Svendborg/Sallinge/Horne 1684 - 1814 (Maren Jørgensdatter)

Startet af Jørgen Bombæk, 09 Mar 2014 - 01:13

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Bombæk

Maren Jørgensdatter er min tip tip tip tip tip oldemor. Jeg ved om hende at hun er gift d 2 august 1741 i Horne, hun er død d 12 august 1803 i Horne og begravet i Horne d. 28 august 1803. Ved hendes død ( Svendborg/Sallinge/Horne 1684 - 1814 opsl. 412 nr 18 i højre side) angives hun at være 87 år gammel. Hun må derfor være født i 1716 evt 15 eller 17, og hendes fader hedder Jørgen Nielsen, jeg kan finde en del Maren`er, der er født i den pågældende periode, men så vidt jeg kan se ingen med en Jørgen Nielsen som fader.
Da jeg ikke er så rutineret i at læse disse gamle gotiske skrifter vil jeg spørge om der en nogen der kan tyde om en af disse hedder Jørgen Nielsen: opsl 159 3die sidst på siden, opsl 155 nr 2 på siden, eller opsl 162 sidst på siden.
venlig hilsen
Kirsten Bombæk

Ralph Rasmussen

Regning var tit ikke en præsts styrke.

De tre du nævner er ikke børn af Jørgen Nielsen, men Maren på opslag 163, Dominica Exaudi 1718, er en datter af Jørgen Nielsen.

Dm͞ca Exaudi Jørgen Nielss: paa Baÿdu?
1 Datter Maren Faddere
Anders Olufs: Niels Mortens: Frantz Anderss:
Maren Per Hansøns, Anna Jens Hansøns

Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Karin Jørgensen

Jeg har afskrevet det meste af Horne kirkebøger indtil 1790, du kan finde dem på www.wadschier.dk under afskrifter (her går de kun til ca. 1770).
Hvis du vælger henvisningen til Karins historie, finder du dem. Der er også uddrag af Hvedholm skifteprotokol 1719-1850, hvorunder Horne hører.

Og så er stednavnet for Jørgen Nielsen "Bøjden".

Hilsen Karin

Jørgen Bombæk

Mange tak til Ralph for "oversættelsen" og til Karin for linket
Venlig hilsen
Kirsten