Er det som at finde en nål i en høstak ?

Startet af Ole Kaare, 18 Mar 2014 - 16:41

Forrige emne - Næste emne

Ole Kaare

Jeg er nysgerrig efter at finde følgende persons vielse, som jf. følgende information fandt sted i København den 22. juni 1871, idet de to dage efter den 24. juni udvandrede til Amerika.

Det drejer sig om Annie Else Christophersen født den 6. januar 1838 i Sdr. Ørslev, Idestrup Sogn, som blev gift med Anders Hansen, født den 30. marts 1847 i Nørre Ørslev, Idestrup Sogn.

Min viden stammer fra Amerikanske slægtninge som har udgivet en bog om udvandringen:
http://www.myheritage.dk/site-photo-albums-184222482/kaaregaarden#!photo-184222482-999991-0-3000487

Link til min oldemors søster, Annie Else Christophersen:
http://www.myheritage.dk/person-3000157_184222482_184222482/annie-e-hansen-christophersen-danish-christened-ane-else-christophersdatter.

Det her står der konkret i bogen oversat:

"Anders bejlede til en lille dansk pige fra Sønder Alslev ved navn Karen Christophersen. Han planlægger at komme til Utah, så han bad hende om at gifte sig med ham, men hun ville ikke forlade Danmark, så han spurgte i stedet hende ældste søster, Anne Else om at gifte sig med ham. Hun var ni år ældre end han var. De blev gift den 22. juni 1871 i København og sejlede til Amerika den 24. juni 1871, blot to dage efter, at de blev gift"

Kan man have nogen forestillinger om, hvor vielsen fandt sted, idet de to dage efter afsejlede fra Toldboden, må det vel have været?

mvh


Karsten Damén

#1
De var jo mormoner på vej til Utah.  "Vielsen" kan derfor være sket i det lokale mormonsamfund i København og er ikke nødvendigvis registreret i et dansk sogn.
 
Anders Hansen og Ane E. Rasmussen rejste fra Liverpool til New York ombord på "Minnesota" (28 Jun 1871 - 12 Jul 1871).  Se vedhæftede klip fra passagerlisten.  Det var et specielt chartret skib, som bragte mormoner til USA.
Findes via dette link:http://mormonmigration.lib.byu.edu/

Bemærk, at Ane Else er opført med faderens efternavn Rasmussen, og ikke Hansen, som man kunne forvente, hvis der forelå en officiel vielsesattest.

I US census 1880 bor de i Salt Lake City:
Name:    A Hanson
Event Type:    Census
Event Year:    1880
Event Place:    Granite, Salt Lake, Utah, United States
District:    58
Gender:    Male
Age:    33
Marital Status:    Married
Race:    White
Race (Original):    W
Occupation:    Farmer
Relationship to Head of Household:    Self
Relationship to Head of Household (Original):    Self
Birth Year (Estimated):    1847
Birthplace:    Denmark
Father's Birthplace:    Denmark
Mother's Birthplace:    Denmark
Sheet Number and Letter:    285C
Affiliate Name:    The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)
Affiliate Publication Number:    T9
Affiliate Film Number:    1337
GS Film Number:    1255337
Digital Folder Number:    004244809
Image Number:    00580
    Household    Gender    Age    Birthplace
Self    A Hanson    M    33    Denmark
Wife    Annee E Hanson    F    42    Denmark
Son    Andrew Hanson    M    7    Utah, United States
Daughter    A K Hanson    F    1    Utah, United States
Son    Hance C Hanson    M    5    Utah, United States
Mother-in-law    Kestina Clauson    F    68    Denmark

hilsen
Karsten


[vedhæfting slettet af admin]

Ole Kaare

Hej Karsten,

Min oprigtige tak og dybeste respekt for din flotte indsats med at finde mine slægtninges afrejse til det nye land. Det var spændende læsning for mig som slægtsforsker. Jeg tager hatten af for dig :-)

Endnu en gang tak
Ole Kaare