Urban Hansen Bahnsen, hans fødested

Startet af Helle Rau Hartmann, 19 Mar 2014 - 17:33

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har i flere slægtstræer set Urban Hansen Bahnsen opgivet som født i Egtved Sogn.
Jeg undres over, hvor denne oplysning kommer fra, og om der er dokumentation for dette?

Jeg har endda set hans fødselsdato opgivet så nøjagtigt som 6. juli 1667, og det kan jeg jo ikke forstå, da den første kirkebog på AO for Egtved sogn starter i 1690.

Urban Bahnsen var farver, som mange andre i Bahnsen-slægten - og det skulle være i Rudkøbing.

Han var gift med Maren Michelsdatter og døde i Rudkøbing 1720.

Urban er i samme slægtstræer set som søn af Urban Hansen, farver i Thisted, og hustru Salome Ardens/Adens.

Er dette korrekt? I så fald kan jeg slet ikke se hvordan Urban skulle kunne være født i Egtved?

Håber, at nogen ved noget om dette.

PS: jeg fandt lige på Virgo, at en Urban Bahnsen, farver og født i Assens, fik borgerskab i Odense 1684.

Derudover står der faktisk ved hans død, altså hvis det er samme person, at han var født i Eitved, Jylland.
53 år og 3 dage gammel, begravet 9. juli 1720 i Rudkøbing, opslag 592. Navnet står som Urban Hansen, farver.

Men er han søn af nævnte par?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#1
Ved andet øjekast tror jeg faktisk IKKE der står at han var født i Eitved (Egtved), men THISTED.
Meget, meget bedre.

Så nu er jeg p.t. inde og kigge i Thisted Sogns kirkebog for 1667. Her bliver dog ikke født nogen Urban, men derimod broderen Adde.

Den 24 Februarii døbt Hans Bahnsøns og Salome Addens Barn Adde, Fadre Johan Addesøn, Mogens Nielsøn Radmand, Jens Simonsøn, Helvig Krabe, ??ter hans datter. Opslag 262.

Parret får døbt en søn Urban i 1665, den 23. juli. - opslag 235.
Den 23 Julii døbt Hans Bahnsøn Farfvers og Salome Adens ....Barn Urban, Fadre Morten Andersøn Radmand, Morten ?Søn, ?????

Om det er min Urban, ved jeg ikke, skal først lige tjekke om der bliver døbt flere sønner af navnet Urban.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Jeg kan ikke umiddelbart finde flere dåbsindførsler i Thisted kirkebog for parret Hans Bahnsen og Salome Addens(-datter).

Men denne kirkebog er også temmelig slidt, utydelig og beskadiget.

Jeg formoder, at parrets øvrige børn også er født i Thisted, foreløbig skulle der udover Urban og Adde være tale om: Mette Hansdatter Bahnsen og Salme Hansdatter Bahnsen.

Skulle nogen finde dem i bogen, hører jeg gerne om opslagsnumrene.

Men altså, der hersker ikke længere tvivl om, at Urban Hansen Bahnsen blev født i Thisted Sogn, hvor hans far Hans Bahnsen var farver.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Hej Helle,

Nygaard oplyser, at Hans Bahnsen fik bevilling til ægteskab med Anna Benans 7/3 1676:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=12961&sort=e

Her er hans 4 børn nævnt:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=12960&sort=e

Jeg fandt så Saleme's dåb i kirkebogen 1675-1696, opslag 13, 15. september. Det ser ud til at være 1675.

Jeg kan ikke nå mere nu, håber du finder Mettes dåb.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Helle Rau Hartmann

#4
Hej Birgit, mange tak for dét! De Nygårds-sedler havde jeg ikke set.
Det viser bare, at man altid lige skal huske at tjekke Nygårds sedler, der ligger mange værdifulde oplysninger.

Oplysningerne bekræfter de data jeg har p.t. - og jeg kan se at ægteskabet med Anna Benaus i 1676 lå kun 2 år før Hans Bahnsen døde.

Jeg var ikke klar over at Anna Benaus, som jeg godt havde hørt om før, var beslægtet med Hans Bahnsens første kone, Salome Addens (jeg går ud fra at hendes patronym faktisk var Addesdatter, idet hun havde en bror ved navn Johan Addesen - Hans Bahnsen og Salome får jo også selv en søn ved navn Adde).

Datteren Mette er opkaldt efter Hans Bahnsens mor, Metta.
Hvis du har ret i, at Salme er født i 1675, så kunne det sammen med oplysningen om bevillingen til ægteskab mellem hendes far Hans Bahnsen og Anna Benaus i starten af 1676 tyde på, at Salme er opkaldt efter sin mor Salome Addens, fordi denne er død i barselsseng?
Da Hans Bahnsen selv allerede dør i 1678, må hans børn have være ret små på det tidspunkt, og Anna Benaus må have giftet sig igen, da hun vel ikke kan have haft ansvaret alene for Hans Bahnsens 4 børn? Men måske har farbrødrene og deres koner taget over - farbrødrene havde jo ifølge Nygårds sedler tilsyn med dem, i forhold til faderens farveri- og perserivirksomhed i Thisted.

På den ene seddel er også nævnt Hans Bahnsens brødre, Hinrich og Christian Bahnsen.

Hinrich Bahnsen (1633-1688) blev farver og rådmand i Haderslev. Gift med Magdalene Müller.
Børn: Martin, Joachim Christian, Urban, Johan Frederick, Elisabeth, Peter, Magdalena.
- Martin Hinrichsen Bahnsen havde eneret på farveri i Aabenraa, og var gift med Hanna Thaysen.
- Johan Frederick Hinrichsen Bahnsen var farver og rådmand i Haderslev,
   gift med Anna Sofia Maria Antonsdatter Klinge, og med Maren Thaysen.
   Blandt Johan Frederick og Klinges efterkommere er
   matematikprofessoren Hieronymus Georg Zeuthen.
- Peter Hinrichsen Bahnsen var farver i Kolding,
   gift med Helvig Baltzersdatter, som var datter af Kolding-borgmesteren Baltzer Nielsen,
   og dermed søster til skandale-borgmesteren i Kolding, Niels Baltzersen Strårup.
Maren og Hanne Thaysen var døtre af Haderslev-borgmesteren Hans Thaysen og Metta Duborg.

Christian Bahnsen (1635-1707) blev farver i Assens.
Gift med Margrethe Andersdatter Møller eller Woller. Hvis nogen er sikre på hendes efternavn, hører jeg gerne om det.
Børn: Rasmus, præst, gift med Anne Marie Groth.

Spørgsmål:

Jeg vil også gerne høre andres mening om, hvem af brødrene Hans, Hinrich og Christian Bahnsen, alle født i Husum, Nordfriesland, der var ældst. De fødselsår jeg har opgivet herover kan jeg ikke umiddelbart finde dokumentation for, og det har betydning, fordi den ældste formentlig vil være opkaldt efter sin farfar. Dette har igen betydning for, om de 3 brødres far hed Bahne Hansen eller Bahne Hinrichsen. Jeg har set begge udgaver i forskellige træer, og kan ikke vurdere hvad der er korrekt.



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Hej Helle,

Blot et par bemærkninger, da jeg kun har kort tid:

Det mærkelige er, at det ser ud til, at det er Anna Benaus, som er mor til Salome - sådan tyder jeg det i hvert fald.

Urban  Bahnsen i Odense er søn af Christian Bahnsen fra Assens, se Wads sedler.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Helle Rau Hartmann

Du har ret, det kunne se ud som om Saleme er født i september 1675, og hendes forældre er ganske rigtigt Hans Bahnsen og hans hustru nr. 2, Anna Benaus.

Men siderne i kirkebogen ses at være helt løsrevne og beskadigede, så man KUNNE jo være kommet til at indsætte en side lidt forkert, for forældrene bliver jo viet primo 1676, så mon ikke Saleme er født i september samme år? Det vil jeg tro, for der står jo intet om at barnet er uægte.

Den 15 Septemb: døbt, Hans Bahnsøn Farffvers og Anne Benous Barn Saleme.
Fadere Mogens Nielsøn Radmand, Peder Marckorsøn, Anne Nielsdatter, Maren Eriksdatter.

Med hensyn til Urban Hansen i Odense må jeg lige kigge nærmere på det.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#7
Jeg fandt lige en interessant tekst på nettet i en pdf-fil om Thisted-egnen.
Her nævnes Johan Addesen von Buchfeldt....jeg vil bestemt tro at vi her har den broder til vores Salome Addens, som optræder som fadder ved Adde Bahnsens dåb i Thisted 1667. Med mindre Addens-navnet for Salome hentyder til, at hun blot tidligere har været gift med en Adde, som kunne være bror til Johan Addesen? Jeg hælder dog mest til, at Salome og Johan Addesen var søskende? Ved Addes dåb i 1667 er der ligeledes en Krabbe som fadder, udover Johan Addesen (von Buchfeldt). Det passer også med nedenstående. I øvrigt var Johan Addesen von Buchfeldt gift med Ingeborg Nielsdatter Harbou.

CitatLidt om det gamle Nebel
Som omtalt tidligere var Nebel oprindelig en adelig sædegård, hvis historie kan føres tilbage til det 14. århundrede, idet den nævnes allerede 1340. På dette tidspunkt lå gården et par km. vest for dens nuværende beliggenhed. For at markere stedet, blev der 1966 rejst en sten med følgende indskrift:
"Her lå den gamle adelige Sædegaard NEBEL".
100-200 meter nord for stenen findes endnu rester fra gården, bl.a. nogle store sten. Det forlyder i øvrigt, at museet i Thisted, her i sommeren 2007, har planer om en undersøgelse af tomten, så det bliver spændende at se, hvad det vil bringe for dagens lys.
Knud Mortensen, der har beskæftiget sig meget med lokalhistorie, har skrevet en udførlig beretning om Nebel og dens 37 ejere fra 1340 og op til i dag, hvoraf de 10 seneste er omtalt her.
Knud Mortensens oplysninger om Nebel, der findes på lokalhistorisk arkiv i Thisted, fylder ca. 250 A4 sider.

Da dette omfattende materiale kunne fylde en hel bog, vil vi her nøjes med at nævne ejernes navne med de relevante årstal, som ifølge Knud Mortensen er:
Strange Ebbesen, nævnes 1340 og 1360
Ebbe Strangesen, nævnes 1365 og 1367.
Ratlov Friis, nævnes 1334.
Johan Friis, nævnes 1370.
Ratlov Friis, død 1463.
Godske Friis, 1414-1495.
Morten Krabbe, død 1483.
Mikkel Krabbe.
Kjeld Krabbe, død 1550.
Niels Kjeldsen Krabbe, død 1626.
Gunde Lange, 1576-1652.
Niels Harbou, død 1649.
Johan Addesen von Buchfeldt.    
Michel Michelsen Langballe, 1642-1711.
Berthel Michelsen Langballe, 1672-1744.
Hans Nicolai Bertelsen Langballe, 1722-1775.
Peder Knudsen Riiber, 1707-1765.
Petronelle Kirstine Christensdatter Søltoft, 1715-1790.
Johannes Christensen Søltoft, 1727-1796.
Jens Christensen Dige Søegaard, 1747-1817.
Peder Nielsen Skaarup, født 1759.
Mourits Andreas Jensen, 1759-1822.
Christen Mouritsen Steentoft, 1791-1864.
Mourits Andreas Nebel, 1833-1881.
Christen Steentoft Nebel, 1839-1879.
Jens Christian Steentoft Nebel, født 1837.
Niels Christian Nielsen Vigh, født 1850.
Mads Christian Larsen Østergaard, der overtog Nebel 1887, og de efterfølgende ejere af gården, er omtalt i ovenstående beretning.

De omtalte dåbsindførsler i Thisted:

CitatDen 24 Februarii døbt Hans Bahnsøns og Salome Addens Barn Adde,
Fadre Johan Addesøn, Mogens Nielsøn Radmand, Jens Simonsøn, Helvig Krabe, ??ter hans datter. Opslag 262. 1667.

Parret får døbt en søn Urban i 1665, den 23. juli. - opslag 235.
Den 23 Julii døbt Hans Bahnsøn Farfvers og Salome Adens ....Barn Urban, Fadre Morten Andersøn Radmand, Morten ?Søn
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#8
Nu får jeg jo lidt blod på tanden omkring disse her slægter - for hvis Hans Bahnsens første hustru er Salome Addesdatter von Buchfeldt, som er søster til Johan Addesen Buchfeldt på sædegården Nebel ved Thisted, så er der lidt flere klokker der ringer.

Johan Addesen Buchfeldt var gift med Ingeborg Nielsdatter Harbou.
Hendes forældre var Niels Ottesen Harbou og Anne Lauridsdatter Lunou.

I nygårds sedler stod der, at Hans Bahnsens hustru nr. 1 var søskendebarn til hans hustru nr. 2.
Dvs. at Anna Bunau/Bunous bror eller søster var far eller mor til Salome Addesdatter von Buchfeldt!

Så her er det at jeg tænker: Kunne Anna Bunau/Bunou være en fejlafledning af Lunou? Hendes navn i kirkebogen er i øvrigt krimskramset noget ud.

Jeg mener det ville lyde sandsynligt, at Anna var en Lunou, og at hun så gifter sig med sin nieces mand, Hans Bahnsen, hvorefter de sammen får datteren Saleme Hansdatter Bahnsen i 1675 eller mere sandsynligt i 1676, samme år som parret gifter sig.

Salome Addesdatter var med stor sandsynlighed datter af en Adde von Buchfeldt, og søster til Johan Addesen von Buchfeldt på Nebel.
Hvis hun skal være søskendebarn til en Anna Lunou, så må Adde von Buchfeldt vel have været gift med en Lunou, logisk set, som var søster til Anna Lunou?

Fast ligger det jo, at Salome Addens var søskendebarn til Anne, hidtil kaldet Bunaus/Bunous i materialet.
Og da Johan Addesen står fadder til Salome Addens søn Adde, er der nok ret stor sandsynlighed for, at Johan og Salome var søskende.
Da der også optræder en Krabbe ved Salomes søn Addes dåb, sammen med Johan Addesen, ses en tilknytning til sædegården Nebel ved Thisted under alle omstændigheder.

Jeg vil dermed konkludere, at Salome Addens og Johan Addesen er søskende, og deres far må hedde Adde von Buchfeldt.

Dvs. når Salome er søskendebarn til hendes mands næste hustru, Anne Bunau/Bunou (som så må være Lunou), så kan Anne Lunou næppe være en søster til Adde von Buchfeldt, når man ser på navnene.
Altså må Anna være en Lunou i stedet, og søster til Salome og Johan Addesens mor.

Og så må Hans Bahnsen, som jeg ser det, have giftet sig med sin tidligere svigermors søster?

Er der nogen der kan belyse dette?

Sjovt nok er nævnte Niels Ottesen Harbou, som var gift med Anne Lauridsdatter Lunou, søn af mit direkte anepar, Otte Jørgensen Harbou og Ingelborg Nielsdatter. Så jeg er langt, langt ude blodsbeslægtet med Ingeborg Nielsdatter Harbou, som var gift med Johan Addesen von Buchfeldt :-)

Men er Anna Lunou, som blev gift med Hans Bahnsen, så identisk med Anna Lauridsdatter Lunou, som var gift med Niels Ottesen Harbou, og dermed også svigermor til Johan Addesen von Buchfeldt?
Niels Ottesen Harbou døde i 1649. Jeg har p.t. en dødsdato i mit træ for Anne Lauridsdatter Lunou, der siger 1667, men som så ofte set før, KAN dette årstal jo stamme fra en 'død efter'-angivelse?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Den Urban Bahnsen i Assens som var søn af Christian Bahnsen, var ganske rigtigt farver, og søn af farver i Assens, Christian Bahnsen, som var født i Husum lige som sine brødre Hinrich og Hans Bahnsen, hvor Hans Bahnsen er farveren i Thisted, der var gift med Salome Addens i Thisted.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Anne Ravnskjær

Hej

Jeg har samlet lidt sammen om Christian Bahnsen i Assens. Desværre ikke hans fødsel men flere børn.

Efterkommere af Christian Bahnsen


Generation nr. 1

1.  CHRISTIAN2 BAHNSEN  (BAHNE1 HANSEN) døde 03 mar 1701 i Beg. Assens.  Han giftede sig med MARGRETHE ANDERSDATTER WOLLER.  Hun døde 19 jul 1707 i Assens, beg. 26 Jul 1707.

Noter for CHRISTIAN BAHNSEN:
Skiftet efter farver Christian Bahnsen i Assens 1701 den 8. marts.

Afdøde: Hr. farver Christian Bahnsen.
Enke:       Margrethe Andersdatter LV: Consumptions forvalter Bertel Jacobsen.
Børn:       Urban Christian farver og borger i Svendborg
      Hendrik Christian farver og borger i Fåborg.
      Rasmus Christian studios
      Hans Hendrik Christiansen er hos sin moder.
      Karen Christiansen g.m. afdøde Eillert Bom... som døde i Nyborg
      Børn:    Bon.. Eillertsen 9 år. FM: Urban Christian
         Margrethe Eillertsdatter 13 år. FM: Hendrik Christian   
Arving:   Bertel Tandrup farver og borger i Slagelse

   
Børn af CHRISTIAN BAHNSEN og MARGRETHE WOLLER:
2.   i.   HENDRIK CHRISTIAN3 BAHNSEN.
3.   ii.   KAREN CHRISTIANSDATTER BAHNSEN.


Generation nr. 2

2.  HENDRIK CHRISTIAN3 BAHNSEN (CHRISTIAN2, BAHNE1 HANSEN)
   
Barn af HENDRIK CHRISTIAN BAHNSEN:
   i.MARGRETHE HENRIKSDATTER4 BANSEN, v. HANS KIÆRUMGAARD.

3.  KAREN CHRISTIANSDATTER3 BAHNSEN (CHRISTIAN2, BAHNE1 HANSEN)  Hun giftede sig med EILER BOOGRASEN. 
   
Barn af KAREN BAHNSEN og EILER BOOGRASEN:
   i.MARGRETHE EILERSDATTER4 BOOGRASEN, f. 04 jul 1688, døbt, Nyborg.

Noter for MARGRETHE EILERSDATTER BOOGRASEN:
Nyborg 1677-1694 opslag 100

D 4 Julÿ hafde Eiler Boograsen en daatter til daaben blef
kaldet Margrethe Margrethe Christian Farvers i Asens bar
barnet faderne vare Styge Eilersen Urban Bendtsen farver
Hans Povelsen Christian her ....

mvh

Anne Ravnskjær

Helle Rau Hartmann

#11
Tusind tak for dét!

Det passer vældig fint med mine egne fund.

Det lader så til, at navnet VAR Woller, og ikke Møller. Dejligt.

Skiftet havde jeg ikke set tidligere....dødsdatoen stemmer fint med det jeg har i mit træ.

Jeg kan tilføje, at navnet på Ejler skal være: Borchardtsen :-)
Han var farver i Nyborg.

Og hans søn hed Borchardt Ejlersen.



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Fandt lige lidt i Nyborg:

Registrant I: Nyborg bag voldene 1683-1797
Ejendomme og ejere registreret efter brandtaksationsnumrene 1791 tilføjet nuværende/seneste gadenavn og husnummer

13/3 1697
15/3 1697
"Nygård"
V: Anders Pedersen
Ø: Tidligere Christian Bahnsen, nu
Rasmus Danielsen


Realregister for perioden:
Ejernes navne Protokol
folio
Adkomst Dato af Bemærkninger
Fra Til Udst. Tingl.
Christian Bahnsen, farver i
Assens

Dines Lerche (Dinis Lerche),
borgmester
27 Skøde 15/11
1696
23/11
1696
V: Sal. Mathis Buxlars "Nygård"
Ø: Claus Rasch

Kongegade 22 Grundtakster og brandtaksationer for perioden:
Ejere, bygninger og takseringer Bemærkninger
Grundtaksten 1683, løbenummer 161:
Christen Farver; en våning som Ejler Farver iboer
Giver jordskyld til Kirken 1 mk. 10 skl.
Grund rd.
30
Bygn. rd.
110

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Anne Ravnskjær

Hej

Jeg har ikke dokumentation for at efter navnet er Woller. Jeg har "arvet" denne antagelse.

Skiftet har jeg fundet i Odense og har på baggrund af det lavet uddraget. 

Urban Hansen g.m. Maren Michelsdatter får en datter døbt Salome Marie i Rudkøbing i 1710 (opslag 229). Mon ikke at denne Urban er søn af Hans Bahnsen i Tisted.

Anne R



Flemming Kristensen

Hej alle

Jeg har samlet lidt sammen omkring nogle af mine aner. Har desværre ikke tid til at læse det igennem. Det skal ses som en kladde, hvor der skal rettes lidt til. Ser frem til kommentar, ændringer og tilføjelser.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen

[vedhæfting slettet af admin]
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Anne Ravnskjær

Denne adresse indeholder information om Bahnsen på Ærø:

http://aerogenealogy.dk/aeroslaegt/dominicus.pdf

Urban Hansen Bahnsen gifter sig igen med Anne Beate Brolund.

   
Barn af Urban Hansen og ANNE BEATE BROLUND
      ANNE MARGRETHE BAHNSEN, f. 20 sep 1716, døbt, Rudkøbing; d. Æreskøbing;
                          g.m.   JOHAN CHRISTIAN JOHANSEN, 19 okt 1741, Æreskøbing.


Anne R

Helle Rau Hartmann

#16
Til Anne Ravnskjær:

Jo det er nemlig rigtigt. Urban Hansen, der var farver i Rudkøbing og gift med Maren Michelsdatter, han var søn af farver i Thisted, Hans Bahnsen, og hustru Salome Addens(-datter von Buchfeldt).

Her er dåbsindførslen i Thisted, 1665:
CitatDen 23 Julii døbt Hans Bahnsøn Farfvers og Salome Adens ....Barn Urban, Fadre Morten Andersøn Radmand, Morten ?

Med hensyn til navnet Woller kontra Møller, så må jeg lade det stå lidt endnu, jeg ved ikke hvilket navn der er det korrekte, men jeg har bemærket flere steder i de pågældende kirkebøger, at præsten har glemt prikkerne over ö, og et gammelt stort M kan mange gange være svært at skelne fra et stort W. Især i en så gammel og slidt, og sjusket skrevet kirkebog.

Mange tak for oplysningen om Urban Hansen Bahnsens andet ægteskab!

Til Flemming: Tak for bidraget - jeg skal lige have det kigget igennem.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Kaj Arne Jørgensen

http://www.fynhistorie.dk/files/historie-info.dk/Microsoft- Word-Rudkobing-byfogeds-arkiv-skifteprotokol--I-V-%20+-%20lose.pdf


Rudkøbing Byfogeds Arkiv Skifteprotokol  Bind I-V  1624-1797 + Skifter udenfor

Skifteprotokol 1667-1822

IV-312b 30.10.1720 19.9.1720 24.8.1720
Urbahn Bohnsen Farver og hustru Maren Michelsdatter i Brogade
MM døde 26.6. 1720 kl 9½ om aftenen. UB døde 7.7. 1720 kl. 7½. om aftenen
Fælles børn
Michel Hansen Urbahnsen Bohnsen bliver 13 år den 26.4.1721
Salome Maria Urbahnsdatter Bohnsen bliver 11 år den 5.3.1721
Birgithe Catharina Urbahnsdatter Bohnsen bliver 7 år den 4.1.1721
Anna Margaretha Urbahnsdatter Bohnsen blev 4 år den 18.9.1720
Værge for de 3 ældste børnenes morfar Michel Hansen borger og handelsmand i Rudkøbing
Værge for den yngste datter mester Peder Madsen Bager i Rudkøbing som er g. m. MM´s
halvsøster
Der nævnes MM´s bror Hans Michelsen i Sandby på Lolland


Urban Hansen og Maren Michelsdatter forloves i Rudkøbing den 19 juni 1705 opslag 21
Vielsen finder sted den 14 oktober 1705 opslag 21
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Helle Rau Hartmann

Spørgsmål til Flemming:

Lige til at starte med, vil jeg gerne spørge om du har set dokumentation for, at gamle Bahne1 hed Henrichsen og ikke Hansen? Jeg har oftest set ham opgivet som Bahne Hansen. Jeg er enig med dig i, at ud fra de fødselsår vi p.t. har på sønnerne - her har jeg dog heller ikke nogen dokumentation personligt - så bør faderen hedde Henrichsen, da ældste søn tilsyneladende er Henrich Bahnsen. Men er vi sikre på, at Hans ikke er ældste søn?

Skulle nogen vide med sikkerhed, hvorvidt faderen hed Bahne Hansen eller Bahne Henrichsen, så vil jeg gerne høre om det. Ligeledes med hensyn til sønnernes fødselsår, altså hvem der var ældst, Hans eller Henrich.

Hvorvidt Henrich Bahnsen belv født i Enge, Tønder, eller i Husum, Nordfriesland som de to brødre, vil jeg også gerne vide med sikkerhed.

Så er der oplysningen om, at Hans Bahnsens og Salome Addens søn Urban Hansen Bahnsen - som i øvrigt blev født i 1665 og ikke i 1667 (det er sønnen Adde der bliver døbt i 1667) - skulle have været organist. Det lyder spændende, men er det sandt? Jeg ved kun at han var farver i Rudkøbing.

Tak for oplysningen om, at Mette Hansdatter Bahnsen er født i 1669, jeg kunne ikke selv finde hendes dåbsindførsel i Thisted.

Jeg kan fortælle at Adde IKKE var en datter, men en SØN.
Jeg har fundet ham omtalt i tingbøgerne for Thisted, og desuden hedder hans mor Salome Addesdatter, og er med meget stor sandsynlighed søster til Johan Addesen von Buchfeldt på sædegården Nebel ved Thisted (han står også fadder til et af Salomes børn i Thisted). Da Salome og Johan hedder Addesdatter (Addens) og Addesen, må deres far have heddet Adde von Buchfeldt. Altså er Adde et herrenavn.

Saleme Hansdatter Bahnsen blev født i enten 1675 eller 1676, siderne i kirkebogen er rodet sammen og løse. Og hun er IKKE, som jeg troede, datter af Salome Addens, men derimod af Hans Bahnsen og hans hustru nr. 2, Anna Bunou, som jeg i øvrigt mener må hedde Anna Lunou, logisk set.

Anna Lunou opgives som værende tante/moster til Hans Bahnsens første hustru, Salome Addens.
Dvs. Salome Addens bliver beskrevet som søskendebarn til Anna Lunou.
Det sker da Hans Bahnsen og Anna Lunou får tilladelse til at gifte sig på trods af dette slægtskab.
Da Salomes far er en von Buchfeldt, må det være Salomes MOR, der er søskende til Anna Lunou.

Når vi så samtidig undersøger, hvem Salome Addens bror var gift med, så viser det sig, at Johan Addesen von Buchfeldt var gift med Ingeborg Nielsdatter Harbou, der var datter af Niels Ottesen Harbou og Anne Lauridsdatter LUNOU.

Derfor anser jeg det for sandsynligt, at det var netop denne Anne Lauridsdatter Lunou, der giftede sig med Hans Bahnsen efter at Anne Lauridsdatter Lunous formentlige søster døde. Denne søster var så mor til Johan Addesen og hans søster, Salome Addens, som var Hans Bahnsens første kone.

Dvs. at Johan Addesen von Buchfeldt var gift med sin kusine. Meget sandsynligt på de tider, og især fordi disse familier sad på værdifuld ejendom på Thisted-egnen, og derfor var interesserede i at holde ejendommen inden for familierne.

Anne Lauridsdatter Lunou var datter af Laurids Ottesen Lunou og Else Eriksdatter Krag.
Johans kone, Ingeborg Nielsdatter Harbou, var som sagt datter af Niels Ottesen Harbou og Anne Lauridsdatter Lunou.
Niels Ottesen Harbou var søn af Otte Jørgensen Harbou og Ingelborg Nielsdatter Skade.





Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Kaj, mange tak for disse spændende oplysninger.
Det viser sig jo dermed, at det IKKE kan være rigtigt at Urban Hansen gifter sig igen, men gad vide om barnet født i 1716 så er en udenom'er?

Eller har vi mon TO Urban Hansen Bahnsen'er i Rudkøbing samtidig?

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Kaj Arne Jørgensen

Efter mine oplysninger, så er hun meget ægte.

Anna Margrethe Urbansdatter Bohnsen

Født
1716
18 Sep
Rudkøbing

Døbt
1716
20 Sep
Rudkøbing
Kirkebog Rudkøbing opslag 246
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Helle Rau Hartmann

Ok, ja så kan jeg ikke se det anderledes, end at denne pige fra 1716 er barn af Urban Hansen Bahnsen og Maren Michelsdatter, som så dør fra deres børn næsten samtidig i 1720.

Så ved jeg ikke lige, hvordan denne her Anne Beate Brolund kommer ind i billedet....  8)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Kaj Arne Jørgensen

Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Helle Rau Hartmann

Ifølge skiftet efter Urban Hansen Bahnsen og hustru Maren Michelsdatter i 1720 var Peder Madsen Bager da gift med Maren Michelsdatters halvsøster. Her er så skiftet efter Peder Madsen Bagers kone i 1718. Jeg går ud fra at han først derefter bliver gift med Maren Michelsdatters halvsøster.

IV-220 24.11.1718
Johanna Catharina Pedersdatter i Piledamsstræde
Enkemand Peder Madsen Bager
Fælles børn
Peder Pedersen 16 år til 24.1.1719
Mads Pedersen 14 år til 28.12.1718
Kirstine Margaretha Pedersdatter 9½ år
Anna Dorthe Pedersdatter 6½ år

og ja, her finder vi så også skiftet efter handelsmand og fattigforstander Michel Hansen, altså Mette Michelsdatters far:

IV-411 1.6.1722 15.4.1722
Handelsmand og fattigforstander Michel Hansen i Østergade
Hans børn
Hans Michelsen sognedegn i Sandby på Lolland
Peder Michelsen er bager og borger i Odense
Maren Michelsdatter (ældste datter) var g. m. Urban Bohnsen farver (Urbon Bohnsen) begge døde
skiftebrev 30.10.1720 deres børn:
a. Michel Hansen Urbansen Bohnsen 14 år sidste 26.4.
b. Salome Maria Urbansdatter 12 år sidste 5.3
c. Birgithe Catharina Urbansdatter 8 år sidste 4.1
d. Anna Margaretha Urbansdatter 6 år næste 18.9
Pernille Michelsdatter g.m. Peder Madsen bager i Rudkøbing
Elisabeth Dorethe Michelsdatter
Testamente af 18.3.1722
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Peder Madsen Bager i Rudkøbing var altså gift med Johanna Catharina Pedersdatter og boede i Piledamsstræde, Rudkøbing. Peder Madsen Bager blev enkemand, og giftede sig med Pernille Michelsdatter, der var halvsøster til Maren Michelsdatter, der var gift med Urban Hansen Bahnsen, farver i Rudkøbing.

Far til Pernille Michelsdatter og Maren Michelsdatter var Borger i Østergade, Rudkøbing, Michel Hansen, der også var fattigforstander og handelsmand.

Jeg antager at Peder Pedersen Bager, tolder i Rudkøbing, boende i Brogade, var søn af Peder Madsen Bager og Johanna Catharina Pedersdatter:

V-241 6.1.1779
Tolder Peder Pedersen Bager
død 6.1.1779 i Brogade
han og hustru Margrethe Charlotte Tranekiær har testamente af 27.9.1764 som blev kongeligt
konfirmeret 2.11.1764 [se i øvrigt V-215]
Arvinger efter ham PPB
Helbroder Mads Pedersen død hans børn
a. Urban Madsen i Ærøskøbing
b. Peder Madsen farer på Vestindien
c. Maren Madsdatter ugift i Ærøskøbing
d. Johanne Pernille Madsdatter g. m. Hans Jacob Bager i Marstal
Helsøster Anne Dorthea g. m. (siden står der enke efter) Claus Bloch i Rudkøbing
Helsøster Kistine Margretha g. m. Jørgen Poulsen begge døde deres børn
a. Peder Jørgensen 28 år
b. Jørgen Jørgensen er fraværende i Amsterdam
c. Johanne Jørgensdatter g.m. Hans Peder Skomager i Ærøskøbing
Halvbror Michel Hansen Pedersen Bager borger og bager i Rudkøbing
Halvsøster Berthe Pedersdatter g. m. Johan Christopher Paap borger og kobbersmed i Rudkøbing
Halvsøster Elisabeth Dorthea Pedersdatter g. m. Christian Bohnsen i Rudkøbing
Halvsøster Johanne Cathrine Pedersdatter var g. m. Peder Johansen Tømmermand hendes børn
a. Peder Madsen myndig
b. Sidse Pedersdatter g. m. Jens Madsen Snedker i Rudkøbing
Arvinger efter hende CT
Bror George Tranekiær i Barby præst i London
Der nævnes MHPB´s svigersøn Hans Bendixen

Hvem er det nu lige, Christian Bahnsen i Rudkøbing er? gift med Elisabeth Dorthea Pedersdatter, der altså var datter af Peder Madsen Bager og Pernille Michelsdatter i Rudkøbing?



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Vi ser her, vedr. borgervæbningen i Rudkøbing, nævnt flere navne som vi har berørt i denne tråd:

Citat
I løbet af 1700-tallet forfaldt borgervæbningen, men genoplivedes i 1772.
Nu var kaptajnen hr. Boye,
premierløjtnant var hr. Basballe,
fændrik var hr. Urban Graae,
adjudant var Kield Nielsen,
1. sergent var bager Michael Hansen,
2. sergent var farver Krag,
3. sergent var Niels Pilegaard,
4. sergent var Hr. Hyphof.
Korporaler var Knud Risting,
Christian Nass, kobbersmed Paap
og Mathias Bollieu.
Derudover var 77 menige. I alt 89 mand.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Peter Kyhl

Hej Helle.

De fleste gange jeg er stødt på begrebet søskendebarn, så dækker det over fætter/kusine forhold, så mon ikke snarere Hans Bahnsens hustruer har været kusiner.

Mvh. Peter Kyhl

Helle Rau Hartmann

Hej Peter Kyhl, ja det kan du have ret i. De kunne meget vel også være kusiner.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#28
CitatFølgende beskrivelse af Vester Vandet Sogn er fra Trap Danmark 3 udgave.

Vester-Vandet Sogn omgives af Annekset Ø.-Vandet og Nors Sogn samt Vesterhavet og Hundborg Hrd. (Vang, Enklave af Hundborg S., Sjørring og Thorsted S.). Kirken, mod S. Ø., ligger 1 1/4 Mil N. V. for Thisted.........
Nebel, tidligere en Hovedgaard, blev 1376 af Biskop Svend af Børglum og en Del Riddere og udnævnte Voldgiftsmænd tilkendt Ebbe Strangesens Enke Elina og benævnes da Nybbyl (Suhms Hist. af Danm. XIV. S. 31 flg.).
Imidlertid angives N. ogsaa at have været Stamsædet for den Slægt Friis, der førte et paa en Bjælke siddende Egern, idet Ratlof Friis, der levede 1334, hans Søn Johan F. 1370, dennes Søn Ratlof F., † 1463, og hans Søn Godske F., † 1495, skulle have ejet den. 1546 nævnes Kjeld Krabbe til N., der vilde fratage Vester-Vandet Kirke St. Nicolaus Mølle. Senere ejedes den af den ødsle Fru Elsebe Skram, Esge Billes, men 1633 var den delt i to Gaarde, Vester N. og Øster N., og blev da af Gunde Lange solgt til Niels Harbou, † 1649, hvis Enke Anne Lunov ejede N. endnu 1667. Datteren Ingeborg Harbou ægtede en Kornet Joh. Addesen v. Buchfeldt, der 1675 solgte N., maaske til Mikkel Langballe, som ejede Gaarden 1682 og 1708 skødede N. Sædegaard (11 Td. Hrtk.) til sin Søn Bertel L., † 1744, .......

Og her dåbsindførsler for Hans Bahnsens og Salome Addens børn i Thisted:
CitatDen 24 Februarii døbt Hans Bahnsøns og Salome Addens Barn Adde,
Fadre Johan Addesøn, Mogens Nielsøn Radmand, Jens Simonsøn, Helvig Krabe, ??ter hans datter. Opslag 262. 1667.

Parret får døbt en søn Urban i 1665, den 23. juli. - opslag 235.
Den 23 Julii døbt Hans Bahnsøn Farfvers og Salome Adens ....Barn Urban, Fadre Morten Andersøn Radmand, Morten ?Søn

Johan Addesen von Buchfeldt var gift med Ingeborg Nielsdatter Harbou, datter af ovenfor nævnte Niels Harbou og Anne Lunou.

Hans Bahnsen var første gang gift med Salome Addens, formentlig søster til Johan Addesen von Buchfeldt.
Hans Bahnsen var anden gang gift med Anne Bunou, som jeg mener må være Anne Lonou.
Hendes navn er tværet noget ud i kirkebogen...
Sidstnævnte ægteskab skulle parret have tilladdelse til:
CitatHans Bahnsen, bevilling på ægteskab med Anne Benaus, hvis sødskendebarn, han tilforn haver haft til ægte.
C5 Bevilger og tillader, at  Hans Bahnsen,  og Anne Benaus, må udi ægteskab sammenkomme, uanset at han tilforn, hendes sødskende barn til ægte haft haver, dog skal de først bevise, så og noget betale etc. Hafnia 7 marts 1676.
(fra Jyske ekstrakter)

Om Anne så hed Benaus, Bunau, Bunou eller Lunou ved jeg ikke, men blodsbeslægtet med Salome Addens-(datter) er hun. Det kunne være sjovt at få opklaret, præcist hvordan. Jeg er langt fra sikker på at hun er identisk med dén Anne Lunau, som var gift med Niels Harbou og var mor til Ingeborg, der giftede sig med Johan Addesen.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33557-27704-36?cc=2078555&wc=MCYJ-FPK:357516601,358126201,358452801,358470101

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33557-27129-45?cc=2078555&wc=MCYJ-FPK:357516601,358126201,358452801,358470101
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#29
links til Thisted kirkebog fortsat:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33557-28604-33?cc=2078555&wc=MCYJ-FPK:357516601,358126201,358452801,358470101

Her dåbes Saleme Hansdatter Bahnsen, det ser ud som om det er i 1675, men det er jo lidt mystisk, når Hans Bahnsen først bliver gift med Anne Benaus eller hvad hun nu hed, i 1676...
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33552-17306-26?cc=2078555&wc=MCYJ-F2S:357516601,358126201,358452801,358477901

Citat fra skrift om Gårdhus Mølle, af Esben Graugaard:
CitatDet indenlandske klæde kunne ikke konkurrere hverken i pris eller kvalitet med importerede
varer. At virksomhedens situation ikke har været god i de senere Moldrup'ers tid ses bl.a. deraf, at
i listen over farvere udenfor København i perioden 1657-1812 nævnes intet om farvere i Gårdhus Mølle. I Thy nævnes kun Hans Bahnsen, der 06.02.1672 havde fået næringsbrev som farver i Thisted 11.
Heller ikke Pontoppidan nævner farveriet eller klædemanufakturen i sin topografiske beskrivelse af Vestervig sogn12. Det samme gælder August Hennings, en mand vi ved var interesseret i specielt klædebearbejdning, og som rejste igennem Thy omkring 178013. Så Riis-Olesen har formodentlig ret i antagelsen af, at klæde-produktionen havde ligget stille en del år, da Jacob Winding overtog møllen omkring år 180014. Denne tilbagegang skal også ses i sammenhæng med den dårlige økonomi, der som helhed prægede godset og dets udvikling i 1700-årenes sidste årtier.

Citat11 Han efterfulgtes i 1678 af sønnen Urban Bahnsen som farver i Thisted.

Citat4. Jacob Winding på "Gårdhus Mølle":
Ved skøde af 24. juni 1802 solgte Hans Hansen til Vestervig Kloster og Lyngholm "Gårdhus
Mølle" til Jacob Kierumgaard Winding 22, søn af ovennævnte farver Andreas Winding i Sæby og
således et oldebarn af den Peder Nielsen Moldrup, der formodentlig oprindeligt oprettede virksomheden.
Ifølge skødet, der blev tinglæst 22. juli 1802, skulle Winding betale 800 rigsdaler for "Gårdhus Mølle2, der på det tidspunkt bestod af to møller, d.v.s. at der formodentlig har været to møllehjul. Megen kapital havde den 36-årige farver nu ikke at investere i virksomheden, for samme dag som skødet underskrives, udsteder han en obligation lydende på 700 rigsdaler til farbroderen commerceråd Frederik Winding i Ålborg.

I 1800-tallets første halvdel bevilgedes mere end 700 bevillinger til farvere og trykkere, et bevis på, at landbefolkningen var ved at gå bort fra selv at bearbejde det klæde, de fremstillede som hjemmeflid23. En af disse 700 var altså Jacob Winding, der formentlig har lært håndværket hos faderen og hos slægtningene på Fyn.

Citat22 Født den 04.05.1766 i Sæby. Moderen Margrethe Kierstien
Kiærumgaard var af farverslægten Bahnsen fra Fåborg/Assens og således
i nær slægt med farverne Bahnsen i Thisted
[/b]
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle