Efternavnet "Petersminde", Köbenhavn 1900-tallet

Startet af Annelise Christensen, 14 Okt 2010 - 19:40

Forrige emne - Næste emne

Annelise Christensen

Hej.

Mon nogen er stödt på efternavnet Petersminde i Köbenhavnsområdet i 1900-tallet.
Jeg har Jens Sören Andersen Petersminde og hustru Katrine Marie Joensen og deres börn:
Metty f. 13.1.1879
Georgine (har alt)
Ejnar f. 13.05.1883
Jenny f. 16.04.1885 og död 27.12.1931 gift med Harry Kluge - har ikke fundet vielsen
Harry Gunnar Frederik f. 20.7.1889
Paul Sigurd Gudmund Frederik f. 10.3.1893

Kender födestederne men er interesseret i evt. vielser (og börn)

Ejnar bliver borgerligt viet - har hans familie men mangler vielser for hans börn:

Karen Marie f. 6.1.1908
Gunnar f. 21.2.1910
Edmund Henrik f. 21.2.1912 (har ikke fundet födslen - kun dåben der sker i 1919)
Axel f. 1.6.1914                                              do
Harry f. 18.4.1917                                           do
Ejnar f. 6.2.1920                                             do
Else Margrethe f. 27.2.1921 i Frederiks sogn - borgerlig viet i 1951 iflg. kirkebogen ved födslen

Familien bor i Adelgade 96 og flytter efter fkt. 1925 til Schönbersgade på Frederiksberg.
Jeg kan ikke finde familien herefter.

med venlig hilsen
annelise christensen

Anne Mortensen

I hvilken kirkebog har du læst Petersminde ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Annelise Christensen

Hej Anne.

Jeg sad länge og tänkte på, hvordan jeg skulle formulere et indläg, få alt med og alligevel ikke for meget.

Problemet er med familien Petersminde, at de flytter meget. Den äldste generation holder sig mest til Christianshavn (Vor Frelser) og senere Sundby sogn.

De yngre findes i (udover en konfirmation i Holmen) Helligånd og Frederiks sogne.

Det det undrer mig en del er, at med så mange drenge i familien i to generationer findes der tilsyneladende ingen nulevende! Fundet en enkelt på Facebook - men han svarer ikke på min forespörgsel.

Den yngste, jeg har fundet er Else Margrethe Petersminde f. 1921 i Frederiks sogn, borgerlig viet i 1951 og som i 1986 tager sin mors slägtsnavn!! som er Petersen.

Jeg har lagt märke til, at du er ferm til at finde personer i foletällingerne, så jeg håber, du kan trylle lidt for mig. ;)

med venlig hilsen
annelise christensen

Anne Mortensen

Hej Annelise

Da jeg læste Petersminde i Københavnsområdet tænkte jeg på en gård i Store Magleby der hedder Petersminde, men da Søren er født i Helgenæs har han sikkert ikke noget med St. Magleby at gøre.
------------------------
Har du været på Pol. Reg. her er der flere af Sørens Børn
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politsearch&task=performSearch
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Annelise Christensen

Hej Anne.

Jeg havde også kig på gården - men det var et vildskud.
Jeg har brugt registerbladene men er ikke kommet videre den vej.
Siden sidste indläg fandt jeg to vielser, jeg slet ikke havde i tankerne:

Sundby sogn (Köbenhavn) vielser 1906-14 opslag 83 bliver äldste sön Ejnar gift. Jeg havde läst de var bogerlig viede men de står i kirkebogen. Under hans navn står at han ikke tilhörer noget trossamfund men hun tilhörer folkekirken.
I samme bog fandt jeg nästäldste datter, Georgine - men hende havde jeg nu.

Så jeg takker for din interesse men må nok selv smöge ärmerne op og söge igen. - Jeg kan have overset opslag og forvekslet Petersminde med Petersen.

Med venlig hilsen
annelise christensen

Keld Herbst

Er lige snublet over denne FT:

1906, København, Stjernevej 11, opslag 12.

Her bor en familie med efternavnet Petersminde:

Marie Kathrine Petersminde, f. 15 mar 1851 på Færøerne
Georgine Petersminde, f. 7 ? 1881 i Kbh
Ejnar Petersminde, f. 13 maj 1883 i Kbh
Jenny Petersminde, f. 16 apr 1885 i Kbh
Harry Gunnar Frederik Petersminde, f.  20 jul 1889 i Kbh
Paul Sigurd Gudmund Frederik Petersminde, f. 10 mar 1893 i Kbh

Håber du kan bruge det til noget.

mvh Keld
Keld Herbst (f. Pedersen)

Mit website: https://www.herbst-pedersen-family.dk/

dheeris

Hej Annelise,

Ejnar f. 6.2.1920 er min farfar. Er du tilknyttet familien?

MVH
Daniel Heeris