Finder INGEN Rigtoft nogen steder...

Startet af Janne Pia Stendahl Andersen, 17 Mar 2014 - 18:10

Forrige emne - Næste emne

Janne Pia Stendahl Andersen

Jeg smider håndklædet i ringen :( Kan bare ikke finde hverken den ene eller den anden Rigtoft nogen steder. Har tidligere haft et indslag her i Forum ang. min farmors bror Kai Brandt-Møller Nielsen. I hjalp mig at finde lidt om ham via nogle folketællinger og Politiets Registerblade. Hans konfirmation fandt jeg aldrig, men det er såmænd ikke dén der tager modet fra mig.

Skal forsøge at gøre en lang historie kort:

Min far døde her 11-2-2014 og efterlade en lillebror Kaj, som den sidste af den generation; medmindre jeg kan finde frem til hans kusine Lise Rigtoft og hans fætter Henry Hansen.
Lise Rigtoft skal efter overleveringer i familien være født 28-12-1943, hvor vides ikke, andet det er på Sjælland.

Kai Brandt-Møller Nielsen blev født 26-4-1911 (AO: 1910-1915, Valby,Sokkelund, KBH, opslag 50, side 49, nr.-)

Kaj mener at huske at hans morbror Kai Brandt-Møller Nielsen (tog 27-12-1932 navneforandring til Kai Brandt-Møller Rigtoft) boede i Virum eller Lyngby ,med sin kone Edith Johansen, som efter sigende skulle komme fra Rejstrup (har søgt både i Rejstrup By, Sønderbæk sogn, Viborg amt og Regstrup by, Nørre Jernløse sogn, Holbæk kommune, men uden held) og deres datter Lise Rigtoft. Kai var handelskomis.

Jeg har søgt i alle kirkerne jeg har kunnet forbinde med Virum og Lyngby. Ingen fødsel eller konfirmation for Lise Rigtoft.

Måske lever Lise slet ikke, men måske er der nogle børn som jeg evt. ville kunne finde frem til via krak.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med høstakken og nålen

mvh
Janne Pia Stendahl


Knud Erik Balle

#1
Hej janne

Jeg undrer mig over navnet Kaj Brandt-Møller Nielsen (senere Rigtrup).
Ingen af forældrene hed sådan, heller ikke bedsteforældrene.
(AO: København, Sokkelund, Frederiksberg, 1904-1908, opslag 153, nr. 255)

Hvem var sølvsmed Frederik Brandt-Møller, som var fadder til Kaj?
(Valby (Jesuskirken), 1910-1915, opslag 50, øverst. – Eller Sankt Matthæus, 1909-1915, opslag 94, nr. 105)

FT 1911 – København, Strandgade, opslag 124
Frederik Andreas Brandt-Møller, ugift, født 26/6 1885 i København, cicelør
Bor hos en slægtning (bror?) premierløjtnant Arens August Brandt-Møller og hustru.

P.S.: Der dukker en del op med navnet Rigtrup i Politiets Registerblade.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Knud Erik Balle

Hej Janne

Rettelse til mit sidste indlæg:

Det var naturligvis Rigtoft og ikke Rigtrup i Politiets Registerblade.
Her dukker kun en enkelt person op:
Knud Erik Rigtoft
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=63735&searchname=polit_simple

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Knud Erik Balle

Hej igen Janne

Knud Erik (Rasmussen) Rigtoft, født 24. januar 1896 – Navneskifte 26. november 1918

FT 1916 – København, Njalsgade, opslag 246
Rasmussen, Marie Sofie Frederikke Dagmar, separeret, født 20/9 64, København, husmoder, underhold fra manden.
Rigtoft-Rasmussen, Knud Erik, ugift, født 24/1 96, København, søn, ekspedient hos C.W.Obel på Vestergade.

Det vil sige, at han var broder til Martha Adelaide Pauline Rasmussen (Kajs moder).

FT 1921 – København, Njalsgade, opslag 40
Knud Erik Rigtoft
Bor sammen med Maren Sofie Rasmussen (ingen data) og
enken Frederikke Dagmar Rasmussen (hans moder)

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Janne Pia Stendahl Andersen

Hej Knud Erik

Kais forældre var Martha Aladie Pauline Rasmussen og Otto Nielsen. Otto Nielsen var kunstmaler og så udpræget kunstner af sind. Frederik Brandt-Møller var sølvsmed og en god ven af Otto. Hvorfor Otto valgte at ære sin ven, ved at give sin søns hans navn kan man kun gætte på. Martha og Otto blev skilt d.14-4-1925.

Kai tog navneforandring sammen med sin mor og morbror Knud Erik. Om flere af dem skiftede til Rigtoft ved jeg ikke med sikkerhed, men jeg mener ikke det var tilfældet.

FT 1921 – København, Njalsgade, opslag 40
Knud Erik Rigtoft
Bor sammen med Maren Sofie Rasmussen (ingen data) og
enken Frederikke Dagmar Rasmussen (hans moder)


Hvem Maren Sofie Rasmussen er, har jeg ingen idé om. Ikke en jeg er stødt på.

Tak for din indsats :-)

mvh
Janne


Janne Pia Stendahl Andersen

aha! Har læst det som 2 personer Knud Erik Balle, derfor min undren over hvem damen mon var, men det er jo faktisk én person: Marie Sofie Frederikke Dagmar Rasmussen var hans mor :-) Det overrasker mig også at Kund Erik allerede i 1918 tog navneforandring. Hans søster Martha var først med på den vogn 1932. Hvor har du fundet den info?

mvh
Janne


Knud Erik Balle

Hej Janne

Navneskiftet har jeg fra Politiets Registerblad
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=63735&backside=0&searchname=polit_simple&isbrowsing=&browsetype=

Men jeg har en anden dato fra kirkebog:
Knud Erik Rasmussen, født 24. januar 1896 Tullinsgade 5, Sankt Matthæus sogn.
Søn af gymnastiklærer Rasmus Rasmussen og Marie Sophie Frederikke Dagmar Olufsen, 32.
Navneskifte til Rigtoft: Frederiksberg Birk 26.-11.-14.
(AO: København, Sokkelund, Skt. Matthæus, 1893-1896, opslag 365, nr. 59)

En ekstra oplysning:
Som 27 årig (1923) er Knud Erik Rigtoft registreret på Ellis Island, New York
http://174.143.111.10/search/ship_passengers.asp?letter=o&half=2&sname=Oscar+ll&year=1923&sdate=04/10/1923&port=Copenhagen&page=8

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Janne Pia Stendahl Andersen

Hej Knud Erik
Tak for info :-)

Har måske fundet frem til Kai Brandt-Møller Rigtofts kone Edith. Om der ér hende vil kun en vielse kunne fortælle mig, men ved ikke hvor det kan være. Jeg fandt hende her:
AO: 1915-1934, Nørre Jernløse, Merløse, Holbæk opslag 166, side 240, nr.2
Hendes konfirmation. Har Tjekket om de evt. kunne være blevet viet i denne kirke, men ikke fundet dem.

mvh
Janne Pia Stendahl

Knud Erik Balle

Hej Janne

Du skrev i dit første indlæg, at du ikke kunne finde Edith i Rejstrup nogen steder.

Nu ved du så, at hun blev konfirmeret i Regstrup (Stationsby i Nørre Jernløse sogn tæt ved Holbæk).

Men hun blev født på Vesterbro:
Agnes Edith Johansen, født 4. september 1908 Arkonagade 18,4 i Skt. Matthæus sogn
(AO:København, Sokkelund, Skt. Matthæus, 1907-1911, opslag 129, nr. 276)

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Janne Pia Stendahl Andersen

Hej Knud Erik

Vil det sige at Sct.Mattæus og Sankt Mathias er det samme sted? I hendes konfirmationsnotat står det hun er født i St.Mathias sogn , København 4-9-1908.
Datoen er den samme, men ikke sogne navnet.

mvh
Janne


Knud Erik Balle

Hej Janne

Der er ikke noget Sankt Mathias sogn i København.
Du kan også se i opslaget fra Skt. Matthæus, at forældrenes navne også passer.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Janne Pia Stendahl Andersen

Jamen jeg bøjer mig gerne, men vil bare gerne forstå det rigtigt  ;)

Knud Erik Balle

Hej igen

Ft 1925 – Holbæk, Merløse, Nørre Jernløse, opslag 25
Regstrup
Johansen, Lauritz Camillo, 19/1 1877, København, husfader, portør.
Johansen, Ane Kristine, 4/12 1881, Endeslev Præstø, husmoder.
Johansen, Ejnar, 15/8 1906, København, barn, snedkerlærling.
Johansen, Agnes Edith, 4/9 1908, København, barn, handelselev.

FT 1930 – Holbæk, Merløse, Nørre Jernløse, opslag 24
Begge forældrene boede stadig i Regstrup uden børn hjemme.

Hun kan således være blevet gift mede Kaj hvor som helst.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Janne Pia Stendahl Andersen

puha ja............. som at spytte i havet at finde dem, men har nu med hjælp fra et andet DIS medlem fundet frem til deres gravsten, desværre ingen datoer på, men den står på Frederikssund kirkegård. Vil i morgen prøve at ringe til kirkegårdskontoret og høre om de kan oplyse noget om dem. Frederikssund kirke på AO, oplyser kun op til 1969. Hvad der kommer derefter bliver ikke scannet står der. Vil gennemgå Frederikssunds AO'er, måske er de døde før 'efter 1969'.

mvh
Janne Pia Stendahl