Smör, häxor och djävulen

Startet af Andreas Karlsson, 13 Mar 2014 - 17:58

Forrige emne - Næste emne

Andreas Karlsson

Hej Danmark
Jag läser en trolldomsprocess från år 1723 där en 10 årig flicka anklagar sin moder för trolldom. Bland annat skall hon ha mjölkat blod ur en livrem (livgördel) och sedan gjort ost och smör av detta. Jag ser ofta kopplingar mellan mjölk, smör, häxor och djävulen. I medeltida kyrkomålningar finns återkommande bilder med kvinnor som gör smör och att djävulen finns i bakgrunden, eller hjälper till med smörtillverkningen. Jag undrar vad det finns för (biblisk) koppling mellan mjölkprodukterna, häxor och djävulen?  Hur fungerar symboliken här?

Bästa hälsningar
Andreas Karlsson
Falkenberg

Jørn Christiansen

Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Andreas Karlsson

hej!
Tack för länkarna!
mvh
Andreas

Pia Odgaard

Jeg aner ikke om dette har en sammenhæng, det er bare mine umiddelbare tanker, når jeg læser om blod og mælk.

Mon ikke at hekse/djævlen fik skylden hvis der var blod i koens mælk, hvis den fx havde yverbetændelse?
Mvh. Pia Odgaard

Kirsten Didriksen

Hej!

Jeg kommer til at tænke på babyer der nogen gange får et sekret fra
brystvorterne, det kaldes  HEKSEMÆLK  ;)

Måske fra gammel tid?

Kirsten

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Jeg skriver mest for at minde mig selv om det: Jeg bladrede for relativt kort tid siden forbi en artikel eller note i mine forældres bogsamling der netop handlede om smør- eller mælke-hekseri. Jeg har desværre ikke flere detaljer, men nu kommer dette i min beskedhistorik så jeg bedre kan huske det :-)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986