Selvom der står, at han er gift med Anna Fransine, kan det sagtens forholde sig således, at de kun har boet sammen.

Det samme er tilfældet med folketællingerne. Oplysningerne er dem personerne selv har givet - de er ikke blevet tjekket af myndighederne.

Af hr. Autzens mange fornavne kan det sagtens være Wilhelm, der var kaldenavnet.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Damm Sørensen

Hej,

En bemærkning til den borgerlige vielse.
Her står, at Wilhelm er død 31. december 1917. Da han er af tysk oprindelse, kan have været indkalt til tysk krigstjeneste under første verdenskrig og være en af de mange faldne fra den krig.

Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

Maria Omel Hansen

Hej John

Tusind tak for din bemærkning, havde ikke lige set det sammenhæng :)
Det eneste jeg synes var lidt mærkeligt er at han dør i 1917 og hun bliver enke, men bliver først gift med Charles i 1930. Hvor Amanda er 49 år og Charles er 53 år.

Min oldefar Adolf Møller, også en af deres sønner bliver gift 3 år efter dem. Det der er hele mysteriet for mig, som jeg prøver at løse er, at min oldefar ikke bor hjemme hos Amanda og Charles som barn, men det ser ud til de resterende børn gør og ved ikke hvordan jeg kan finde ud af hvor Adolf er kommet hen. :(

Adolfs fødsel: kirkebog, nørre sundby, 1910-1914 opslag 33
Adolfs dåb: Kirkebog, Skt Markus, 1911-1921,  opslag 69

Inger Toudal

#8
kirkebog københavn, anna sogn, 1912-1920, opslag 94, nr. 9:

6 Februar 1919 (de ekstra datoer har ikke noget med Alfred at gøre)
Bjelkes Alle 11 B 3 t.v
Alfred Marinus Autzen Møller
Forladt Hustru Vikkelmagerske Amanda Dorothea Autzen f. v. Borsum.
Md. [Moderen] f. i Heide i Holsten 6/8 1880.
Borg viet i København 15/2 1930 til
Barnets Fader Skrædder Charles Axel Valdemar Møller. 38 Aar.
Forældreerklæring af 11/11 1930.
Døbt: 5 oktober 1952, af pastor Gamborg i Rødovre Kirke med voksen daab.
Anmærkninger:
(Conf. 28/2 19 - kontraministerialbogen konfereret med hovedministerialbogen, se opslag 302.
Har ikke noget med Alfred at gøre.)
Timaanedersdagen Fødestedet
Conf. Pag. 66 No 84 [broderen Kaj på opslag 67]  Navngivet d 8/4 20
af den vordende Adoptivmoder
Fru Marie Dorthea Nielsen, f. Larsen
Skyttegade 28, 4
Barnet har ikke legalt Fødehjem i Københavns
Kommune B 50 2-49/1919 [= skrivelsens nr.?]


Kirkebog, København, Rødovre sogn, 1949-1953, opslag 116:

6. februar 1919
København Anna sogn
Alfred Marinus Møller
Skrædder Charles Axel Valdemar Møller og hustru Amanda Dorothea Autzen f. v. Borsum  
Padborgvej 10
Borgl. ægtef. i Kbhvn. 15/2-1930.
Døbt 5 oktober 1952, af Gamborg i kirken
Fadderne:
Fru Karna Møller, Padborgvej 10.
Fru Ellen Andersen, Vermlandsvej 77, Kbhvn.
Anmærkning:
Navneattest af 9/9-1952 fra Anna sogn.

Jeg vil tro, at Padborgvej 10 er forældrenes adresse i 1952, måske også Alfreds adresse?

Man kan godt blive gift uden at være døbt.

Det er værd at bide mærke i, at Amanda såvel i 1919 som i 1922 benævnes forladt Hustru, selvom hun på det tidspunkt vitterligt er enke, hvis hr. Autzens dødsdato da er korrekt noteret ved den borgerlige vielse.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,75699.0.html
- ifølge FT-1911 er det kun Amanda og sønnen Albert, der er tilflyttet fra Tyskland i 1907 (ligeledes hr. Autzen ifølge hans registerblad).
- ifølge FT-1921 er både Amanda og hr. Møller tilflyttet fra Tyskland i 1907.
- ved FT-1921 og FT-1925 er det oplyst, at Amanda er fraskilt (F).

Oplysningen om hr. Autzens død har åbenbart ladet vente på sig. Måske er det derfor, at Amanda og Charles først bliver gift i 1930?

Det ser ikke ud til, at Alfred bliver adopteret alligevel. Han ses jo sammen med familien ved FT-1925 og som fraværende ved FT-1930.

Adressen Vodroffsvej 2 ved Adolfs dåb 1917 er måske et vink om, at han voksede op hos plejeforældre på Frederiksberg? De to førstnævnte faddere bor på samme adresse, men forældrene boede jo på Bjelkes Allé både ved FT-1916 og FT-1921 ?? Også værd at lægge mærke til, at han i modsætning til sine brødre blev døbt som barn.

Ved FT-1916 ses en Adolf f. 18/4-1915. Er han det døde barn nævnt yderst til højre ved FT-1930? Ligeledes en Svend Aage f. 1913 - er det Max med forkert navn?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Maria Omel Hansen

Hej Inger

Tusind tak for alt din hjælp og tid du bruger på at hjælpe mig. Det er jeg virkelig taknemmelig for. :)
Synes nemlig godt nok det er lidt svært at finde rundt i hvad der skete den gang, men har kommet en del længere end da jeg først startede ud, så håber jeg finder svarende en dag. :)

Min mormor lever endnu, men så sidst sin far da hun var 2 år gammel og han døde i England under 2. verdens krig da hun var 6-7 år gammel og min mormor mødte aldrig sin farmor (Amanda) og farfar (Charles). De historier hun har fået fortalt er, at Adolf var i pleje hos en hestehandler og Amanda+Charles var i mod at Adolf giftede sig med min oldemor, derfor var de ikke med til deres bryllup og der står ukendt adresse på deres vielse. Og min oldemor holdte alt til sig selv og fortalte stort ikke noget om nogen til min mormor.

MVH
Maria

Inger Toudal

#10
Hej igen Maria

Kirkebog, København, Trinitatis sogn, 1907-1913, opslag 146, nr 89:

25 Oktober 1913
Aabenraa 20, 1 o.G.
Max von Borsum Møller
Navngivet d. 21.12.14
Forladt, Amanda Dorothea Autzen f. v. Borsum
+ udlagt Fader Skrædder Charles Axel Valdemar Møller
33 Aar. Aabenraa 20, 1 o.G.
+ Viede Raadhuset 15-2-1930
Paternitetserkl. af 6-10-30
(Bopæl: Bjælkes Alle 11 B, 3)
Navnerettelse den 6 Okt. 1930.
Anmærkninger:
10 Md Dagen: Åbenrå 20, 1
Barnet har ikke Fødehjem-
stedsret i Københavns Kommune
(Mag. Skr. af 3 Dec. 1913.)
+ Barnefaderen ønskede at Barnet
skulde have hans Efternavn; men
vægrede sig ved at afgive Paternitetser-
klæring.

De af parrets børn, der er navngivet Autzen, får vel deres efternavn rettet til Møller i forbindelse med forældreerklæringen af 11/11-1930. Børn født uden for ægteskab kan jo ikke få faderens efternavn, medmindre denne vedgår faderskabet.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Maria Omel Hansen

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 20 Mar 2014 - 13:13
- ifølge FT-1911 er det kun Amanda og sønnen Albert, der er tilflyttet fra Tyskland i 1907 (ligeledes hr. Autzen ifølge hans registerblad).
- ifølge FT-1921 er både Amanda og hr. Møller tilflyttet fra Tyskland i 1907.
- ved FT-1921 og FT-1925 er det oplyst, at Amanda er fraskilt (F).

Oplysningen om hr. Autzens død har åbenbart ladet vente på sig. Måske er det derfor, at Amanda og Charles først bliver gift i 1930?

Det ser ikke ud til, at Alfred bliver adopteret alligevel. Han ses jo sammen med familien ved FT-1925 og som fraværende ved FT-1930.

Adressen Vodroffsvej 2 ved Adolfs dåb 1917 er måske et vink om, at han voksede op hos plejeforældre på Frederiksberg? De to førstnævnte faddere bor på samme adresse, men forældrene boede jo på Bjelkes Allé både ved FT-1916 og FT-1921 ?? Også værd at lægge mærke til, at han i modsætning til sine brødre blev døbt som barn.

Ved FT-1916 ses en Adolf f. 18/4-1915. Er han det døde barn nævnt yderst til højre ved FT-1930? Ligeledes en Svend Aage f. 1913 - er det Max med forkert navn?

Venlig hilsen
Inger T.
Hej Inger

Hvad min mormor mindes at have hørt om Amanda og Charles så fandt de hinanden på Fyn, og Amanda måtte flygte fra sin adelig familie siges det i Tyskland, som flere gange prøvede at hente hende hjem fra Danmark. Charles skulle efter sigende også være rigtig glad for at drikke alkohol.

Har ikke helt kunne aflæse hvorfor Alfred er fraværende i FT1930, men i kirkebogen står der også noget med adoptivmor.

Adolf er født den 17/12 1911 så ved ikke hvorfor der er forkert dato og år på i FT1916 og han dør først i 1943 under 2. verdens krig, men hvad jeg har hørt fra min mormor skulle han være plejesøn hos en hestehandler, men det gør ham vel ikke død.

Tror det er Svend Aage der er det døde barn for har intet fundet om ham og har ikke kunne finde ham i kirkebøgerne endnu men måske det er Max da de er fra samme årstal og der måske er født endnu en Adolf Møller i 1915 som så er død?

Det der også er forvirrende er at der er to navne fra folketællingerne af (de tyske børn) der er kommet med til Danmark. En Albert Ernst Johannes Autzen Møller fra FT1921 og en Albert Peter Frederik Møller fra FT1911 og FT1916. De eller det barn har også fået Charles efternavn, så måske det er Charles barn/børn som hun så har født i Tyskland.

MVH
Maria